• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Zolen1

Är ny i tråden!
    Fick veta igår att jag ska opas på sunderbyns sjukhus den 12 januari!!

börjar flyta idag, känns konstigt att snart är de MIN tur att bli SMAL!!

• Zolen1

Ni som dricker flytande äter ni nån frukt eller grönsaker oxå???
    Står ju att man kan äta de men hur mycket?

• lilarina

önskar er alla en riktigt god jul sköt om er,
    kramar i massor från mej

• Misery

hej hej o jag går fortfarande o väntar på den första tiden till kirurgen för att få ett ja eller ett nej...remissen skickades i juli ska ringa o tjata lite efter julen o nyåret tänkte jag....

• Caroliine85

Hejsan!!

Jag står i kö för en gastric bypass på Akademiska!! Nu i slutet av Januari ska jag på utredningsdagen!! Har varit på första mötet.

Nu undrar jag bara hur lång tid de kan ta innan själva operationen kommer att bli av! Någon som har en aning, har väntat i 2 år nu, och har endast tagit mig hit, vill att det sista ska gå fort, dvs det kirurgiska!

Tack på förhand!

• Anna Paulita

Jag vill bara önska alla en;

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!!!!

• NussNuss

har lite frågor om:

hur är de med de där att börja bära, jag gjorde op 10dec
    och har inte ont als... kan jag börja bära då??

och när kan man bärja smacka lite på alkohol???

• Anna Paulita
    NussNuss skrev 2008-12-23 21:03:20 följande:
    har lite frågor om:hur är de med de där att börja bära, jag gjorde op 10decoch har inte ont als... kan jag börja bära då?? och när kan man bärja smacka lite på alkohol???
    Det var faktiskt ingen som sa åt mig att man inte kunde bära efter operationen. Nu gjorde jag inte det i början av naturliga skäl, det känns inte okej när man har sår som läker på magen. Men efter några veckor gjorde jag det utan problem.

ANg alkohol, så skulle jag absolut vänta. Du har inte ens varit opererad i 2 veckor. Jag vill inte vara dum men kan inte riktigt förstå hur du ens tänker tanken så här tidigt. :/
  • Pillson

har lite frågor om:hur är de med de där att börja bära, jag gjorde op 10decoch har inte ont als... kan jag börja bära då?? och när kan man bärja smacka lite på alkohol???
    du kan bära direkt så länge det inte känns obehagligt eller gör ont sa läkaren till mig (jag har två små barn)
  • Peand
    Anna Paulita skrev 2008-12-23 16:30:20 följande:
    Jag vill bara önska alla en;GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!!!!
    Tack det samma och jag vill även passa på att önska alla andra en riktigt GOD JUL också. Bara några timmar kvar tills den "riktigt julafton". Vi tjuvstartade med firandet redan i dag och kommer så göra i dagarna tre.
    Jag fick samma svar som Pillson, alltså, inga order om vad jag fick eller inte fick bära. Kroppen säger till om den inte vill vara med längre om du bär fel eller för tungt. Han sa även åt mig att det finns INGET som kan gå sönder inuti för att jag bär för tungt.  Jag levde på ganska som vanligt direkt efter open, inkl bärandet.

Idag har jag ätit julbord. Tog både några bitar sill och en sked Jansson och det funkade utan dumpning Skrattande och nu har jag precis ätit fyra bitar av den hemmagjorda Rocky Road godiset som jag har gjort och som ska ges bort i morgon. Känner mig fullständigt nöjd....
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass