• Nemia noj

Retrovagntråden 14

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller än tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla i vår blogg www.retrovagn.blogspot.com där har vi lagt in en del tips.

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
    3 barn.. 4 Änglar...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-18 17:19
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40267553.html
  • Svar på tråden Retrovagntråden 14
  • spuff

Åh, kom på en sak jag måste fråga!

Idag när jag var ute med nya gröna sittvagnen tyckte jag att den skramlade så mycket. Tänkte inte på det när jag körde den första gången, men det var sån kort bit. Är lite rädd att chassit inte är i så gott skick som det ser ut. Det verkar lite slappt nu när jag kollar noggrannare. Skramlar vagnar med stänkskärmar mer? Jag har inte haft det tidigare och jag kunde inte riktigt lokalisera skramlet när jag försökte. Störigt är det, man vill ju helst rulla ljudlöst...liksom glida fram

• Nemia noj

Tänkte göra rent hjulen på min Gondol, och se om dom går att få vitare, några bra tipps på någe snabbverkande medel som inte äter upp hjulen?

3 barn.. 4 Änglar...
  • Häxan Hedda
    spuff skrev 2009-01-07 20:13:41 följande:
    Åh, kom på en sak jag måste fråga!Idag när jag var ute med nya gröna sittvagnen tyckte jag att den skramlade så mycket. Tänkte inte på det när jag körde den första gången, men det var sån kort bit. Är lite rädd att chassit inte är i så gott skick som det ser ut. Det verkar lite slappt nu när jag kollar noggrannare. Skramlar vagnar med stänkskärmar mer? Jag har inte haft det tidigare och jag kunde inte riktigt lokalisera skramlet när jag försökte. Störigt är det, man vill ju helst rulla ljudlöst...liksom glida fram
    Är det inte varukorgen bara då? Jag har varit tvungen att fästa de flesta varukorgarna med buntband för att få det ordentligt "tyst", blir vansinnig på irriterande bi-ljud

Grattis till bebben EowynAurora (hmm,hur var det nu det stavades)!!!

Måste bara bli lite drömmande,Tamates Emmaljunga som ligger på Tradera är min gamla *suckar och drömmer mig bort*
  • spuff
    Svar på #793
    Ja det kanske det är, smart! Nu minns jag att en sulky jag hade med halv varukorg skramlade och där var korgen boven i dramat. Vad är egentligen ett buntband, en spännrem typ?
  • spuff

ok, jag googlade buntband nu, ska sluta vara så lat ...och gå och köpa på clas olsson imorgon.

• Myrkryp
    spuff skrev 2009-01-07 21:01:22 följande:
    Dags att påminna om den här www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39953876.html
    Skitkul att läsa om vad ni gör annars och vad ni gillar förutom vagnarna jue!! Men det känns tråkigt av mig att inte ha plus så jag kan lägga in bilder på vagnarna... nåja, kanske en annan gång, skriva kan jag ju.
  • miamammsen

Vad skulle ni tänka att det är värt ifall någon syr suffletten o byter i vagnen o syr ett vindskydd till en korgliggvagn från 79-80????
    Materialet betalar jag ju självklart, men bara för arbetet???

Svar på tråden Retrovagntråden 14