• aiight

Vakthundar

Läste en insändare för ett par dagar sen, där rånarna sprutade tårgas på en golden retriver (eller om det var två?)
    Det stod liksom, rånarna lyckades trots familjens hund (ar)

Nu frågan, är dessa hundar vakthundar?
    Skulle det bli svårare om det var tex en schäfer eller dobbermann?

Och så en fråga till... om en inbrottstjuv blir biten, kan han då anmäla ägaren att hunden bet honom? Det påstår min man

• Svar på tråden Vakthundar
  • subkutan

Ja, exakt så menar jag - du kunde inte tolkat mig bättre!

• subkutan

Fast jag förstår inte var vapnet kom in i bilden?? Det var ju knogarna du varnade för och som du skulle slå med ? *hm*

• DalaPetra

förlåt, skrev vapen först och glömde ändra just "vapen hemma" till "är bra på att slåss". Jämförde med vapen först och skjuta men det var lite väl extremt men själva tanken bakom är nog liknande.
    Lagen är märklig men det finns ju ofta en bra tanke bakom.

Personligen tror jag inte det är överdrivet många tjuvar som blir bitna som anmäler för skadestånd men visst förekommer det.

• Gung Ho
    DalaPetra skrev 2008-12-25 23:02:54 följande:
    subkutan: så om jag har ett vapen hemma och sätter upp en skylt "varning för hårda knogar som slår" så ska jag få slå om jag vill utan att ge skadestånd? Extrem liknelse men ändå...
    Skillnaden är att ertappar du en inbrottstjuv hemma kan du relativt lätt hävda nödvärn om du inte tabbar dig rejält när du pratar med rättsväsendet... (förutsatt att du agerar inom rimliga gränser såklart).
  • Danne74

Fast om man vänder på saken så är påföljden för nödvärnsexess inte direkt betungande heller och accepterar man den så kan man få en helt annan effekt och inte minst klart bättre marginaler mot en inkräktare, i synnerhet om man använder skjutvapen.

• khartoum

Danne74 skrev 2008-12-25 13:03:22 följande:

Tyvärr så är en hund, oavsett vilken, av föga nytta mot ett hagelgevär.. Vi bor inte längre i Grönköping, inbrottstjuvar av idag tenderar till att vara beväpnade med mer än bara en svart mask, tom säck och en kofot.
    Så bra då att min hund helst ligger med benen i vädret och kinden vilande mot en kudde i soffan när det låter vid dörren. Han är Sveriges mest usla vakthund, alla kategorier. bara om någon knackar riktigt ihärdigt (vilket tjuvarna ofta inte gör, kan jag tro), så ids han "kika över axeln" och kolla med mig om jag tar besväret att kolla vem det är.

Utomhus när det är mörkt är det en annan sak, då går han gärna lite framför mig och reser ragg om något verkar skumt.

Man jag är nöjd ändå, han lär inte stå skällandes i hallen och bli ihjälskjuten i första taget.
  • Gung Ho

Danne74 skrev 2008-12-25 13:03:22 följande:

Tyvärr så är en hund, oavsett vilken, av föga nytta mot ett hagelgevär..
    Fast å andra sidan, när de väl skjutit hunden får de bråttom därifrån....en hjältes död då kanske..
  • DalaPetra

En hund får ju försvara dig vid tex ett överfall och då tar hunden över nödvärnsdelen. Gäller även i hemmet men du får vara redo att betala skadestånd ändå oavsett hemma eller ute nånstans om hunden försvarar dig.

Som sagt hundägare har mest skyldigheter men av ganska självklara orsaker oxå.

• Gung Ho
    DalaPetra skrev 2008-12-27 00:44:28 följande:
    En hund får ju försvara dig vid tex ett överfall och då tar hunden över nödvärnsdelen.
    Är detta baserat på juridiskt kunnande?
  • DalaPetra

detta kommer från Polisen direkt idag, länshundbefäl med Hunden Och Lagen som "specialitet" då han föreläser för allmänheten om detta m.m.

Svar på tråden Vakthundar