• aiight

Vakthundar

Läste en insändare för ett par dagar sen, där rånarna sprutade tårgas på en golden retriver (eller om det var två?)
    Det stod liksom, rånarna lyckades trots familjens hund (ar)

Nu frågan, är dessa hundar vakthundar?
    Skulle det bli svårare om det var tex en schäfer eller dobbermann?

Och så en fråga till... om en inbrottstjuv blir biten, kan han då anmäla ägaren att hunden bet honom? Det påstår min man

• Svar på tråden Vakthundar
  • Benet

Som hundägare har du inga rättigheter, bara skyldigheter... Tyvärr, ibland

Nu är det nära!
  • PixieApa

Schäfer/leonberger. Skulle de fått syn på honom hade de nog sprungit för livet för han ser farligare ut än vad han är.
    I övrigt är han rätt så mycket som en schäfer. Men noll i vaktighet

Jag tror de skulle fått det värre med en riktig vakthund. Alltså, dina "tidningsrånare". Men jag vet faktiskt inte, är ingen hejare på vakthundar (som jag ju redan har berättat )
    Golden har väl inget rykte om sig som vakthundar såvitt jag vet

• Benet

Jag tror att en mer utpräglad vakthund hade varit en "svårare" match för dom men har man tårgas och hinner använda den så blir nog vilken hund som helst överrumplad.

Men en "riktig" vakthund hade kanske skrämt dom mer innan sas...

Nu är det nära!
  • PixieApa

Benet skrev 2008-12-24 20:25:17 följande:

Jag tror att en mer utpräglad vakthund hade varit en "svårare" match för dom men har man tårgas och hinner använda den så blir nog vilken hund som helst överrumplad.
    Men en "riktig" vakthund hade kanske skrämt dom mer innan sas...
    Det är nog sant. Man blir ju väldigt mycket räddare för en dobermann än för en golden
  • Mammanseko

Tjuven kan nog anmäla agären om han blir biten.

Vet en kompis pappa som ahde inbrott, tjuven halakde på en isig trappa och slog sig illa och han fick ut skadestånd för att trappen inte var sandad!!

• Danne74

En hund ska man inte ha till att angripa en inkräktare, hunden ska bara varsla om att ett intrång äger rum.

Hunden är värdefull som individ för de flesta samt lätt att skada för en beväpnad inkräktare, antingen med sprej, kniv, andra tillhyggen eller skjutvapen - slutligen så har vi det juridiska ansvaret om en inkräktare blir biten av hunden.

Hunden ger alltså skall om intrång och då sätter man sig i säkerhet och kallar på hjälp/polis om detta är möjligt.

Själv har jag samtliga sovrum på övervåningen i huset så att jag kan samla familjen i vårt låsbara sovrum och där har jag givetvis även vapenskåpet.

• Benet
    Danne74 skrev 2008-12-24 20:26:40 följande:
    En hund ska man inte ha till att angripa en inkräktare, hunden ska bara varsla om att ett intrång äger rum.Hunden är värdefull som individ för de flesta samt lätt att skada för en beväpnad inkräktare, antingen med sprej, kniv, andra tillhyggen eller skjutvapen - slutligen så har vi det juridiska ansvaret om en inkräktare blir biten av hunden.Hunden ger alltså skall om intrång och då sätter man sig i säkerhet och kallar på hjälp/polis om detta är möjligt.Själv har jag samtliga sovrum på övervåningen i huset så att jag kan samla familjen i vårt låsbara sovrum och där har jag givetvis även vapenskåpet.
    Oj, det var genomtänkt!

Givetvis har jag inte min hund som "angripare" men han är ändock en vakthund (och det var jag mycket medveten om när jag köpte honom)  som försvarar sin flock. Vad som skulle hända i en liknande situation som i ts berättelse låter därmed jag vara osagt...
    Nu är det nära!
  • PixieApa

Danne74 skrev 2008-12-24 20:26:40 följande:

En hund ska man inte ha till att angripa en inkräktare, hunden ska bara varsla om att ett intrång äger rum.Hunden är värdefull som individ för de flesta samt lätt att skada för en beväpnad inkräktare, antingen med sprej, kniv, andra tillhyggen eller skjutvapen - slutligen så har vi det juridiska ansvaret om en inkräktare blir biten av hunden.Hunden ger alltså skall om intrång och då sätter man sig i säkerhet och kallar på hjälp/polis om detta är möjligt.Själv har jag samtliga sovrum på övervåningen i huset så att jag kan samla familjen i vårt låsbara sovrum och där har jag givetvis även vapenskåpet.
    Låter som att du är lite paranoid
    I regel behöver man ju inte samla ihop sin familj och låsa in de i sovrummet.
  • JTH

En vakthund ska vakta, en larmhund ska varsla om intrång (chihuahua, papillon etc.)

Alla friska hundar har en bitspärr och biter inte om de inte känner sig väldigt hotade eller trängda. (förutom tränade skydds och ipohundar, men dom biter endå helst i ärm.)
    Troligtvis så agerar de flesta hundar med vakt i att de försöker skrämma iväg tjuvarna om de beter sig hotfullt. Ragg rest, skäller, morrar, kan även göra utfall men backar troligtvis om tjuvarna står på sig..

och till frågorna:
    Nej, golden finns inom grupp 8 och är fågelhundar. (men säger absolut inte att det inte finns Individer med vakt inom rasen)
    njae, om det hade varit svårare är svårt att svara på.. jag är lite kluven..

Ja, jag är alltid ersättningsskyldig om min hund skadar någon (även om en annan hund anfaller min och min hund skadar den andra hunden så blir jag ersättningsskyldig)

• Danne74

Om jag har en valmöjlighet i en situation, exempelvis var jag ska placera vapenskåpet, så väljer jag ju bästa tänkbara ställe även utifrån ett långsökt scenario.

Det finns ju inget egenvärde av att välja en olämplig placering.

Vidare så har vi även andra hjälpmedel om det skulle uppstå en osannolik men obehaglig eller farlig situation, exempelvis repstege vid fönstret, en brandvarnare i varje rum, två rejäla brandsläckare (en på varje våning), larm på huset, Daloc-dörr, säkerhetskedja på dörren, titthål, plastfilm på fönstret mot defragmentering osv..

Inget jättedyrt eller enormt omständigt och säkert inget som vi förhoppningsvis någonsin kommer att få nytta av i praktiken men jag är hellre safe then sorry.

Svar på tråden Vakthundar