• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sussiesnus

Missförstånd: Tror absolut du kan få en op! Och du behöver nog bara säga som det är... Tycker du borde få en op...
    Men som sagt - ställ dig i kö först och främst. Husläkaren har ingen rätt att neka dig remiss till en överviktsenhet eller annan spec på området. Så inför husläkaren behöver du inte "hålla tal".
    Lycka till!

Meduziz: Stort grattis till Ninja! Fatta vilken pärs du gått igenom! Jag läste din förlossningsberättelse och man bara känner hur stark du är tjejen!!! Lycka till i fortsättningen! Stor kram!

Nudelbumsan, Kaffe latte, Felicia: Jättefina bilder!!! Ni är mina idoler!

• nudelbumsan
    sussiesnus skrev 2009-02-09 22:56:53 följande:
    Missförstånd: Tror absolut du kan få en op! Och du behöver nog bara säga som det är... Tycker du borde få en op...Men som sagt - ställ dig i kö först och främst. Husläkaren har ingen rätt att neka dig remiss till en överviktsenhet eller annan spec på området. Så inför husläkaren behöver du inte "hålla tal".Lycka till!Meduziz: Stort grattis till Ninja! Fatta vilken pärs du gått igenom! Jag läste din förlossningsberättelse och man bara känner hur stark du är tjejen!!! Lycka till i fortsättningen! Stor kram!Nudelbumsan, Kaffe latte, Felicia: Jättefina bilder!!! Ni är mina idoler!
     alls era ord gör att man kämpar! jag mår inte så himla bra alla gånger tyvärr min läkare säger att jag fått en komplikation av open, & jag hoppas d kommer försvinna men känner att jag kan leva med det om d skulle vara så att jag måste det. Har ju ändå gått 9 månader..
    Tack=)=)=)
    Mamma till världens finaste barn Theodor
  • MissMarie84

Vad är sleev?

lycktan skrev 2009-02-09 20:01:10 följande:
    Hej igen!Nu lutar jag åt en GBP istället för en sleev, fan hatar val speciellt så viktiga val Det finns ju inte så mycket dokumenterat om sleeven och resultatet i framtiden.
  • MissMarie84

Ska operera mej i skövde...... verkar som det tar en evighet här (tycker iaf jag) min remiss skickades i september 08 och skulle få en kallelse till första kirurgmötet nu i början på 09- jag väntar o väntar.... sen efter det tar det ju ytterligare en tid..

nilisen skrev 2009-02-09 20:05:45 följande:
    Jag hade haft möjlighet att styra min remiss till skövde istället, funderar om det hade varit bättre.......Någon som kan berätta hur turerna går där?Kramizzzzzzzzzz
  • nudelbumsan
    MissMarie84 skrev 2009-02-09 23:53:10 följande:
    Vad är sleev?
    det är när kirurgen gör om magsäcken till ett smalt rör och cirka 75 procent av magsäcken tas bort. Magsäcksvolymen minskar kraftigt av denna operation. I delen som tas bort ligger mesta delen av kroppens hungerhormon och detta bidrar till den stora viktminskningen. Har man ett BMI på över 50 så kan metoden användas tillsammans med en omkoppling av tunntarmen (duodenal switch) och ger då en mycket stor viktnedgång.
  • nudelbumsan

det heter Sleeve gastrectomy om d var den open du undrade över`?

• Sparkle

MissMarie84 skrev 2009-02-09 23:58:31 följande:

Ska operera mej i skövde...... verkar som det tar en evighet här (tycker iaf jag) min remiss skickades i september 08 och skulle få en kallelse till första kirurgmötet nu i början på 09- jag väntar o väntar.... sen efter det tar det ju ytterligare en tid..
    Be dom skicka vidare genom att åberopa vårdgarantin.. Jag gjorde det o inom 1mån så vart jag opad
  • Sparkle

Sparkle skrev 2009-02-10 06:34:51 följande:

MissMarie84 skrev 2009-02-09 23:58:31 följande:
    Be dom skicka vidare genom att åberopa vårdgarantin.. Jag gjorde det o inom 1mån så vart jag opad
    Glömde skriva att jag skulle egentligen gjort den på kss
  • mikalala

Vänat hälsar från brasilien, hon har det bra även om hon tyvärr inte kunde åka till amasonas

• Zolen1

Latte o Nudelbumsan o alla andra Såå snygga ni är! Blir rikitgt sporrad av att se er!!!

Jag har gått ner 16kg sen den 22 december.

Mätte mig runt midjan den 29 december och gjorde de igår igen och hade minskat 13cm.... Inte illa va??

Här i norrland har vi -24 grader ute, min vinterjacka är förstor så de blåser nordan vindar under den!
    Funderar på att köpa en ny för vi har ju vinter och kallt lääänge här uppe.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass