• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Peand
    faster fia skrev 2009-02-10 12:42:46 följande:
    hej har ne fråga. kan man äta cashewnätter som mellanmål och hur mycket ska man ta då?

Jag brukar kunna ta lite nötter/solrosfrön eller pumpafrön till mellis när tiden är knapp eller jag är på resande fot. Ofta i en kombination med lite torkade blåbär - mums!
    Hur som helst är jag faktiskt så tråkig så jag väger mina nötter/frön/torkade frukt för att ha koll på HUR mycket det blir. Är ju ganska mycket kcal och jag vill inte äta för mycket. Men en 10-20 gram brukar bli ca 100 kcal och det känns helt ok.
    Ger snabb energi vilket kan vara riktigt bra ibland.

Kaffelatte - dina ord är som ljuv musik i mina öron. Hoppas jag också kommer att få skriva en dag att jag har gått ner 100% av det jag ska. Vilken känsla! Grattis igen!

Det vackra föds i det vi gör...
  • Anna Paulita

Åh, jag har 8 kvar till ett BMI på 25...snart så är jag framme. För ett tag sedan låg jag på 85-86 hur jag än gjorde, idag såg jag att jag låg på 83. Jag hoppas verkligen det har vänt nu. Jag vill verkligen bli av med de 8 kg som är kvar och skull einte gråta blod om jag gick ner 10. ;) Eller 15 rent av.

• myskatt

Jag har fem kg kvar innan jag är halv . De sitter där de sitter och vill nog inte flytta på dig. Snarare går jag upp iom att jag vill öka min muskelmassa.

Min dröm är en bukplastik, den borde ta bort se sista kilona .

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Mollsan06

grattis till er alla som bara har några kilo kvar nu, härlig känsla det måste vara.

Jag har en fråga, jag har börjat äta puré mat nu men jag vet inte riktigt hur jag ska få i mej protein, är lite dålig på det.

Finns det nåt proteinpulver man kan köpa? Vilket rek ni i så fall??

• myskatt

Sitter här i Sälen och har inga bra förebilder. Hittade dock denna:

Det får iaf plats två av mig i den svarta skoteroverallen och vid maxvikt va det på håret att den gick igen.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • mamma2002

Myskatt:

Du ser strålande ut !
    Måste kännas toppen!

• MelvinMeja

Någon som jag hjälpa mig. Har försökt att lägga in kort här på forumet men det går inte.

• MissFörstånd

jenn06 skrev 2009-02-09 16:37:30 följande:

åh idag har jag kommit under mitt första del mål :) så jätte glad och gjorde genast det jag väntat på i snart 2års tid, kunde ringa till infertilitetsmottagningen och säga att jag kommit under bmi:t, så nu kan dem kan skicka remiss för ivf, kön är ju 1år så det blir precis lagom.. åh det känns som jag svävar på moln...Va tvungen att skriva av mig lite...
    Vad härligt för dig! Grattis till delmålet och till samtalet .

Betty - Gud vad duktig du är! Otroligt att du minskat från 53 till 32! GRATTIS!

Mrs Kaffelatte - Shit vad duktigt! Är så grymt impad av er alla här! GRATTIS! Sjukt kul med 100%.

Myskatt - Du ser väldigt fin ut!

Vet ni om de finns några siffror på hur mycket man går ner i början eller är de väldigt indivivduellt?

Blir så peppad att läsa de ni skriver och att jag kikar på era bilder!
  • MissFörstånd

MelvinMeja skrev 2009-02-10 19:10:47 följande:

Någon som jag hjälpa mig. Har försökt att lägga in kort här på forumet men det går inte.
    Om du har de i galleriet så är de bara att kopiera och klistra in OM du har plus. Annars tror jag tyvärr inte att de funkar.
  • MelvinMeja
    MissFörstånd skrev 2009-02-10 19:13:56 följande:
    MelvinMeja skrev 2009-02-10 19:10:47 följande: Om du har de i galleriet så är de bara att kopiera och klistra in OM du har plus. Annars tror jag tyvärr inte att de funkar.
    Jag har plus och provat att kopiera men det funkar inte. Ska prova igen.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass