• aiight

Vakthundar

Läste en insändare för ett par dagar sen, där rånarna sprutade tårgas på en golden retriver (eller om det var två?)
    Det stod liksom, rånarna lyckades trots familjens hund (ar)

Nu frågan, är dessa hundar vakthundar?
    Skulle det bli svårare om det var tex en schäfer eller dobbermann?

Och så en fråga till... om en inbrottstjuv blir biten, kan han då anmäla ägaren att hunden bet honom? Det påstår min man

• Svar på tråden Vakthundar
  • köttbullelydnad

Add3 skrev 2009-01-01 00:10:46 följande:

köttbullelydnad skrev 2008-12-31 15:19:19 följande:
    Nej, jag kan ju inte få folk att se sanningen. Det är som det är, sen vad folk får för sig det är deras ensak.
    Va?
  • Gung Ho

köttbullelydnad skrev 2009-01-01 13:04:44 följande:

Va?
    Precis vad det står!
  • köttbullelydnad

Add3 skrev 2009-01-01 13:05:53 följande:

köttbullelydnad skrev 2009-01-01 13:04:44 följande:
    Precis vad det står!
    Vilken tröttsam diskussion det blev här om vem som har rätt och vem som har fel. Tjafs som är helt meningslöst och otroligt trist attityd.

Oavsett vad som än står i Wikipedia så kommer jag aldrig köpa det som säker källa. Att försöka "få folk att se sanningen"? Que? Det enda jag ser just nu i tråden är menlöst tjafs.

En sak fattar jag dock inte. Du nämner till PetraE att man inte kan ha bekant som "källa" till det man vet, men hänvisar sedan själv till att du talat med 3 jurister. Vem är det som kastar sten i glashus? Och vem är det som håller på med pajkastning?
  • Gung Ho

köttbullelydnad skrev 2009-01-01 13:19:16 följande:

Add3 skrev 2009-01-01 13:05:53 följande:
    Vilken tröttsam diskussion det blev här om vem som har rätt och vem som har fel. Tjafs som är helt meningslöst och otroligt trist attityd.
    Tja, läs ovan vem som började.

Istället för att läsa vad som faktiskt stod på den citerade Wiki sidan och hitta felaktigheterna ni påstår finns där, så snurrar ni in på detta sidospår. Ingen av er bemödade sig till detta, vilket visar att det bara var pajkastning ni var ute efter. Jag bara gjorde er till lags lite grann, så var nöjda nu!

Håll er till diskussionen och sluta gnäll!
  • h8him

Taget från www.lawline.se/besvaradfraga.php

"..Ägaren är ansvarig för fastighetens underhåll och kan bli skadeståndsskyldig gentemot besökare som halkar. Men när det gäller kvalificerat obehöriga besökare som inbrottstjuvar utgår inget skadestånd p.g.a. vårdslöst handlande. Om tjuven däremot skadar sig p.g.a. ägarens uppsåtliga handlande, te.x. en uppsatt fälla eller liknande, kan ägaren bli skadeståndsskyldig.

Vad gäller hundbettet, däremot, har ägaren strikt ansvar, oberoende av vållande, vilket innebär att hundägaren kan bli skadeståndsskyldig t.o.m. gentemot en inbrottstjuv. Tillämpligt lagrum är 19 § lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.."

• köttbullelydnad

h8him skrev 2009-01-01 13:32:12 följande:

Taget från www.lawline.se/besvaradfraga.php"..Ägaren är ansvarig för fastighetens underhåll och kan bli skadeståndsskyldig gentemot besökare som halkar. Men när det gäller kvalificerat obehöriga besökare som inbrottstjuvar utgår inget skadestånd p.g.a. vårdslöst handlande. Om tjuven däremot skadar sig p.g.a. ägarens uppsåtliga handlande, te.x. en uppsatt fälla eller liknande, kan ägaren bli skadeståndsskyldig.Vad gäller hundbettet, däremot, har ägaren strikt ansvar, oberoende av vållande, vilket innebär att hundägaren kan bli skadeståndsskyldig t.o.m. gentemot en inbrottstjuv. Tillämpligt lagrum är 19 § lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.."
    *Bockar och bugar* Detta kanske kan få tyst på menlöst tjafs
  • Gung Ho

köttbullelydnad skrev 2009-01-01 13:40:26 följande:

*Bockar och bugar* Detta kanske kan få tyst på menlöst tjafs
    Ja, tänk om ngn av er besvärat er med att leta upp detta istället för att tjafsa!

Det var med andra ord som jag skrev ovan. Skönt att man iaf har rätt ibland.
  • Gung Ho

h8him skrev 2009-01-01 13:32:12 följande:

Taget från www.lawline.se/besvaradfraga.php "..Ägaren är ansvarig för fastighetens underhåll och kan bli skadeståndsskyldig gentemot besökare som halkar. Men när det gäller kvalificerat obehöriga besökare som inbrottstjuvar utgår inget skadestånd p.g.a. vårdslöst handlande. Om tjuven däremot skadar sig p.g.a. ägarens uppsåtliga handlande, te.x. en uppsatt fälla eller liknande, kan ägaren bli skadeståndsskyldig. Vad gäller hundbettet, däremot, har ägaren strikt ansvar, oberoende av vållande, vilket innebär att hundägaren kan bli skadeståndsskyldig t.o.m. gentemot en inbrottstjuv. Tillämpligt lagrum är 19 § lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.."
    Tack för inlägget. Jag noterade att det är juriststudenter som svarar, så vi får hoppas att de stämmer.
  • köttbullelydnad

Add3 skrev 2009-01-01 13:45:47 följande:

köttbullelydnad skrev 2009-01-01 13:40:26 följande:
    Ja, tänk om ngn av er besvärat er med att leta upp detta istället för att tjafsa!Det var med andra ord som jag skrev ovan. Skönt att man iaf har rätt ibland.
    Kan inte påminna mig om att jag har tjafsat. Har heller inte varit speciellt aktiv i denna tråden, men oookej...
  • Gung Ho

köttbullelydnad skrev 2009-01-01 14:01:57 följande:

Add3 skrev 2009-01-01 13:45:47 följande:
    Kan inte påminna mig om att jag har tjafsat. Har heller inte varit speciellt aktiv i denna tråden, men oookej...
    Tjafs om källhänvisning fast man inte fann ngt fel i källan. Lite kontraproduktivt om du frågar mig. Men du stod bara för den ogrundade invändningen, inte tjafset.
  • DalaPetra

Nej för jag stod för tjafset ju för att ajg var så hemskt och ifrågasatte dina ihopblandade påståenden.

Var det inte det jag har skrivit oxå som h8him har skrivit? Att du kan bli skadeståndsskyldig när din hund biter inbrottstjuven. Och att det även gäller om din hund försvarar dig ute MEN man ska inte blanda ihop brottet och påföljden.

ÅÅHH va skönt det är att ha rätt.
    Tjafs bidrar fler än en till. Jag ger mig jag som bättre vet!

• köttbullelydnad

Add3 skrev 2009-01-01 14:15:41 följande:

Men du stod bara för den ogrundade invändningen, inte tjafset.
    Ogrundad invändning? I min värld kallas det för en enkel fråga...
  • Gung Ho
    DalaPetra skrev 2009-01-01 14:58:44 följande:
    Nej för jag stod för tjafset ju för att ajg var så hemskt och ifrågasatte dina ihopblandade påståenden. Var det inte det jag har skrivit oxå som h8him har skrivit? Att du kan bli skadeståndsskyldig när din hund biter inbrottstjuven. Och att det även gäller om din hund försvarar dig ute MEN man ska inte blanda ihop brottet och påföljden. ÅÅHH va skönt det är att ha rätt. Tjafs bidrar fler än en till. Jag ger mig jag som bättre vet!
    Nej, det skrev du inte.
  • DalaPetra

Add3: ok hitta på saker du om du inte har fler argument. Läs mina inlägg 5, 38 och 41. Kom sen och påstå att jag inte skrivit att du är skadeståndsskyldig oavsett plats och händelse.

Svar på tråden Vakthundar