• MallaMojs

Moderkaksprov!

Tänkte mig nån typ av diskussionstråd för oss som ska göra ett moderkaksprov, å gärna också för sånna som redan gjort ett, luuugna mig please!

Ska göra ett 10/8 på Huddinge, då vi har en allvarlig ärftlig sjukdom i familjen, som ja tydligen är bärare av...*suck* Är superorolig för detta, inte bara resultaten, utan också själva provtagningen... Sökte runt bland gamla inlägg, men fann inget tillfredställande

Så, kan vi hjälpa varandra genom detta?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-15 11:32:55:
    Fick inte göra provet då, 10/8, för livmoderna har inte trängt upp än och moderkakan låg baaakom bebben...så ny tid att "längta" till är 23/8!!!

• Svar på tråden Moderkaksprov!
  • annhan

Jag har gjort VUL tidigare, så tiden är jag helt säker på. Hoppas det går bra att göra provet imorgon så har man det gjort sen.
    Japp, ska göra provet på Huddinge.
    Vad hette läkaren som du träffade där, som skulle ta provet på dig?
    Självklart ska jag berätta hur det går!!

• MallaMojs

mmm, gjorde också vul å då trodde hon att ja "va något kortare gången"...menmen, d e bara stå ut!

han hette Markos, i förnamnn, tror ja...skulle tydligen va den bäste och snabbaste...å den som gjort flest sånna han verkade trevlig också...ska du till honom?

• annhan

Okej! Hoppas det är honom jag ska till då. Vet inte namnet på den jag ska träffa nämligen, det stod inget namn på läkaren i kallelsen jag fick. Har hört att det finns en läkare som heter Bui i efternamn som sägs vara jättebra där också.

• MallaMojs

aha, näe d stod inget namn på min heller, men ja träffade honom ju å han kollade me ul på lill-bebben Men Markos Bui...låter inte d troligt? *tihi*

• MallaMojs

mmm, lycka till...nu ska ja ut å handla käk!

• Magnhild

Hej tjejer!

Har ni fått reda på när man senast skall göra testet, om det finns något sådant.
    Jag är lite orolig för att jag inte hinner göra det eftersom jag är utomlands v 11-13.
    Jag skall ju på mitt 1:a besök på torsdag så jag får väl reda på det där annars.

annhan - lycka till imorgon.

• annhan

Magnhild: Har aldrig hört att det finns någon övre gräns för moderkaksprov, jag har aldrig hört något sådant i alla fall. Be att få en tid direkt efter att du kommit hem då, då borde det funka tycker man!
    Tack för lyckoönskningen!

• MallaMojs

magnhild...!näe, ja va ju där å kollade, men han sa att man kan göra det i princip hur långt in i graviditeten som helst...men det vore ju bra om man gör det innan "abort-gränsen" går kanske...?? kan ju va perfekt för dig å komma i v14, då kan d ju iaf högst troligt ta provet...

• enilorac

Hoppas jag får hoppa in och ställa en liten fråga.... När man gör moderkaksprov, är det "bara" kromosomfel man ser då ?
    Min sambos syster är "annorlunda" men tror inte det är kromosomfel. Vet inte ens om det är ärftligt och i så fall om min sambo kan bära anlaget. Kan han göra blodprov och få reda på det ? eller hur fick du reda på att du "Mallamojs" reda på att du bär på anlaget ?
    (Kanske inte vill berätta och det är okej)

Önskar dig lycka till med provet !

Kram C

Svar på tråden Moderkaksprov!