• aiight

Vakthundar

Läste en insändare för ett par dagar sen, där rånarna sprutade tårgas på en golden retriver (eller om det var två?)
    Det stod liksom, rånarna lyckades trots familjens hund (ar)

Nu frågan, är dessa hundar vakthundar?
    Skulle det bli svårare om det var tex en schäfer eller dobbermann?

Och så en fråga till... om en inbrottstjuv blir biten, kan han då anmäla ägaren att hunden bet honom? Det påstår min man

• Svar på tråden Vakthundar
  • subkutan

Jag har för mig att jag har hört att har du en varningsskylt om att du har hund i huset ("Varning för hund") så blir du inte ersättningsskyldig om nu hunden skulle ge sig på en inbrottstjuv.

Själv har jag dobermann, och jag tror inte att någon oinbjuden ens skulle komma på tanken att komma längre än till stugknuten när han sätter igång att vaktskalla.. Tårgasen skulle inte komma ifråga.
    Han är fö under skyddsträning, men biter helst i ärm - som någon skrev ovan :D

En rolig inbrottsberättelse, lite OT, är när min kompis två dobermann var ute på gården och började skälla något enormt mot grannhuset. Kompisen, som ledsnat på att radarparet i tid och otid gapat på förbipasserande katter, ryade i åt hundarna att gå in och lägga sig. Vilket de under protest gjorde. Senare samma dag fick han höra att det under exakt samma tidpunkt hade varit ett inbrott i just det grannhuset som hundarna riktat sin uppmärksamhet mot :D

• Mandragora

Jag har en dobermann. Och ingen skulle komma på tanken att bara traska in oinbjuden hemma hos mig.

När någonting händer skäller han och tillåter inte busen att lämna platsen utan att jag finns där och säger att det är okej.

• Danne74

Tyvärr så är en hund, oavsett vilken, av föga nytta mot ett hagelgevär..

Vi bor inte längre i Grönköping, inbrottstjuvar av idag tenderar till att vara beväpnade med mer än bara en svart mask, tom säck och en kofot.

• köttbullelydnad

Danne74 skrev 2008-12-24 20:26:40 följande:

En hund ska man inte ha till att angripa en inkräktare, hunden ska bara varsla om att ett intrång äger rum.Hunden är värdefull som individ för de flesta samt lätt att skada för en beväpnad inkräktare, antingen med sprej, kniv, andra tillhyggen eller skjutvapen - slutligen så har vi det juridiska ansvaret om en inkräktare blir biten av hunden.Hunden ger alltså skall om intrång och då sätter man sig i säkerhet och kallar på hjälp/polis om detta är möjligt.Själv har jag samtliga sovrum på övervåningen i huset så att jag kan samla familjen i vårt låsbara sovrum och där har jag givetvis även vapenskåpet.
    Låter lite som "Panic room"?

---------------------------------------------------------

Jag tror att majoriteten som skaffar hund gör det för att de vill kunna njuta av både den nya familjemedlemmen samt livsstilen den medför, inte för att den ska agera som ett "skarpladdat vapen ifall att" - även om dessa människor finns. Sedan finns det ju naturligtvis raser som är skarpare än andra och som utan överflådig utbildning klarar av att ställa beväpnad inbrottstjuv, dobbar, riesen, m fl. Allra bäst är givetvis de hundar som utbildats för ämnet, oavsett ras.
    Personligen skaffade jag inte min första hund för att ha någon som försvarade mig, och den inställningen har jag än idag. Hunden sover i vårt sovrum, och skulle det bli inbrott under nattetid (markera "utstickande aktivitet" i hemmet är han en hejjare på) tar vi jycken med oss ut när vi smiter ut bakvägen för att därifrån larma. Varför utsätta vår älskade familjemedlem för onödig fara? Om jag så hade haft mastiff eller vavva - det spelar ingen roll. Jag tar inte chansen - de följer med mig.
  • DalaPetra

Benet skrev 2008-12-24 20:22:11 följande:

Som hundägare har du inga rättigheter, bara skyldigheter... Tyvärr, ibland
    Ja och den bästa skyldigheten är att älska din hund
  • DalaPetra

subkutan skrev 2008-12-25 01:57:37 följande:

Jag har för mig att jag har hört att har du en varningsskylt om att du har hund i huset ("Varning för hund") så blir du inte ersättningsskyldig om nu hunden skulle ge sig på en inbrottstjuv.
    SVAR NEJ!
    Tyvärr är det en vanlig missuppfattning. Varningsskylt hjälper dig inte på något vis, förutom att det kanske skrämmer bort tjuven innan den ens gått in. (Vill nån veta min källa så är det ett hundbefäl inom Polisen som föreläser om Lagen och Hunden.)
  • köttbullelydnad
    DalaPetra skrev 2008-12-25 20:54:01 följande:
    SVAR NEJ!Tyvärr är det en vanlig missuppfattning. Varningsskylt hjälper dig inte på något vis, förutom att det kanske skrämmer bort tjuven innan den ens gått in. (Vill nån veta min källa så är det ett hundbefäl inom Polisen som föreläser om Lagen och Hunden.)Diskuterade det senast idag ett gäng hundägare emellan Ska förmedla att _jag_ hade rätt *Mohaha*
  • Benet
    DalaPetra skrev 2008-12-25 20:50:08 följande:
    Ja och den bästa skyldigheten är att älska din hund
    Nu är det nära!
  • subkutan
    DalaPetra skrev 2008-12-25 20:54:01 följande:
    SVAR NEJ!Tyvärr är det en vanlig missuppfattning. Varningsskylt hjälper dig inte på något vis, förutom att det kanske skrämmer bort tjuven innan den ens gått in. (Vill nån veta min källa så är det ett hundbefäl inom Polisen som föreläser om Lagen och Hunden.)
     Måste ju säga att jag tycker att lagen är mycket märklig emellanåt Fundersam
  • DalaPetra

subkutan: så om jag har ett vapen hemma och sätter upp en skylt "varning för hårda knogar som slår" så ska jag få slå om jag vill utan att ge skadestånd?
    Extrem liknelse men ändå...

Svar på tråden Vakthundar