• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • vänat

Zolen1 skrev 2009-02-21 14:01:00 följande:

Ni som är opade, om ni blir sugen på nått på kvällen vad tar ni då?? Förr blev de ju chips eller godis men nu har jag helt IDE TORKA!! Vill ha nått gott och gärna nyttigt.
    Jag har allt sedna jag opas ata pa kvallen da oftas nagon somrgas i blad frukt beror lite pa var jag ar om jag ar hemma eller ute pa vift.

Orkar jag fixa ording en fruk sallad da jag ar hemma gor jag en sadan.
  • mikalala

Justmystica och peand: Tack så mycket det känns verkligen skönt (även om hjärnan är lite efter)

Zolen1: På en sådan här kväll med melodifestival och helg och gäster ... så har vi gjort dipbricka någon lättare variant av dipsås gurk- och morotsstavar och italienskabrödpinnar (grissinis heter vissa men de vi köper kallas något annat, de är lite nyttigare med fibrer och så från zeta) Sedan om jag behöver lite protein så tar jag ett par quorndippers till också.

På vardagarna blir det mer mellanmålsliknande saker smoothies, fil, mackor eller sådant.

En favorit är att göra quesadillas.
    Recept på ett hum: ta ett fullkornstortillabröd (jag brukar ha ett paket i frysen)lägg på ett par msk tacofärs (jag kör med quorn), en msk rivenost med lågfetthalt (helst kring 10% eller lägre) och kanske en tesked cremefraiche bred ut allt på halvabrödet och stek i stekpanna ösom på båda sidor tills osten smält och brödet fått fin färg. Skär i trekanter och ät, mycket nyttigare än pizza men lika gott.

• Nane

Hej! Jag kikar in här för att min mamma har fått operation beviljad

Väntetiden för operation i vårt landsting är tyvärr lång så hon funderar på att söka till annat landsting.
    Finns det något sjukhus som är "extra bra/duktiga" i Östergötland, Södermanland eller Stockholm?

Hon vill helst ha titthålsoperation.

Hur länge har ni varit sjukskrivna efter operationen?

Tack på förhand!

• Betty Boop
    Zolen1 skrev 2009-02-21 14:01:00 följande:
    Ni som är opade, om ni blir sugen på nått på kvällen vad tar ni då?? Förr blev de ju chips eller godis men nu har jag helt IDE TORKA!! Vill ha nått gott och gärna nyttigt.
    Jag brukar göra sorbet! Jättelätt och underbart gott. Bara 5 % fett och 125 kalorier per portion. Man kan använda vilken fryst frukt/bär som helst. Ett tips är att testa med frusen mango. Underbart! Här är receptet:
    http://www5.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15641
  • Betty Boop

Glömde.... man kan frysa sorben i små burkar och ta fram en halvtimme-timme innan den ska ätas.

• sussiesnus

Mikalala:grattis!!!! Det är ett supersteg på vägen. lycka till!
    Och tack för recept!

Sparkle: Vad fin du är! Kul att förändras i samma takt som kilona försvinner.

• Betty Boop
    Nane skrev 2009-02-22 10:43:30 följande:
    Hej! Jag kikar in här för att min mamma har fått operation beviljad Väntetiden för operation i vårt landsting är tyvärr lång så hon funderar på att söka till annat landsting.Finns det något sjukhus som är "extra bra/duktiga" i Östergötland, Södermanland eller Stockholm?Hon vill helst ha titthålsoperation.Hur länge har ni varit sjukskrivna efter operationen?Tack på förhand!
    Jag kan rekomendera Södertälje sjukhus! Jättebra sjukhus och bra bemötande. Jag opererades med titthål av Dr Sven Bringman. Jag var sjukskriven i tre veckor, inklusive sjukhusvistelsen.
  • sininen

Åh, den sorben ska jag testa! Lät supergott. Tack för tipset.

Mikalala, visst är det så att hjärnan tar lite extra tid på sig att fatta att man inte är så stor som man var innan. Jag väger själv 90 nu men känner mig lika stor som jag var när jag vägde 107.

• LykkesMamma

Hej hej!
    Nu e jag hemma efter min op igen(opades i onsdags!)
    Känner mig bra, har inte ont någonstans just nu, men visst är man trött...
    Gjorde min op på Sofiahemmet, Och har aldrig någonsin blivit så bra bemött på ett sjukhus...Rekomenderas varmt om man har pengar och vill slippa vänta....jag väntade 3 veckor från första mötet till op!

Ni som blivit opade, hur har ni kännt det på morgonen? När jag stiger upp och ska gå ut i köket för att duka fram frukost så blir jag helt snurrig och måste sätta mig ner o dricka 2 dl vatten i små klunkar....sen kan jag fortsätta...konstigt....
    hur länge har ní hållt på med flytande mat efter op...läkaren sa jag kunde äta puremat 1 vecka efter op....???

• sininen

Välkommen till andra sidan LykkesMamma!

Det är så i början. Energin tryter lätt. Jag hade också sånna perioder att jag kunde bli kritvit i ansiktet och behöva sätta mig ner en stund. Det går över sedan.

Jag skulle äta flytande mat i en vecka och sedan mat med mjuk konsistens dvs puremat i tre veckor efter det.

Krya på dig!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass