• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Maddisen80

Lils s Vad roligt att det gick bra med operationen grattis ,hoppas det kommer gå bättre efter op nu. lycka till med flytande.

• mikalala

sussisnus: tack så mycket

Justmystica: Jag vet inte hur det är för andra men jag tror att det där med hjärnan för mig har lite att göra med att jag ser mig själv uppifrån som när jag sitter det enda jag ser då är hur magen valkar sig, måste verkligen hitta en helfigursspegel för att få ett bättre perspektiv
    Sedan hade jag ju verkligen mycket bukfetma så trots 25 cm tappade i midjemått har jag fortfarande hela 35 cm tills jag är under 88 cm som är gränsen för om man har farlig bukfetma. undrar om jag överhuvudtaget kommer att komma ner dit utan plastik.
    Konstigt är det att en kroppsdel kan göra så mycket för jag kan verkligen se på mina händer att de helt ändrat form likaså ansiktet och benen men den där degiga hängiga saken i mitten är nog det som mest får hjärnan att inte fatta.

Peand: måste verkligen testa att göra dina bars, jag köper cornys sockerfria och de innhåller egentligen för lite protein men är helt oumbärliga som snabbt mellis.

Idag firade vi lite fettisdag i förskott och bakade en nyttigare variant av semlor tänkte dela med mig av receptet vi fann, de blev riktigt goda och väldigt mycket mer okej att äta än vanliga (kan inte äta ljust bröd)

receptfavoriter.se/recept/viewrecipe/smala-nyttiga-semlor

Vi gjorde några små förändringar i receptet.
    Vi använde endast 50 g smör det räckte gott och väl
    vi hade i en tesked krossade kardemummakärnor för det tycker jag man måste ha i semlor ju
    Sedan hade vi inget fullkornsdinkelmjöl så vi hade en dl grahamsmjöl i stället
    I mandelmassan struntade vi i inkråmet och hade knappt 2 msk honung i och det blev sött så det räckte kan jag lova.

• Moj Katile

Tjejjer-vilka märken har ni testat av VLCD kurerna och vilka har vart bäst??
    Jag måste ju ner många kilo innan op och känner att jag måste gå på en ren kur för att ens ha chansen!! Vet bara inte vilka som är MINST avskyvärda!!!!!!

• Anna Paulita
    Moj Katile skrev 2009-02-23 00:10:04 följande:
    Tjejjer-vilka märken har ni testat av VLCD kurerna och vilka har vart bäst??Jag måste ju ner många kilo innan op och känner att jag måste gå på en ren kur för att ens ha chansen!! Vet bara inte vilka som är MINST avskyvärda!!!!!!
    Jag tycker Naturdiet smoothie är goda, och Naturdiet Kaffe och Naturdiet chocklad. Men bara de som är färdigblandade.
  • Lils

Uch bröt ihop i morse jag har bara varit opad i 4 dagar men börjar redan funder på vad jag gett mig in på? Inte för att jag ångrar min op men jo kanske nu när det känns så här jobbigt jag ska flyta i 4 veckor och känner redan illamående för allt flyt jag köpt?? Har ni några bra tips som man kan flyta på soppa till mellan mål ja ALLT som fungerat för er. Tack snälla på förhand.

• LykkesMamma
    Lils skrev 2009-02-23 09:33:55 följande:
    Uch bröt ihop i morse jag har bara varit opad i 4 dagar men börjar redan funder på vad jag gett mig in på? Inte för att jag ångrar min op men jo kanske nu när det känns så här jobbigt jag ska flyta i 4 veckor och känner redan illamående för allt flyt jag köpt?? Har ni några bra tips som man kan flyta på soppa till mellan mål ja ALLT som fungerat för er. Tack snälla på förhand.
    Varför ska du flyta 4 veckor? Jag blev opad i onsdes(18/2) och jag ska bara flyta 1 vecka....jobbigt att behöva flyta så länge...
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass