• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Meduziz

Nu har jag varit på både spec-MVC och tandläkarmottagningen.

På spec-MVC blev det remisser för blovprovstagning för att kolla om jag har Thalassemi. En ärftlig blodsjukdom som ger blodbrist. Kan förklara min ständiga blodbrist
    Ska lämna ett gäng prover på måndag.
    Sedan fick jag även behepanspruta i gumpen Trodde jag skulle dö av nervositet innan jag fick den. När jag väl fått den kunde jag inte riktigt förstå att allt var klart. Trodde det skulle göra svinont. Hade väl en puls på en sisådär 370
    Är f.ö. inte ett dugg nål-/spruträdd annars men detta är första gången jag fått en spruta direkt in i en muskel.
    GBP:n hjälper nog inte till med mitt dåliga upptag av b-vitaminer heller. Äter ju fem tabletter b-vitamin per dag och ändå ligger mitt b12-värde på 122 (ska ligga på 180-700).

Tandläkarbesöket gick bra det med. Lite jobbigt att ligga så rak på i den den stolen. Bebben tryckte upp mot mina lungor och straffade mig för att det lät så illa av borren.
    Det som jag trodde var ett minihål visade sig vara stoooort. Som tur var gick det inte ner till nerven så det blev ingen rotfyllning.
    Får hoppas att inget händer med bissingen tills återbesöket om 8 månader. Då ska den provisoriska lagningen bytas ut mot en permanent.

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • MelvinMeja

Det här med tänder efter open är inget roligt. Fick åka in akut i måndags med enorma smärtor. Det visade sig att jag hade karies som hade gått ända ned i nerven så det var bara att påbörja en rotfyllning. Sen hade jag ytterligare ett stort hål. Det blir ju nästan gratis. Kul jul. Ska göra en riktig undersökning i jan för att kolla så jag inte har ännu mer att göra.

• caropia

Måste bara fråga er som fått problem med tänderna, är det kopplat till operationen? Fundersam
    Hur i så fall? trodde det snarare skulle bli bättre iom att man äter mindre godis och sånt skit.. Har redan massa problem med tänderna Ledsen

• Peand

Ang tänderna och operationen så kan jag bra säga att sedan open har jag en beläggning på insidan av framtänderna. Vet inte varför. I börjat trodde min vän hygienisten att det berode på att jag inte tuggade - puréperioden. Men nu tuggar jag ju och den finns kvar, förvisso inte lika mycket men dock. Ska till tandläkaren i början på nästa år och få min dom....

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • MelvinMeja

caropia skrev 2008-12-19 18:54:24 följande:

Måste bara fråga er som fått problem med tänderna, är det kopplat till operationen? Hur i så fall? trodde det snarare skulle bli bättre iom att man äter mindre godis och sånt skit.. Har redan massa problem med tänderna
    Min tandläkare trodde att det berodde på att man äter så ofta. Jag blev rekommenderad att börja skölja fluor så jag motverkar lite.
  • caropia
    MelvinMeja skrev 2008-12-19 19:14:10 följande:
    caropia skrev 2008-12-19 18:54:24 följande: Min tandläkare trodde att det berodde på att man äter så ofta. Jag blev rekommenderad att börja skölja fluor så jag motverkar lite.
    Jag äter hela tiden redan nu Generad Det är en stor anledning till min övervikt att jag småäter..
    Får se till att ha flourtabletter med sig också Glad
  • Anna Paulita
    FH Mamma skrev 2008-12-19 15:02:02 följande:
    Jag behöver verkligen skärpa mig när det gäller maten... glömmer att äta hela tiden *suck*
    Ja, jag med. Jag är inne i en megastor matsvacka. :( Idag har jag ätit följande;

1 knäcke med skinka och gurka (frukost)

1 korv med bröd (lunch)

1 banan (mellanmål)

3 köttbullar o ½ potatis (middag)

Det känns på tok för lite, men jag är sååååå osugen på mat just nu. :(
  • Meduziz

Man kan ju få problem med bissingarna efter operationen eftersom man äter oftare vilket gör att man oftare har syror i munnen. "Se till att skölja munnen ordentligt efter maten och sköt tandborstningen. Tugga fluortuggummi och sug på fluortabletter." sa min dietist.
    Blir lite orolig för att man kanske kan överdosera fluoret?

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • medow

Åååå lite sur på mig själv ...
    Jag ville bara smaka om det var gott chips med dip och jo vist fan vart det gott !!!!!!!!!!!!!!1
    Jag åt lite och nu så har jag så dåligt samvete.
    Ska man inte kuna mummsa nån gång alls eller ??
    Tog inte så mycket men sammvetet gnager.

- 22 kg nu

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass