• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Skrotis77

Hej på er ..  Hoppas allt e bra med er andra....
    Just nu sitter jag och väntgar på att dagarna ska gå så att de ska bli den 17/2
    för då ska jag nämligen ner till Gävle   på HUD för att  höra om jag möjligtvis kan få hjälp med att Snabbare ta bort allt  HÄNG..

Ni får väl hålla tummaran för mig  att de går vägen *LER*

*kramiz*

// VIKTORIA

Minus - 60 KG
  • Skrotis77
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-09 17:52:25 följande:
    Jahaja.. I går hade jag varit opad i 13 månader.i dag vägde jag in mig på 70 blankt.Vilket resulterar i att jag plockat bort 70 kiloJag har halverat mig själv och att jag "är i mål".BMI 24,8 alltså 'normalviktig' Jubel jubel!!!!
    VILKEN HÄRLIG KLÄNSLA !!!! GRATTIS !!!!
    Minus - 60 KG
  • vampyria2

Hej, blev så glad pratade med kirurgen här i Södertälje i dag, de sa att de knappt hade några köer alls Förvånad  Nu vill jag ha en tid på en gång så vi kan köra igång   De sa att min remis hade inte kommit än men att de skulle göra en antekning och att de skulle ringa om en tid så fort de hade fått den på bordet

• faster fia

hej har ne fråga. kan man äta cashewnätter som mellanmål och hur mycket ska man ta då?

• jenn06

miss marie 84- Op på kss (skövde) nu i jan, så vill du veta något så fråga. Tog ca 1 år från att remissen kom dit tills det att jag var Op:ad, Men jag åberopade vårdgarantin & ringde och fråga hur det gick med kön ofta och vips så hade jag en Op. tid..

• Moj Katile

Jag har lite "efter OP tankar" haha

Jag vet att man kan få hjälp med bukplastik men hur är det med armar? Lår (vet dom som har kassar på benen med hud! Tror jag är en av dem som får det)? Brösten? Mina lär vara tomma och hänga till naveln efter viktnedgången!

• Hjärtat 2005

MissKaffeLatte!! GRATTIS!!! Du är såååå snygg!!!

Jag har tappat 40 kg nu!! Opad 1 sep 2008!! *dansar* Är sååååååååååååå lycklig över denna op!!
    Åt en smörgås lite för fort igår å blev sååå illamående, men det går ju snabbt över så det kan jag leva med...

BMI före- 44
    BMI nu- 28...

• mamma2002

Vampyria2:

Jag ska op i södertälje, jag rullade igång bollen från Vårdcentralen i Juli, med remissen från att gått på de 2 läkarbesöken + informations träff tills nu. Nästa vecka ska jag vägas in och starta min flyt period sen är det op om ca 5v.

Längtar sååååååå.!

• Peand
    Moj Katile skrev 2009-02-10 14:02:02 följande:
    Jag har lite "efter OP tankar" hahaJag vet att man kan få hjälp med bukplastik men hur är det med armar? Lår (vet dom som har kassar på benen med hud! Tror jag är en av dem som får det)? Brösten? Mina lär vara tomma och hänga till naveln efter viktnedgången!
    Det jag har hört om mitt landsting är att buken brukar inte vara något problem att få så vida man har "rätt mängd häng". Men sen tror jag att det är svårare med resten av kroppen. Som jag har förstått så behövs det starka argument och psykiskt och fysiskt lidande för att man ska kunna få något annat också. Det ligger privat annars.
    Vet flera runt omkring här som går och tänker att om de opar sig så får de nya tuttar, riktigt så enkelt är det ju inte Flört Men visst, mina påsar är ju lagom kul och då har jag bara kommit snart halvvägs med viktminskningen.
    mikalala skrev 2009-02-10 08:07:14 följande:
    Vänat hälsar från brasilien, hon har det bra även om hon tyvärr inte kunde åka till amasonas
    Vad kul att höra något ifrån henne. Klurade häromdagen på hur hon har det. Det var då vi hade -16 grader och 15 cm nysnö Flört
    Det vackra föds i det vi gör...
  • Mrs Kaffelatte

Tack alla..

Ja det är helt jävla sjukt hur bra det gått för mig.
    Jag mår som en prinsessa och har inte så där överdrivet mycket häng..
    Visst har jag häng men inte så jag tänker gråta och gömma mig i några stora baddräkter i sommar..
    Jag har häng och bristningar och ett stort ärr men det visar ju bara att jag är människa och vad jag varit med om..

Ja ja men det är galet kul att få komma i mål.. Det trodde jag inte att jag skulle göra.
    Som jag ahr fattat det så är det inte alls så många som kommer ner till BMI under 25 så jag är jävligt nöjd..

Mellan 50-70% av sin övervikt har jag hört att man kan tappa... Jag har tagit bort 100% :-O

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass