• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Mollsan06

På måndag ska jag börja flyta, är det någon som fuskat under flytet? Typ ätit en frukt eller ett ägg eller nåt annat?

Bara undrar, apelsinerna är ju så goda nu

• medow

KajsaLiza skrev 2008-12-20 18:09:14 följande:

Hormonerna är på gröna lund efter en sån här op! Blöder ibland i flera veckor och sen inte en droppe på månader, nu efter ett drygt år så verkar det som menscykeln är på 21 dagar...Helt normalt för dig alltså! Det är en sak de borde informera om innan op, så att man vet...
    Tack nu känns det lugnare med dit svar .
    Nä jag fick ingen info om detta , jag har ju alltid hafft min mens även om den kan vara sen o så .
    Men ja helt klart förståligt men tack för infon.
  • medow

Mollsan06 skrev 2008-12-20 19:22:44 följande:

På måndag ska jag börja flyta, är det någon som fuskat under flytet? Typ ätit en frukt eller ett ägg eller nåt annat?Bara undrar, apelsinerna är ju så goda nu
    Jag fuskade tyvärr bättre att ej fuska ..
    Men vi är alla människor och jag är en ganska svag typ men det gick bra trotts allt.
  • FH Mamma

Mollsan06 skrev 2008-12-20 19:22:44 följande:

På måndag ska jag börja flyta, är det någon som fuskat under flytet? Typ ätit en frukt eller ett ägg eller nåt annat? Bara undrar, apelsinerna är ju så goda nu
    kan du inte skaffa en råsaftcentrifug och dricka försk apelsinjuice då?
  • jenny jens

hej allesammans !!
    nu har jjag äntligen fått veta att jag ska få göra operationen i januari... var på inskrivning på kirurgen i torsdags (den 18 dec)... det trista är att jag inte vet ännu vilket datum det blir i januari... tidigast blir det 14 januari..... är först i kön inför nästa år... känns riktigt bra !!!

är dock jätte nervös... är livrädd att jag inte ska vakna efter operationen.. tänker på mina barn... tanken att inte få hålla om dem ngt mer... den är hemsk...
    får försöka att hålla mig till possetiva tankar !! och hoppas att det går bra!!

många kramar jenny

• Peand
    jenny jens skrev 2008-12-20 21:04:46 följande:
    hej allesammans !!nu har jjag äntligen fått veta att jag ska få göra operationen i januari... var på inskrivning på kirurgen i torsdags (den 18 dec)... det trista är att jag inte vet ännu vilket datum det blir i januari... tidigast blir det 14 januari..... är först i kön inför nästa år... känns riktigt bra !!!är dock jätte nervös... är livrädd att jag inte ska vakna efter operationen.. tänker på mina barn... tanken att inte få hålla om dem ngt mer... den är hemsk...får försöka att hålla mig till possetiva tankar !! och hoppas att det går bra!!många kramar jenny
    Först och främst - grattis!
    Sen kan jag berättat att jag hade precis samma tankar som dig innan operationen. Tanken på barnen. Men samtidigt är det ju dels för deras skull vi gör denna operation. För att de ska få ha sina mammor kvar en lååååång tid. Men ibland hjälper inte den kunskapen. Oron finns där iallafall. Men jag kan lova dig att känslan när du efter open får prata med dem och sedan att de ev kommer och hälsar på dig - ja den är betalbar. Fick ju tårar i ögonen när jag fick se den trotsiga treåringen första gången efter open. Och tioåringen grinade när vi sa hej då dagen innan open, han var medveten om ALLT. Fast känslan att groggy ringa honom från uppvaket och säga - hej det är mamma! Får ju tårar i ögonen bara av att tänka på det. Själt tycker han att det roligaste var att mamma var så totalt borta när han fick prata med honom Skrattande
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • jenny jens

nej det är inte alltid det hjälper... men samtidigt så är det inte bra att leva med den vikt man har i dag heller... inte direkt bra för kroppen.....det är ju mest för mina barn dock.. det man ser framför sig i framtiden med tt leka med dom obehindrat och med en massa ork !!! dit längtar jag !!!
    kram jenny

• Peand
    jenny jens skrev 2008-12-20 21:17:28 följande:
    nej det är inte alltid det hjälper... men samtidigt så är det inte bra att leva med den vikt man har i dag heller... inte direkt bra för kroppen.....det är ju mest för mina barn dock.. det man ser framför sig i framtiden med tt leka med dom obehindrat och med en massa ork !!! dit längtar jag !!!kram jenny
    Du kommer dig snart, jag lovar!

Jag fick förklarat en gång för mig att som vuxen skulle vi aldrig utsätta oss för de risker som finns med denna op, bara för vår egen skull. Människan är funtad så då flyr hon hellre. Men om man vänder på det och ser att man gör det för någonannans skull, exempelvis för våra barns skull. Ja för dem gör vi ju allt, eller hur? Alltså blir open ett mycket enklare beslut och ett mer naturligt steg att ta.
    Och jag kan säga att det var för mina barns skull jag gjorde denna op. För att jag ska kunna vara med när de växer upp, få en "normal" uppväxt med en mamma som orkar leka och en mamma som tycker att det känns bra att gå på stan, till stranden, i husvagnen, till badhuset osv. På köpet får jag ju även en stor vinst till mig själv. Jag får min valfrihet att shoppa kläder i vilka butiker som helst och framför allt, jag få en kärlek till mig själv som även speglas på mina barn, min familj och alla runt omkring mig.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • FH Mamma

jenny jens skrev 2008-12-20 21:04:46 följande:

hej allesammans !! nu har jjag äntligen fått veta att jag ska få göra operationen i januari... var på inskrivning på kirurgen i torsdags (den 18 dec)... det trista är att jag inte vet ännu vilket datum det blir i januari... tidigast blir det 14 januari..... är först i kön inför nästa år... känns riktigt bra !!! är dock jätte nervös... är livrädd att jag inte ska vakna efter operationen.. tänker på mina barn... tanken att inte få hålla om dem ngt mer... den är hemsk... får försöka att hålla mig till possetiva tankar !! och hoppas att det går bra!! många kramar jenny
    Just att inte vakna efter op är väl det som är minst risk för.

Jag vaknar alltid utsövd efter mina operationer, kanske borde ha ett narkoslag hemma vid sängen som söver mig på kvällen och väcker mig på morgonen :-P
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass