• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sininen

Mollsan06, mitt tips är att göra smoothies och ha ägg i. Och sedan tror jag att det har pratats om ett proteinpulver som man kan köpa på apoteket. Hör där vetja.

Lycka till!

• Jenny N

MissMarie84 skrev 2009-02-10 23:06:25 följande:

Aldrig hört talas om... har funderat lite på bandning om den fortfarande görs... känns inte så drastiskt som en gbp..
    Jag var och pratade med dietist och överviktssköterkskan på Södertälje igår och då var det någon som undrade om banding, och det har man nästan slutat helt med i hela landet, runt 90% måste operera om sig inom en 10 års period.
  • Blackbutterfly

Jenny N

Hur gick det att träffa Dietisten och sköterskan?? Oj oj, det går fort för dig nu...
    Jag ska träffa kirurgen som ska op:a mig på ons!!

Puss på dig finaste!!

• sussiesnus

Felicia och MelvinMaja: Vilka superbrudar! Ni är ju skitsnygga!!!! Och tänk så utseendet kan förändras genom viktnedgång, ni ser ut som helt andra personer. Grymt impad!

• sussiesnus

Älskar Norrtälje sjukhus!!! De jobbar så snabbt där! Och dessutom är de super-trevliga!
    Nu händer det saker; igår träffade jag läkaren där och kollade de viktigaste proverna. 4 mars ska jag till dietist. 6 mars träffar jag läkaren igen för "att knyta ihop påsen" och bokar op tid. Blir antagligen i april - helt kostnadsfritt. Känns ju som om jag tjänat 115000kr nu när jag inte ska göra det privat längre... ;)
    MEN, uppsala kan komma att krångla... Skulle inte förvåna mig om jag säger så... :( Efter sista besöket i Norrtälje så måste Uppsala godkänna att jag valt att göra op i N istället och föra över pengar till dem. Men då kanske uppsala säger att de gör op själva och då inom 90 dagar. Men då blir det inte förrän i början på juni.... Ok 2 månader kanske inte är hela världen i de flesta fall, men jag vill göra open imorgon (eller helst igår faktiskt)! När man har bestämt sig så är det pest och pina att vänta längre än nödvändigt!

Norrtälje vill att man går ner 5 kg innan op. Sist gick jag ner 10kg med flyt på 3 v men har nu gått upp 5 kg igen. Iom att jag började äta mat så började vikten öka igen också. Ska försöka tappa så mycket som möjligt innan open. Går ju aldrig upp dem igen... Kan man flyta i 2 månader tror ni? ;)

• sussiesnus

Bildtråd låter skitkul - men hur gör man? Startar ni så hakar jag på!

• Jenny N

Blackbutterfly skrev 2009-02-11 11:27:25 följande:

Jenny NHur gick det att träffa Dietisten och sköterskan?? Oj oj, det går fort för dig nu...Jag ska träffa kirurgen som ska op:a mig på ons!!Puss på dig finaste!!
    Hej min vackra!

Jag skrev precis ett medelande till dig!

Puss
  • LottaRos

Mollsan06 - Jag har köpt proteinpulver i hälsokostaffären, det heter Triple Protein och finns i olika smaker, jag valde vanilj och blandar i det i Smoothies.

Sen så använde jag mycket köttfärs, det är lätt att mosa!

• Betty Boop
    MissMarie84 skrev 2009-02-10 23:06:25 följande:
    Aldrig hört talas om... har funderat lite på bandning om den fortfarande görs... känns inte så drastiskt som en gbp..
    Banding håller inte i längden! Jag gjorde en i okt-06 och det funkade i 1 1/2 år sen fick jag magsår och förträngning i magmunnen. Bandet fick opereras ut o sen fick jag en gbp för två veckor sen.
  • caropia

27:e mars blir det operation!
    Nervös som attans är jag!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass