• aiight

Vakthundar

Läste en insändare för ett par dagar sen, där rånarna sprutade tårgas på en golden retriver (eller om det var två?)
    Det stod liksom, rånarna lyckades trots familjens hund (ar)

Nu frågan, är dessa hundar vakthundar?
    Skulle det bli svårare om det var tex en schäfer eller dobbermann?

Och så en fråga till... om en inbrottstjuv blir biten, kan han då anmäla ägaren att hunden bet honom? Det påstår min man

• Svar på tråden Vakthundar
  • DalaPetra

tex skulle jag bli överfallen och nerhållen på marken och min hund attackerar den som attackerar mig så tar hunden över nödvärnet. Men.. skadestånd kan jag ändå åka på om min hund biter attackeraren.

• DalaPetra

förtydligande, det handlar ju inte om att skicka hunden på någon utan att hunden reagerar när det kommer ett överfall och man tex inte kan försvara sig själv.

• Gung Ho
    DalaPetra skrev 2008-12-27 00:50:35 följande:
    tex skulle jag bli överfallen och nerhållen på marken och min hund attackerar den som attackerar mig så tar hunden över nödvärnet. Men.. skadestånd kan jag ändå åka på om min hund biter attackeraren.
    Detta går inte ihop. Om hunden på ngt sätt skulle kunna ta över 'nödvärnsrätten', som en annan människa kan göra, skulle ju ägaren gå skadefri.

sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dv%C3%A4rnsr%C3%A4tt
  • köttbullelydnad
    Add3 skrev 2008-12-27 01:11:20 följande:
    Detta går inte ihop. Om hunden på ngt sätt skulle kunna ta över 'nödvärnsrätten', som en annan människa kan göra, skulle ju ägaren gå skadefri.sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dv%C3%A4rnsr%C3%...Fast hur tillförlitlig är wikipedia?
  • DalaPetra

tänkte just skriva det, hänvisa till Wikipedia haha då kan ajg lika gärna hänvisa till en text från någon privatpersons hemsida.

Min information hämtar jag direkt från en polisman som kan hunden och lagen. Räcker inte det så fine... sök info själv men inte på Wikipedia *fniss*

• AllForLove

Föräldrarnas 10-månaders labbe som är snäll så han är dum och aldrig har visat minsta vaktinstinkt jagade en inbrottstjuv genom hela lägenheten för inte så länge sen... 
    Ut for inbrottstjuven med en arg labrador efter sig...

• Zemcia

jag hade nästan velat testa min hundhur honhade reagerat för vi bor så dåligt så det är busenkelt att göra inbrott hos oss. Värdesaker har vi inlåsta såklart, men det känns skönt att hon reagerar på när folk går utanför dörren.

• Måne och Sol

Danne74 skrev 2008-12-25 01:41:52 följande:

plastfilm på fönstret mot defragmentering osv..
    Vad är det för nåt? *nyfiken*
  • köttbullelydnad

Måne och Sol skrev 2008-12-28 11:14:18 följande:

Danne74 skrev 2008-12-25 01:41:52 följande:
    Vad är det för nåt? *nyfiken*
    Är inte det sånt där man kan sätta upp så att folk inte ser in men man själv ser obehindrat ut? *Funderar*
  • Måne och Sol

Funderade på det, men det låter som att det är något ännu "värre". Eller?

Svar på tråden Vakthundar