• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • HelenN
    Mrs Kaffelatte skrev 2008-12-21 12:44:26 följande:
    HelenN skrev 2008-12-21 12:17:50 följande: Oj... Har du talat med läkarna om just detta.. Jag menar om det kan vara ett problem??Ärrbildningarna alltså..
    Nä, det har jag inte. Men den doktorn som ville att jag skulle opa mej vet om det redan. Länkar till en annan tråd jag skrivet förut så förstår du nog lite bättre!
  • Mrs Kaffelatte

HelenN skrev 2008-12-21 12:56:57 följande:

Nä, det har jag inte. Men den doktorn som ville att jag skulle opa mej vet om det redan. Länkar till en annan tråd jag skrivet förut så förstår du nog lite bättre!
    Okej... Länken?? hihihi

Men ddå så.. Då ska det väl inte vara någon fara för att få open..
    Men du får nog räkna med öppet snitt i allafall...
  • Anna Paulita

Okej, nu har jag märkt av det första negativa med denna operation, jaghar ett åderbrock på ena benet jag fick efter jag var gravid med Julia och innan jag gick ner så syndes inte det så värst mycket, det var väl dolt under allt fläsl så att säga. Men nu så syns det destå mer. Tyvärr. Det ser hemskt ut. Tanken var ju att kunna gå i kort kjol i sommar men nu känns det som en omöjlighet ändå.

*lite ledsen*

• Peand

Trinity 78 & Meduziz  - Vad skönt för er att ni kände att beslutet var så enkelt!

Även om sista året visste att jag verkligen ville göra denna operation så fanns det tillfällen då jag verkligen ifrågasatte detta då jag kunde känna att jag frivilligt utsatte min familj, mina barn för att de inte skulle få hem en mamma igen.  För även om riskerna inte är så stora att något ska hända så finns de där, svart på vitt på pappret. Och att frivilligt utsätta sina barn för denna ev tragedi kändes stundtals tungt. Tills min psykolog vände på det och fick mig att se att jag gjorde detta, dels för att jag själv ville men även för barnens skull. För att ge dem en chans att få behålla sin mamma så länge som de borde, iallafall bygga på oddsen lite.
    För mig hjälpte det när tankarna om de hemskheter som kan uppstå vid en operation kom. Och jag kände styrka i hennes ord både för mig och för barnen.

Hade jag inte haft barn - ja då hade det varit annorlunda. Kanske hade tankarna då gått åt hållet om att jag gjorde denna op för att kunna få barn samt en chans att kunna få bli den mamma jag vill. Inte bara en egoistisk tanke det heller. Tror att väldigt många gör denna op inte bara för sin egen skull utan för en rad andra som påverkas positivt av det. Sen hur man väljer att vända det hela, ja det är upp till var och en.

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • mikalala

Hallå
    har nu märkt av min viktminskning på ett lite underligt sätt
    jag kan inte göra minva vanligaste grimas längre. Brukade trycka ner hakan mot halsen och spänna ut munnen till ett smalt streck så jag såg ut som en sköldpadda men jag har inte tillräckligt mycket fett runt kinderna och halsen så det går inte alls längre vad ska jag nu hitta på när jag vill fula mig....

• HelenN
    Mrs Kaffelatte skrev 2008-12-21 13:22:09 följande:
    HelenN skrev 2008-12-21 12:56:57 följande: Okej... Länken?? hihihiMen ddå så.. Då ska det väl inte vara någon fara för att få open.. Men du får nog räkna med öppet snitt i allafall...
    Haha, glömde länken juh!

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38542173.html
  • Peand
    mikalala skrev 2008-12-21 13:40:18 följande:
    Hallåhar nu märkt av min viktminskning på ett lite underligt sätt jag kan inte göra minva vanligaste grimas längre. Brukade trycka ner hakan mot halsen och spänna ut munnen till ett smalt streck så jag såg ut som en sköldpadda men jag har inte tillräckligt mycket fett runt kinderna och halsen så det går inte alls längre vad ska jag nu hitta på när jag vill fula mig....
    Hahaha den effekten av operationen har jag inte tänkt på Skrattande Du får hitta någon annan grimars. Själv tycker jag det är ganska häftigt/skrämmande att dra fram hakan samtdigt som man gapar på munnen och drar fram underkäken så långt det går då ser man bra äcklig ut på halsen, kommer fram en massa ådror och annat som gör att jag känner mig som en ödla Flört Svårt att beskriva, men detta går iallafall inte att göra med för mycket fett i ansiktet....
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Trinity78
    HelenN skrev 2008-12-21 12:17:50 följande:
    Ja, bråck * 2, sent missfall, kejsarsnitt * 2, cystor mm
    Är cystorna pga endometrios eller nåt annat? 
    Peand skrev 2008-12-21 13:25:28 följande:
    Trinity 78 & Meduziz  - Vad skönt för er att ni kände att beslutet var så enkelt!
    Beslutet var allt annat än enkelt! Men jag visste att det var rätt sak att göra om jag skulle få ett liv igen och inte bara existera. Jag har inga barn, hur mycket jag än vill det, men det betyder inte att jag inte kan göra svåra val ändå.
    Reproductively challenged
  • Trinity78
    HelenN skrev 2008-12-21 17:22:28 följande:
    Trinity78: japp, Endometrios
    Det har jag också. En sak som kan vara bra att känna till efter en GBP (om man har endo) är att man kan dumpa lättare. Kvinnor med endometrios kan vara känsligare för insulinsvängningar, därav större risk för dumping. Det var ingen som förvarnade mig om det, jag tror inte många läkare känner till det överhuvudtaget. Jag ångrar absolut inte min operation och vetskapen om detta samband hade inte fått mig att tänka om ifall jag hade vetat det innan. Det hade dock varit bra att känna till eftersom jag kände mig så usel som dumpade hela tiden, flera gånger om dagen varje dag. Jag trodde ju att det berodde på mig - att jag åt fel, för mycket eller för fort.
    Reproductively challenged
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass