• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • väntar i Kina kön

Zolen1 skrev 2008-12-24 11:30:36 följande:

Väntar i Kina kön-Jag var hos läkaren för undersökning i sunderbyn i början av februari 08. Så ungefär 11 månader. Men jag har då behövt den tiden för att bearbeta det och förbereda barnen... Bor i Älvsbyn så därför valde jag sunderbyn men har hört dom som varit i Gällivare och opas var väldigt nöjda! Har du varit på nån info möte? träffat läkaren? Andres som ska opa mig verkar SUPER bra!! Ha en trevlig JUL, själv ska man frossa i Nutrilett.....
    Har inte träffat någon än men min remiss är skickad nyligt till Gällivare 17 december men jag har haft en egen remiss till Sunderbyn som jag nu måste ta bort. Ska visst vara kortare kö till Gällivare än till Sunderbyn men sen vet jag inte hur erfarna de är. Jag brukar vara till Gällivare annars ochså eftersom jag bor i Pajala så då har de alla information om mig där. Har en tarmsjukdom.

Vi kan väll hålla kontakt? Skulle vara så roligt att ha någon att prata med som ska göra samma op. OM jag nu blir godkänd men det tror jag.
  • väntar i Kina kön

Ha en riktigt GOD JUL allihop

• KajsaLiza

Ha en härlig jul alla vänner i gbp-tråden!
    Tänker extra på alla som flyter-håll ut, det blir bättre! Kramisar från Kajsa-Liza

• The75

Hej mår ni alla bra efter jul maten ? kan stolt säga att jag klara mej utan problem fastän det slank ner ett rullrån och en bondkaka.

• Sparkle

hejhje..,
    Åt en väldans liten portion me julmat... men jag vart så mätt så mätt.. fick äta julbord ggr 2 igår.. Provade lax hemma hos mamma men den funka inte alls

• Zizter

Nämen hallå personalen! är de här ni babblar.. haha.. tänkte precis att de va värst va ni va långt ner i mina favoriter listan.. 

GOD JUL vill jag ju önska er såhär på juldagen!

den 22 december va det ju 2 månader sen min operation! och jag har gått ner exakt 20 kg sen operationsdagen!! alltså då räknar jag inte me dom kilon som jag gick ner innan op!! helt otroligt! känns ju bara såååååå bra! och MÅR så bra!! går omkring i ett lyckorus ungefär! DET FUNKA JU PÅ MIG! jag va så orolig innan operation att jag inte skulle gå ner nåt eftersom jag haft så svårt innan.. men tji fick jag! nu flyger ju bara fläsket av! hihi.. underbart!! de va nog den bästa julklappen iår!

• mikalala

God Jul på er så här i efterhand! hoppas ni haft det superbra, och att ni alla får en god fortsättning. kram!

• Zizter

sådärja.. då har jag läst ikapp lite i tråden! de va några rader.. men jag har jobbat så mycket så jag har inte haft så mycket tid med internet sista tiden här.. så kan de va..

men som sagt e de 2 månader sen op och jag har inte haft några problem alls.. eller jo TÄNDERNA som jag såg några prata om tidigare.. i början va jag så torr i munnen så de blev ju beläggningar på tänderna direkt.. de va nästan HEMSKT! usch.. fick borsta tänderna efter varje gång jag ätit nåt... och har fått massa tandsten så jag måste gå å rensa snart.. känns så äckligt.. men nu är jag inte lika torr i munnen längre iallfall så de känns bättre.. de va ju nästan hemskt i början! men men.. nu funkar saliven som vanligt igen!

och julmaten gick bra! åt skinnfria prinskorvar! fasen va gott de va! har typ inte ätit nå korv alls sen op.. eller jag smakade falukorv en gång men fyyy så äckligt de va! innan op kunde jag äta de ibland men nu.. nä.. inge mer korv här inte.. och istället för skinka så brukar vi ha kalkon på julbordet och de e ju magert å bra... åsså åt jag lite köttbullar.. som man är lite less på men allt gick då finfint! smakade faktiskt min första kolsyrade dryck åxå.. lite julmust! va några cl bara men ville bara få smaken i mun!

godis äter jag inte alls.. vill inte ens prova.. så jag håller mig så långt borta från sånt som möjligt.. så inge testande här.. varken choklad eller nåt.. njet njet

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass