• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Jenny N

MelvinMeja, får jag oxå kika på dina bilder, man blir så otroligt inspirerad när man ser er som gått ner så mycket!

• Peand
    Lils skrev 2009-02-23 09:33:55 följande:
    Uch bröt ihop i morse jag har bara varit opad i 4 dagar men börjar redan funder på vad jag gett mig in på? Inte för att jag ångrar min op men jo kanske nu när det känns så här jobbigt jag ska flyta i 4 veckor och känner redan illamående för allt flyt jag köpt?? Har ni några bra tips som man kan flyta på soppa till mellan mål ja ALLT som fungerat för er. Tack snälla på förhand.
    Stackare!
    Yoghurt, fil, nyponsoppa, smoothie, hemma gjorda soppor ( jag tycker att de köpta smakar till slut likadant, oavsett smak) och olika drycker får du försöka variera dig emellan. Vet att det är skit trist men det är egentligen en kort kort tid i ditt liv om du ser det så.
    Vet inte hur dina direktiv är men när jag flöt efter operationen var det även "tillåtet" med att byta ut ett flytmål mot 1½ dl light glass. Det räddade mig ibland och satte guldkant på tillvaron. Glassen smäter ju i munnen och inget man tuggar och sväljer.
    Lycka till!
    Det vackra föds i det vi gör...
  • MelvinMeja

Jag har lagt till er.

Sparkle skrev 2009-02-23 13:13:04 följande:
    Melvin vill se me Har vart på stan idag o köpte mig byxor i storlek 40?? Fattar ni i stl 40 e i himmelriket
    Vad häftigt at köpa byxor i strl 40. Längtar tills jag kommer dit. Hur mycket har du gått ner? När opades du?
    Jenny N skrev 2009-02-23 13:13:57 följande:
    MelvinMeja, får jag oxå kika på dina bilder, man blir så otroligt inspirerad när man ser er som gått ner så mycket!
  • Sparkle

Opades 30sept08 har gått ner 29.5kg tills idag.. Det var en fantastisk upplevelse..

• Sparkle

MelvinMeja skrev 2009-02-23 13:41:50 följande:

Jag har lagt till er.
    Vilken skillnad det är på dig Vad härligt
  • minlillabebis

D va lääänge sedan jag va här o kikade! hur mår alla?

Jag mår bra, opades ju i mitten av december -08, har totalt gått ner över 20 kg!! men nu står det still där :(

Märks mest i kläderna att man gått ner, fr. strl. 48/50 till 44!!!!!

Någon som vill köpa lite jeans?? har typ 8 par som jag måste bli av med....100kr/st. hehe.

Vad gör man när det står still i vågen?

• MelvinMeja
    Sparkle skrev 2009-02-23 13:55:06 följande:
    Opades 30sept08 har gått ner 29.5kg tills idag.. Det var en fantastisk upplevelse..
    Åh vad härligt. Grattis.
  • LykkesMamma
    MelvinMeja skrev 2009-02-23 15:05:23 följande

Vad fin du e! man blir ju helt klart sporrad!

Hur många kilo gick ni ner de första 2 veckorna?
    Jag ska väga mig för första gången på ondsdag, 1 vecka efter op!
  • MelvinMeja
    LykkesMamma skrev 2009-02-23 16:11:19 följande:
     Tack så mycket.
    Jag gick ner 4,6kg de första 2 veckorna. Det är väldigt olika hur mycket man går ner. Har hört att vissa till och med går upp i början. Det är så mycket som händer i kroppen.
    Hur mår du efter open? Har du börjat att hämta dig? Lycka till med vägningen.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass