• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • medow

livet från ljusa sidan skrev 2008-12-20 11:55:04 följande:

Hej tjejer.Är hemma på permis från sjukhuset. Åkte in den 30/11 för jag hade svårt att andas och hade ont i magen och kräktes.(Hade sökt två dagar tidigare hos vårdcentralen men blev hemskickad med värktabletter och det var tydligen ngt muskulärt) Efter många turer fram och tillbaka visade det sig att jag hade lunginflamation och en inkapslad infektion i mjälten. Min sänka låg på 550 när jag kom in och den skall ligga på 5. De lade in mig på IVA med en gång och sade att det var tur att jag hade sökt igen. Väl på sjukhuset så går inte sänkan ner utan jag fick byta antibiotika 5 gånger innan den kroppen började svara på behandlingen. Nu har jag iaf fått komma hem över helgen och hoppas att jag blir utskriven på måndag när jag skall tillbaka och ta lite prover och se så allting är på rätt väg. Mår inte särskilt bra och är trött men hoppas som sagt att det är på rätt väg nu.Detta var en komplikation efter open som kom 4,5 vecka efteråt och det berodde på att min mjälte satt fast lite granna i magsäcken så de var tvugna att skära loss den och då blev det lite blod som aldrig försvann utan låg där och växte till med några goa bakterier
    Oj villken grej hoppas nu du bara blir bättre ...
    Krya på dig allt du kan ..
  • Hjärtat 2005

medow skrev 2008-12-19 23:11:28 följande:

Åååå lite sur på mig själv ...Jag ville bara smaka om det var gott chips med dip och jo vist fan vart det gott !!!!!!!!!!!!!!1Jag åt lite och nu så har jag så dåligt samvete.Ska man inte kuna mummsa nån gång alls eller ??Tog inte så mycket men sammvetet gnager.- 22 kg nu
    Ha ha ha.. så där va jag oxå...
    har varit opad i 3 ½ mån nu å jag tar lite chips godis på helgerna, det blir ju inte som förr att man tryckte in tills det tog slut, utan några bitar, så är jag nöjd..
  • Hjärtat 2005

förresten... vägde mig idag...

-35 kg!!!!!

-15 bmi enheter!!!!

Snart är jag "bara" överviktig inte FET!!! ( ½ bmi enhet kvar..) *s*

Trevlig helg på er!

Kram

• lilarina

Hjärtat 2005 skrev 2008-12-20 15:45:34 följande:

förresten... vägde mig idag...-35 kg!!!!!-15 bmi enheter!!!!Snart är jag "bara" överviktig inte FET!!! ( ½ bmi enhet kvar..) *s*Trevlig helg på er!Kram
    hej gums,,,jag har me syndat me lite chips idag,,hihi
    jag träffade malin från storfors,när vi handlade julklappar,hon fick chocken när hon fick reda på att kent va kent,,hihi hon kännde inte igen han,,,hur mår du annars,,,
    kent har nu stannat upp lite efter 52kg viktnedgång,,
    önskar dej en go jul från oss alla
    kram kram
  • Trinity78
    micra skrev 2008-12-20 09:10:32 följande:
    Hejär det någon som har gjort gastric bypass i Jönköping?
    Gör de GBP i Jönköping? Jag trodde att de skickade alla sina patienter till Värnamo.
    Reproductively challenged
  • Trinity78
    Snuffelgumman skrev 2008-12-20 10:19:54 följande:
    Jag har åkt på urinvägsinfektion är det vanligt efter en sån här operation? Började med att jag fick ont i magen för någon dag sen
    Jag har inte hört att det skulle vara nåt vanligt förekommande efter open. Du har nog bara otur Möjligtvis kan immunförsvaret vara lite nedsatt.
    Reproductively challenged
  • Hjärtat 2005

lilarina skrev 2008-12-20 16:00:40 följande:

Hjärtat 2005 skrev 2008-12-20 15:45:34 följande:
    hej gums,,,jag har me syndat me lite chips idag,,hihijag träffade malin från storfors,när vi handlade julklappar,hon fick chocken när hon fick reda på att kent va kent,,hihi hon kännde inte igen han,,,hur mår du annars,,,kent har nu stannat upp lite efter 52kg viktnedgång,,önskar dej en go jul från oss allakram kram
    Heeej gums!
    Allt är bra förutom att lillan har magsjukan... får hoppas att det är lindrigt å att vi slipper få det..
    Har ju tappat 35 kg nu! Det är såååå gött!
    Hur går det för dig? Va skönt att det har stannat av lite för Kent, hur går det för Malin då?
    Ha en trevlig jul ni oxå, så får vi fixa en träff efter nyår!!!

Kraaaaaaaaaaaaaam
  • CeciliaB

Jag har åkt på urinvägsinfektion är det vanligt efter en sån här operation? Började med att jag fick ont i magen för någon dag sen
    De e nog inte vanligt just efter GBP open, men du fick väl säkert iv antibiotika innan under å efter open, de kan ju försämre immunförsvaret en del....
  • KajsaLiza
    medow skrev 2008-12-20 13:06:16 följande:
    Hej ..En mens fråga .Hur har er mens blivit ??Jag har varit opas snart 2 månader och nu så har den inte kommit denna månad.INTE GRAVID ... utan den kommer inte bara ..
    Hormonerna är på gröna lund efter en sån här op! Blöder ibland i flera veckor och sen inte en droppe på månader, nu efter ett drygt år så verkar det som menscykeln är på 21 dagar...
    Helt normalt för dig alltså! Det är en sak de borde informera om innan op, så att man vet...
  • Meduziz
    Hade du kateter? Det är ganska vanligt att få en UVI efter att ha haft en sådan då det blir irriterat i urinvägarna.
    Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass