• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • lotusblomman66
    MissMarie84 skrev 2009-02-10 23:10:36 följande:
    Hur går man tillväga då?

Man ringer till vårdgarantin. Heter visst lite olika beroende på vilket landsting man tillhör.

Jag ringde till Vårdlotsen som det heter i Östergötland. numret fick jag från sjukhusets växel. Jag framförde att jag hade fått väntat mer än de 90 dagar som får gå mellan att man fått remissen och får träffa kirurg. (om man fått besked så ska man bara få vänta 90 dagar på op.) Då berättade dom att de kunde ta kontakt med andra sjukhus (i mitt fall i stockholmsområdet) för att se vem som kunde ta hand om mig istället. Redan samma dag kom vårdlotsen med besked. Det är även dom som kontaktar sjukhuset du sökt till så att dom skickar över dina papper till det nya sjukhuset.
    Jättelätt =)

• Sparkle

MissMarie84 skrev 2009-02-10 23:10:36 följande:

Hur går man tillväga då?
    Ring till kirurgen på kss o säg att du vill nyttja din vårdgaranti o att du hört att dom skickar folk upp till sophiahemmet(det var där jag opades) om du med skulle kunna få en plats där. o säger dom ja så skickar dom i stort sett på en gång så då kan du ringa sophiahemme veckan efter o få en tid för bedömning..
  • Sparkle

MissMarie84 skrev 2009-02-10 23:05:31 följande:

Okej, när var detta då? som du opererade dej aldså
    Det var förra året. Skicka in remiss i jan 08 inget hände under hela våren skulle vart på beömning april/maj men dom hade fullt upp. Ringde ofrågade hela tiden hur det gick men dom kunde inte svara på nåt.. i början på sept08 så skickade dom mina papper till sophiahemmet(precis köpt upp platser där) eftersom jag sa till att nu e jag trött på att vänta. Var uppe på bedömning veckan därpå och efter 2 v flyt så vart jag opererad 30/9
  • Anna Paulita

MissMarie84 skrev 2009-02-10 23:06:25 följande:

Aldrig hört talas om... har funderat lite på bandning om den fortfarande görs... känns inte så drastiskt som en gbp..
    Jag har en vän som är i ett stort behov av en operation som resonerar likadant, tyvärr, efter vad jag förstår så är dte mer biverkningar vid en sådan operation och resultatet är inte lika bra.

Innan du bestämmer dig tycker jag du verkligen ska ta reda på allt om banding och verkligen prata med en läkare om det. Ifall du hittar ngn som ens opererar med den tekniken. Jag har inte hört om den operationen, och att den användas alls.
  • vampyria2
    MissMarie84 skrev 2009-02-10 23:06:25 följande:
    Aldrig hört talas om... har funderat lite på bandning om den fortfarande görs... känns inte så drastiskt som en gbp..
    Vet inte om den görs längre. men vet att den har väldigt dåliga resultat är så många som 95% tar bort dem inom 10 år och har gått upp allt i vikt igen om inte mer.

Jag gjorde en 2003 har sen dess spytt dagligen, fått ont när jag äter vissa saker och de kan vara olika från olika dagar kan tex ibland äta bannan för att nästa dag få jätte ont av det .
    Jag tappade 10 kilo pga operationen, gick sen år 2005 ner 48 kilo för att jag bestämmde mig för att gå ner. Har sen gått upp i massor igen så även om jag inte är på samma vikt som innan så är jag på god väg.

Ja jag skulle inte rekomendera den operationen till nån, de jag har pratat med har liknande problem som jag har. Kolla runt på lite forum och se vad som skrivs på de, kanske bara jag som har haft otur
  • MissFörstånd

Godmorgon!

När man vill ha en remiss, ringer man bara till sin vårdcentral då och säger att man vill prata med läkaren eller att man vill ha en remiss skickad till kirurgen???

• lindarius

God morogon.
    MissFörstånd....
    Du ringer till vårdcentralen din husläkare och bokar tid där.
    Så går du dit och berättar att du vill få en remiss skickad för att göra en gbp.
    Får förklara vadför och han kommer fråga om du försökt gå ner på annat håll, typ viktväktarna. reductil, olika metoder först, motion och lagt om kosten.
    Vart bor du?
    Är ju tydligen längre vänte tider på vissa orter.
    Här i Sthlm verkar det ändå gå relativt snabbt.
    Ersta fick min remiss 23:e Oktober och jag träffade läkaren igår.
    Ska sen träffa dietist 24:e Mars och läkaren igen den 26:e Mars.
    Fick veta att jag är berättigad operation. Men i mitt fall är jag fortfarande tveksam och har inte bestämt mig. Hade jag varit helt säker igår hade han tagit beslut då att jag får operation.
    Men säger jag ja i Mars så blir det op inom 3 månader. Så innan sommaren...
    Lycka till..

• MissFörstånd

lindarius - tackf rö ditt svar. Då ska jag ringa min vårdcentral och boka tid eller telefontid med min läkare.

• faster fia

hej vad kul att se alla bilder på er. jag får såna krafter och kan kämmpa även när vikten inte rör på sig och de är svårt.

• Mollsan06

jag frågade igår men fick ej nåt svar så jag provar igen.

Denna veckan har jag börjat med purémat men har lite problem o få i mej proteiner.

Nån som har nåt tips? Kanske proteinpulver men vilket i så fall??

snöiga hälsningar blekinge

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass