Danne74 skrev 2008-12-24 20:26:40 följande:
En hund ska man inte ha till att angripa en inkräktare, hunden ska bara varsla om att ett intrång äger rum.Hunden är värdefull som individ för de flesta samt lätt att skada för en beväpnad inkräktare, antingen med sprej, kniv, andra tillhyggen eller skjutvapen - slutligen så har vi det juridiska ansvaret om en inkräktare blir biten av hunden.Hunden ger alltså skall om intrång och då sätter man sig i säkerhet och kallar på hjälp/polis om detta är mö
jligt.Själv har jag samtliga sovrum på övervåningen i huset så att jag kan samla familjen i vårt låsbara sovrum och där har jag givetvis även vapenskåpet.
Låter lite som "Panic room"?
---------------------------------------------------------
Jag tror att majoriteten som skaffar hund gör det för att de vill kunna njuta av både den nya familjemedlemmen samt livsstilen den medför, inte för att den ska agera som ett "skarpladdat vapen ifall att" - även om dessa människor finns. Sedan finns det ju naturligtvis raser som är skarpare än andra och som utan överflådig utbildning klarar av att ställa beväpnad inbrottstjuv, dobbar, riesen, m fl. Allra bäst är givetvis de hundar som utbildats för ämnet, oavsett ras.
Personligen skaffade jag inte min första hund för att ha någon som försvarade mig, och den inställningen har jag än idag. Hunden sover i vårt sovrum, och skulle det bli inbrott under nattetid (markera "utstickande aktivitet" i hemmet är han en hejjare på) tar vi jycken med oss ut när vi smiter ut bakvägen för att därifrån larma. Varför utsätta vår älskade familjemedlem för onödig fara? Om jag så hade haft mastiff eller vavva - det spelar ingen roll. Jag tar inte chansen - de följer med mig.