• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Anna Paulita
    Har ni fått smak för något annat efter er operation, som ni inte gillade innan. Och finns det något ni gillade innan som ni inte grejar nu? (av vilken orsak det än är)

Jag älskar kaffe helt plötsligt och det har jag aldrig tyckt om tidigare. Väldigt skumt.

Däremot är jag inte så förtjust i kyckling vilket jag älskade innan, eller vitt bröd och glass. Jag tycker inte det är gott längre...

Sedan grejar jag inte frukt som är för sur. Men det är mer för att magen säger ifrån.
  • Mrs Kaffelatte
    Anna Paulita skrev 2009-02-21 10:54:01 följande:
    Har ni fått smak för något annat efter er operation, som ni inte gillade innan. Och finns det något ni gillade innan som ni inte grejar nu? (av vilken orsak det än är)Jag älskar kaffe helt plötsligt och det har jag aldrig tyckt om tidigare. Väldigt skumt.Däremot är jag inte så förtjust i kyckling vilket jag älskade innan, eller vitt bröd och glass. Jag tycker inte det är gott längre...Sedan grejar jag inte frukt som är för sur. Men det är mer för att magen säger ifrån.
    Jordnötter ha jag fått dille på.
    Men även som du så älskade jag kyckling innan men är måttligt imponerad av det nu...
    Visst äter jag det men nja jag kan lika gärna vara utan.
  • Anna Paulita
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-21 10:58:52 följande:
    Jordnötter ha jag fått dille på. Men även som du så älskade jag kyckling innan men är måttligt imponerad av det nu...Visst äter jag det men nja jag kan lika gärna vara utan.
    Jo, men så är det med mig också, jag äter det om jag blir bjuden och jag lagar det ibland. Men jag väljer gärna ngt annat om det går. Det var likadant när jag var gravid med min dotter så jag ska kanske inte gilla kyckling helt enkelt. ;)
  • KajsaLiza

Det där med ändrad smak kan bero på ändrad salivproduktion. Tydligen utsöndrar överviktiga ett helt annat "batteri" av enzymer och bakterier än normalviktiga. Lät skumt men...

• solhumlan
    Hej!
    Det var ett tag sen jag jag var inne å skrev..Hoppas ni alla mår bra?!
    Jag mår bra...gjorde en anna sorts op nu förra veckan..en stelop i ryggen! Det känns stelt å konstigt men det får gå.

Jag har oxå ett par saker som jag inte klarar av efter GBP:n... Sill å lax smakar inget vidare längre...Kyckling har fått nån bismak som jag kan må illa av likaså fläskkött å blandfärs...hua va illa det kan smaka...
  • Sparkle

har oxå problem med kyckling, visst det är väl gott men inte på samma vis. O pizza som min sambo älskar känns inte intressant längre o det smakar blä.. Nåt som jag tycker är gott nu är fläskfilé mmed potatis o brunlöksås.. mmm.. nu vart ja ju sugen på det me..

har förresten lite påklädda nya bilder i ny frissa på bloggen.. wondersparkle.blogg.se

• Zolen1

Ni som är opade, om ni blir sugen på nått på kvällen vad tar ni då??

Förr blev de ju chips eller godis men nu har jag helt IDE TORKA!! Vill ha nått gott och gärna nyttigt.

• Hjärtat 2005

solhumlan skrev 2009-02-21 12:30:13 följande:

Hej!Det var ett tag sen jag jag var inne å skrev..Hoppas ni alla mår bra?!Jag mår bra...gjorde en anna sorts op nu förra veckan..en stelop i ryggen! Det känns stelt å konstigt men det får gå.Jag har oxå ett par saker som jag inte klarar av efter GBP:n... Sill å lax smakar inget vidare längre...Kyckling har fått nån bismak som jag kan må illa av likaså fläskkött å blandfärs...hua va illa det kan smaka...
    Välkommen tebax Solhumlan!
    Hoppas allt är bra efter din rygg op! Kommer inte in hos dig längre... får man kika in? Kram
  • Peand

Jag har fått ett större begär efter "ren" mat efter operationen. Gillar inte att inte veta vad det är i livsmedlena jag äter. Innan brydde jag mig verkligen inte i vad det var jag stoppade i mig.

Råa grönsaker känns inte så bra längre, hellre kokta. Och färsk frukt har jag väldigt svårt med då magen svider, men det är ju mer fysiska hinder.

Största "matnojjan" jag har nu är pumpafrön och torkade blåbär. Mums!

mikalala skrev 2009-02-21 09:40:49 följande:
    Godmorgon på er idag är jag nere på tvåsiffrigt för första gången på tio år tror jag
    Grattis! Härligt! Börjar själv sakta men säkert närma mig den gränsen också. Och när det sker lär ni märka Flört
    solhumlan skrev 2009-02-21 12:30:13 följande:
    Hej!Det var ett tag sen jag jag var inne å skrev..Hoppas ni alla mår bra?!Jag mår bra...gjorde en anna sorts op nu förra veckan..en stelop i ryggen! Det känns stelt å konstigt men det får gå.Jag har oxå ett par saker som jag inte klarar av efter GBP:n... Sill å lax smakar inget vidare längre...Kyckling har fått nån bismak som jag kan må illa av likaså fläskkött å blandfärs...hua va illa det kan smaka...
    Kram till dig vännen! Hoppas att allt är bra efter open. Har saknat dig!
    Det vackra föds i det vi gör...
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass