• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • HelenN
    Trinity78 skrev 2008-12-21 17:32:55 följande:
    Det har jag också. En sak som kan vara bra att känna till efter en GBP (om man har endo) är att man kan dumpa lättare. Kvinnor med endometrios kan vara känsligare för insulinsvängningar, därav större risk för dumping. Det var ingen som förvarnade mig om det, jag tror inte många läkare känner till det överhuvudtaget. Jag ångrar absolut inte min operation och vetskapen om detta samband hade inte fått mig att tänka om ifall jag hade vetat det innan. Det hade dock varit bra att känna till eftersom jag kände mig så usel som dumpade hela tiden, flera gånger om dagen varje dag. Jag trodde ju att det berodde på mig - att jag åt fel, för mycket eller för fort.
    Ok, tack för den infon. Trist att ingen upplyste dej om det! Men hur upplever du det annars, cystorna kommer som förut? Alltså inte oftare eller så?
  • Trinity78
    HelenN skrev 2008-12-21 17:44:12 följande:
    Ok, tack för den infon. Trist att ingen upplyste dej om det! Men hur upplever du det annars, cystorna kommer som förut? Alltså inte oftare eller så?
    Jag har bara gjort en titthålsop så jag vet inte riktigt. Endon har helt klart blivit bättre under det här året som jag har varit opad men det beror nog mest på att jag har ätit p-piller.
    Reproductively challenged
  • Meduziz
    Svar på #124
    Enkelt val? Inte alls.
    Men ett bra val none the less!
    Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • Peand
    Trinity78 skrev 2008-12-21 16:59:03 följande:
    Beslutet var allt annat än enkelt! Men jag visste att det var rätt sak att göra om jag skulle få ett liv igen och inte bara existera. Jag har inga barn, hur mycket jag än vill det, men det betyder inte att jag inte kan göra svåra val ändå.
    Självklart kan man göra svåra val oavsett om man har barn eller inte, hoppas verkligen inte att du inte har tolkat mig på något annat sätt.
    Meduziz skrev 2008-12-21 18:32:24 följande:
    Svar på #124Enkelt val? Inte alls.Men ett bra val none the less!
    Japp, helt klart är det en av de bästa val vi har kunnat gjort Skrattande Ångrar inte min op en enda sekund och hoppas verkligen att jag aldrig ska göra det heller. Men idag kan jag inte se vad det är som ska kunna få mig att ångra det jag har gjort.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Maddisen80
    Svar på #115
    Helene, tyvärr får inte jag göra de för jag har bmi 35 ,fast jag har tarmsmärtor,magsmärtor, ibs mm
  • Sparkle

åh var på hmförut idag.. hittade en skepparkavaj i ull.. STL 44 ojojoj.. så längesen det var..

• Maddisen80

Grattis att du kunde ha de

Sparkle skrev 2008-12-21 20:01:33 följande:
    åh var på hmförut idag.. hittade en skepparkavaj i ull.. STL 44 ojojoj.. så längesen det var..
  • Sparkle

Maddisen80 skrev 2008-12-21 20:01:59 följande:

Grattis att du kunde ha de
    tackar.. o ja jag köpte den så jag kan känna mig lite snygg under viktnedgången hihi..
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass