• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Felicia6

God jul på er alla. Hoppas ni hade det bra igår

För mig gick det över all förväntan faktiskt. Jag åt lite av varje utan problem och även efterrätt och godis och tom julmust!
    Dricker jag julmust brukar jag ta lighten så jag blir av med sockret, men syrran min hade helt glömt bort att jag inte dricker "normal" dricka så jag fick smaka lite sånt iaf och ta även vatten men det gick bra. Jag åt lugnt och försiktigt bara

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • livet från ljusa sidan

God fortsättning på er alla!

Skönt att höra att det gick bra för er att äta lite julbord ni som gjorde det. Jag har aldrig dumpat på socker eller fett, men två gånger när jag varit så otroligt törstig vid maten och råkat dricka lite för tätt på.

Jag gick ner nästan 9 kilo på sjukhuset och mitt huvud har verkligen inte hängt med, känner mig som innan operationen fastän jag gått ner hälften redan. 20 kilo, helt otroligt egentligen men ack så tråkigt när man inte känner sig finare och lättare. Det kanske kommer när jag blir helt frisk.

• Peand

Vad skönt att läsa att det verkar ha gått bra med maten för de flesta Skrattande

Här har det också funkat bra, även om det nästan var så jag kände att nu får jag "gärna"dumpa som en liten varning!
    Käkade både gravad lax och sill utan problem, min släkt hade också missat detta med light musten så jag smuttade på ett glas "riktigt must" men även det gick bra. På eftermiddagen blev det även några bitar av mitt hemgjorda godis (det som jag gav bort i julklapp) som råkat bli kvar. Och inte ens då dumpade jag.
    Men idag är det tillbaks till vardagen, ska inte utmana ödet mer. Men på det hela taget känner jag mig väldigt nöjd.

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Mrs Kaffelatte

Jag klarade mig bra i går jag med..
    Blev lite trött efter julbordet... Blev nog kanske en köttbulle för mycket.. men det ordnade sig i allafall..
    Blev ju ingen dunderdump.. Lite seg blev jag men det går ju över på 10 min så det var lugnt.

Ska se hur det går i dag.. Då är det fruktsallad och Ris ala Malta till efterrätt... Och det är min favorit genom tiderna..
    Men vispgrädde är jag livrädd för.. Och sen är det ju party i dag så fan har lust att dunderdumpa..
    Ähh får bli en liten smakis med mera frukt helt enkelt..

Trevlig fortsättning..

• Lola 79

God fortsättning på er. Hoppas ni har haft en bra jul.

Kram på er

• Zolen1

Ni som opat er- Drack ni nutralett eller naturdiet??
    Det står ju att man kan ta frukt eller sallad MEN HUR mycket???

Är ssåå sugen på MAT! Har bara druckit flytande sen den 22/ 12 men det känns som 1 år

• Peand
    Zolen1 skrev 2008-12-25 16:36:09 följande:
    Ni som opat er- Drack ni nutralett eller naturdiet?? Det står ju att man kan ta frukt eller sallad MEN HUR mycket??? Är ssåå sugen på MAT! Har bara druckit flytande sen den 22/ 12 men det känns som 1 år
    Jag drack en kombination av modifast och Cambridge. Och enligt dessa två "fick" man inte äta något utöver påsarna per dag, ja förutom en massa vatten.
    Suget efter mat försvinner nog snart ska du se, dessutom är det ju en grym tid att börja sitt flyt i. Skickar styrkes kramar till dig - det kommer att funka och snart är det op som gäller!
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • jenny jens

min dietist har sagt att jag ska hålla mig till nutrilett + en halv liter mjölkprodukter om dagen om jag väljer dessa man skakar själv....men inget annat bara flytande !!

kramar jenny

• Maddisen80
    Svar på #218
    Den 13 Januari ska jag fråga läkaren om gbp op ,men jag äter väldigt lite och går inte ner i vikt ändå
  • solhumlan
    God Fortsättning till er alla Snäckor!!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass