• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • medow

Jennnie skrev 2009-01-06 22:54:53 följande:

medow skrev 2009-01-06 22:53:10 följande:
    wow inte bara en pingla men ett läckert kök har hon med .hihihi villken skilldnad på kvinnsen..
  • medow

Peand skrev 2009-01-06 22:55:50 följande:

Haha, det som numera verkligen är taxöron skulle gärna få växa lite. Min 3 åring tittade på min BH häromdagen och undrade vad det var. Sa att det var för att hålla i tuttarna. Då tittade han med stora ögon på mig och utbrast- Är de lösa?????Bävar liiiiite för vad dagis ska få höra i morgon, fast som det känns nu är det inte såååå långt från sanningen då de känns väldigt lösa och sladdriga
    hahahahahahahaha ärliga är de i alla fall.
  • Jennnie
    Anna Paulita skrev 2009-01-06 22:54:39 följande:
    Jag tycker också att det är kul att få den positiva uppmärksamheten men ibland blir det jobbigt, vi hadefest här för ett gäng veckor sedan och då har det mycket focus på mig och min man då det var en försenad bröllopsfest. I vilket fall gick alla på så mycket om hur fin, vacker och smal jag hade blivit och till slut blev det för mycket. Jag kan inte säga mer än tack men när folk går på så blir jag obekväm och generad. Tycker i det stora hela det är jobbigt med så mycket focus på mitt utseende, tidigare gömde jag mig ju gärna och nu ska jag visa upp mig för folk. Jag tycker iallafall att det är skitjobbigt.Men visst är det kul när ngn tycker jag är fin, bara det inte blir för mycket bara.
    Jag kan tycka att det blir jobbigt om det helt uppenbart visar att jag inte var fin förut, ibland kan man ju höra på deras kommentarer att förut var man inte mycket värd.... Och tyvärr är det väl så många ser på "tjockisar", att man inte är så mycket värd.

Dock har jag slutat nu, om man går förbi någon som inte känner igen mig, jag orkar inte äns hälsa längre (om det är någon man inte känner väl alltså), för jag orkar verkligen inte stå och förklara att jag är Jennie typ... Om ni förstår vad jag menar, för de som träffar mig och kanske kännde mig från öppna förskolan och inte har sett mig sedan dess, de känner inte igen mig längre...
  • Jennnie

medow skrev 2009-01-06 22:56:46 följande:

Jennnie skrev 2009-01-06 22:54:53 följande:
    wow inte bara en pingla men ett läckert kök har hon med .hihihi villken skilldnad på kvinnsen..
    Tack
  • Peand
    Anna Paulita skrev 2009-01-06 22:54:39 följande:
    Jag tycker också att det är kul att få den positiva uppmärksamheten men ibland blir det jobbigt, vi hadefest här för ett gäng veckor sedan och då har det mycket focus på mig och min man då det var en försenad bröllopsfest. I vilket fall gick alla på så mycket om hur fin, vacker och smal jag hade blivit och till slut blev det för mycket. Jag kan inte säga mer än tack men när folk går på så blir jag obekväm och generad. Tycker i det stora hela det är jobbigt med så mycket focus på mitt utseende, tidigare gömde jag mig ju gärna och nu ska jag visa upp mig för folk. Jag tycker iallafall att det är skitjobbigt.Men visst är det kul när ngn tycker jag är fin, bara det inte blir för mycket bara.
    Håller helt med dig om att ibland kan det bli för mycket och nästan lite påtvingat. Och det är svårt att veta hur man ska bemöta vissas kommentarer. Fast vissa dagar känns det väldigt bra och helt naturligt. Svårt!
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Jennnie

Peand skrev 2009-01-06 22:55:50 följande:

Haha, det som numera verkligen är taxöron skulle gärna få växa lite. Min 3 åring tittade på min BH häromdagen och undrade vad det var. Sa att det var för att hålla i tuttarna. Då tittade han med stora ögon på mig och utbrast- Är de lösa?????Bävar liiiiite för vad dagis ska få höra i morgon, fast som det känns nu är det inte såååå långt från sanningen då de känns väldigt lösa och sladdriga
    Hahahaha, barn är för roliga
  • Peand
    medow skrev 2009-01-06 22:57:25 följande:
    Peand skrev 2009-01-06 22:55:50 följande: hahahahahahahaha ärliga är de i alla fall.
    Hmmm jo det kan man ju säga Skrattande
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Jennnie

Näe imorgon ska jag jobba efter att ha varit ledig i 2 1/2 vecka, fort har det gått.... Så det är väl dags för mig att gå och sussa. God natt.

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

• sussiesnus

HardrockGoddess: Jag gör det privat. Fick en tid 5 veckor efter jag ringde. Betalar 115000kr och jag fick lån på min vanliga bank (Nordea). Trodde det skulle bli problem, men eftersom både sambon och jag har jobb så spelade det ingen roll. Och jag sa till banken att det var till operation, men det var inga problem.
    Visst mkt pengar... men jag tror helt klart det är värt det. Ska jag vänta 2 år til min landsting har tid, vad kan ha hänt tills dess. Inte bara att jag säkerligen ökat i vikt, jag kanske fått följdsjukdomar, ont i leder osv.
    Nej hälsan får gå först även fast vi får leva lite sparsamt några år när vi återbetalar....

• HardrockGoddess
    sussiesnus skrev 2009-01-06 23:10:33 följande:
    HardrockGoddess: Jag gör det privat. Fick en tid 5 veckor efter jag ringde. Betalar 115000kr och jag fick lån på min vanliga bank (Nordea). Trodde det skulle bli problem, men eftersom både sambon och jag har jobb så spelade det ingen roll. Och jag sa till banken att det var till operation, men det var inga problem.Visst mkt pengar... men jag tror helt klart det är värt det. Ska jag vänta 2 år til min landsting har tid, vad kan ha hänt tills dess. Inte bara att jag säkerligen ökat i vikt, jag kanske fått följdsjukdomar, ont i leder osv. Nej hälsan får gå först även fast vi får leva lite sparsamt några år när vi återbetalar....
    Okej.. Jag blir alltmer sugen på att göra det privat. Jag tror inte jag har nerver att vänta 1,5 år och bli ännu tjockare dessutom.
    Jag skall diskutera igenom med sambon vad han tycker.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass