• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • minlillabebis

God fortsättning alla!

har en fråga ang. bad/´bastu....
    har nu varit opad i 3 veckor....när kan man hoppa i poolen? bada bastu?

• Peand
    solhumlan skrev 2008-12-25 21:52:23 följande:
    God Fortsättning till er alla Snäckor!!
    Tack det samma
    minlillabebis skrev 2008-12-25 22:01:07 följande:
    God fortsättning alla!har en fråga ang. bad/´bastu....har nu varit opad i 3 veckor....när kan man hoppa i poolen? bada bastu?
    Har du bara läkt på utsidan så ska det inte vara några problem, så sa de iallafall åt mig. fast det är klart, två veckor hade jag agrafferna och sedan tog det nog någon vecka till innan jag mentalt kände mig hel på utsidan igen. Hade några "hål" som inte läkte lika snabbt som de andra och som jag tejpade en stund efteråt. Men det är ju individuellt!
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Mia76

Önskar en god fortsättning på helgen.

• Mrs Kaffelatte

Hahaha har precis kommit hem från krogen..
    Är lite "snygg"....
    Har haft såå jälva kul men det är så sjukt när folk inte känner igen mig..
    Känns skitkonstigt.. man känner sig ju som en fåne...

Hej hopp mina glada vänner..

/ Mrs Kaffelatte lite mer "snygg än vanligt"...

• Peand

God morgon på er!

Tänkte höra med er som är opade och som tappat en massa kilon, kan ni känna av vissa skavanker som kommit fram nu? Jag kan på något sätt känna att jag får ont när jag ligger i sängen i samma ställning för länge. Och sen har jag som sockerdricka i min vänstra höft om jag ligger för länge på den. Känns som om det bubblar inne i höftbenet, som om kolsyra åker fram och tillbaks. Hel skumt men något jag känner igen från tidigigare viktminskningar.

Provade en jacka i natt som jag hade när jag gick gymnasiet och den kan jag nu knäppa. Kunde jag knappt ens då!Jättekul! Sen kanske jag inte vill gå runt med en jacka där det står "Turisthotellskolan i Malung" på ryggen, men i pulkabacken är den kanon bra Skrattande

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Felicia6

Peand, jamen gud ja. kan inte ligga direkt på golvet framför tvn som jag gjorde förut för då får jag ont. Jag får ont i knäskålarna då jag ligger på sidan och har knäna på varann. Det har jag aldrig känt innan.
    For otroligt ont i höften om jag ligger på den oxå.. Så det är inte lätt att bli smal alla gånger hihi

MrsKaffeLatte, du var säkert gorgeous ska du se så fin som du är Hoppas du hade roligt ute

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Mrs Kaffelatte

Felicia6 skrev 2008-12-26 11:15:53 följande:

MrsKaffeLatte, du var säkert gorgeous ska du se så fin som du är Hoppas du hade roligt ute
    Mutter, mutter, mutter..
    Jo jo så där går det när man dricker "snyggvatten"..

Men hade som vanligt sjukt kul..
    Du och jag i Stockholm???
  • Felicia6
    Mrs Kaffelatte skrev 2008-12-26 11:29:05 följande:
    Felicia6 skrev 2008-12-26 11:15:53 följande: Mutter, mutter, mutter.. Jo jo så där går det när man dricker "snyggvatten"..Men hade som vanligt sjukt kul.. Du och jag i Stockholm???
    Hehe du anar inte hur sugen jag är Måste fasen fixa det på nåt sätt
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • KajsaLiza
    Zolen1 skrev 2008-12-25 16:36:09 följande:
    Ni som opat er- Drack ni nutralett eller naturdiet?? Det står ju att man kan ta frukt eller sallad MEN HUR mycket??? Är ssåå sugen på MAT! Har bara druckit flytande sen den 22/ 12 men det känns som 1 år
    Min dietist sa att man inte skulle äta pga av att suget ökar efter mat och en frukt lätt blir många. Men jag var på fest veckan innan op och åt vanlig mat, dock mycket "billiga" livsmedel som konserverad sparris, champinjoner och så vidare.
    Egentligen kan du äta vad du vill- bara det ligger inom 400 kcal per dag. Men med "dietpulvret så vet du ju exakt hur mycket du får i dig.
    Köp modifast på apoteket eller nätet och gör chokladsmaken som chokladpuddingkonsistens.Ibland värmde jag chokladen som varm mjölkchoklad.. Eller vaniljsmaken som glass..Ok inte riktigt men variation i alla fall.
    Håll ut!
    Styrkekramar från en 1-åring...det är värt det
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass