• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • MissFörstånd

Felicia - Jag vill också trivas med mig själv och inte skämmas. Jag skämms fr min dotters skull för att jag ser ut som jag gör också. Jag vill kunna springa och leka med henne och inte säga att jag inte orkar eller inte kan för att jag har ont i höfter pga övervikten. Vill kunna träna, men jag orkar inte så mycket nu. Kämpar dock med gympa men hur kul är de att hoppa när ALLT hoppar?!

• Moj Katile

Ni är så fina allihopa!!! *avundsjuk!*

• MelvinMeja

Tack så mycket. Jag njuter av att livet är så mycket lättare. Har gått från 125kg till 88kg. Jag vill ju gärna ner till ca 68kg men jag får väl se vart jag hamnar.

Felicia6: Vad fin du är, det känns väl underbart.

Grattis till alla här. Ni är så duktiga.

Hittade ett hemskt före kort som jag delar med mig av. Det finns mer i mitt album

• Felicia6
    MissFörstånd skrev 2009-02-10 19:47:19 följande:
    Felicia - Jag vill också trivas med mig själv och inte skämmas. Jag skämms fr min dotters skull för att jag ser ut som jag gör också. Jag vill kunna springa och leka med henne och inte säga att jag inte orkar eller inte kan för att jag har ont i höfter pga övervikten. Vill kunna träna, men jag orkar inte så mycket nu. Kämpar dock med gympa men hur kul är de att hoppa när ALLT hoppar?!
    Då tycker jag du ska ta chansen till en operation för att få bukt på övervikten

Tack Moj Katile
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Felicia6

MelvinMeja, tog ett tag innan jag fattade hur man gjorde med korten oxå

Ja det känns helt underbart, jag har ca 17kilo kvar till målvikt men det känns gudomligt redan nu

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • MissFörstånd

Felicia - Ja de finns ingen annan väg genom de här har jag kommit fram till. Jag har ju försökt med allt i ungefär 9-10 års tid. Ibland känner jag mig inte så stor, men när jag ser kort så inser jag hur hemskt de ser ut och hur långt jag faktiskt låtit de gå. När jag ser era före-kort så inser jag att de är faktiskt så jag ser ut nu. 116 kilo till mina 1,75 med ett bmi på 38, hemskt!

• vampyria2
    MelvinMeja skrev 2009-02-10 19:10:47 följande:
    Någon som jag hjälpa mig. Har försökt att lägga in kort här på forumet men det går inte.
    om man har fire fox så kan man bara göra det om man markerar bilden i galleriet innan man öppnar den, sen höger klickar och kopierar

i explorer så måste du öppna bilden ställa markören mitt på bilden utan att nex eller nått annat kommer upp, kan vara lite strulligt, sen höger klicka och kopiera

klistra sen in bilderna i tråden genom att ställa markören i tråden och höger klicka och välj klistra in

Hoppas det funkar, för snygg som tusan är du Glad

Ja ni har varit ine och kollat in er som har bilder, satan i gatan vad fina ni är suget efter att få operationen blir ju inte mindre efter att ha sett era före och efter bilder, tack för att ni delar med er 
  • vampyria2
    MelvinMeja skrev 2009-02-10 19:35:26 följande:
    Detta kort är taget för snart 2 år sen så jag var uppe i min maxvikt.
    Haha du hade ju redan fixat det Cool
  • lindarius

TJINGELING ALLIHOP...
    I dag har jag varit på Ersta sjukhus och träffat läkaren..
    " Jag kommer bli beviljad operation om jag vill det"
    Men eftersom jag fortfarande är rädd och kluven så ska jag träffa dietist den 24:e Mars och sen läkaren igen den 26:e Mars och då sak han ta beslutet om min operation.
    Beroende på vad jag bestämmer mig för.
    Och när man ser bilderna här och hör om alla så känner jag att det här är det enda jag vill.
    Men usch jag är samtidigt så jäkla skraj.
    Med andra ord säger jag ja har jag blivit op:ad senast 30 Juni i år kan bli tidigare, men inom vårdgarantin sa han till mig...
    Herre jisse. Det är ju snart såna fall..
    Hjälp... SKA JAG GÖRA DET?????
    Jag vägde idag 109 kg och mitt BMI var på 39,1
    Jag har senaste veckorna gått ner ca:5 kilo.. kämpar med att inte äta socker, läsk och kolhydrater...
    Jag känner som så här. Jag vill så jag skäms och får jag så dör jag.. hahaha..
    Knäppa jag...

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass