-
Jag tror inte det, jag tror den är som min Kimi. Alltså bra viloläge men inte helt plant.mamma2003 skrev 2009-02-01 17:56:45 följande:Är det fullt liggläge på den? -
Ja, det är sån min sambo är. Bara branman på jour alltså. Så han har sitt vanliga jobb, men den vecka i månaden han har jour så får han hålla sig i närheten av brandstationen, och jobbet vet att han springer iväg om larmet går. Så hur man blir vanlig brandman vet jag inte.Lokatt skrev 2009-02-01 18:18:53 följande:just det, lindadjo, jag skulle fråga dig, eller kanske igentligendin man, hur funkar det när man utbildar sig till brandman? kostar? vart får man pengar ifrån? studielån? eller hur gör man? lätt att få jobb sen? berätta allt! Min man är sugen på att skola om sig.
Min sambo har iallafall fått lön under utbildning, han är ju inte klar än, utan har utbildningsdagar de veckor han har jour. Han fick även lastbilskortet betalt, så nu kör han en av brandbilarna.
Hur man blir 100%-ig brandman vet jag inte, och antagligen inte min karl heller eftersom det inte finns några såna här i Strömstad.
Han får iallafall fast lön den vecka han har jour, vid varje utryckning är det extra betalt och sen är det även betalt för varje timme de är ute. Har de utbildning eller nånting annat får de ersättning. Så i början när han hade mycket ubildning fick han riktigt bra lön därifrån, men nu när det varit utryckningslugt under vintern har det varit lite sämre.
Kan inte din man gå till brandstationen och prata med de? Höra med det vad de säger, och hur det funkar i eran stad?zasata skrev 2009-02-01 18:38:15 följande:är itne det lite olika? en jag "känner" är brandman, men han har bara jour så jobbar aldrig på stationen, men dom har gått nån utbildning där sen får dom en låg lön medans dom har jour och om dom måste rycka ut så får dom bättre betalt då. också måste man bo nära jobba nära osv. -
Lokatt skrev 2009-02-01 18:58:29 följande:Nä, jag kommer inte ihåg hur han gjorde där i början när det var lite mer utbildningar. Jag får ta och fråga honom... nu sitter han i telefon.. -
Idag har lillkillen varit utan blöja. Han är så duktig så
jättegulligt att se honom springa runt i kalsonger, han ser så stor ut helt plötslig. Han har ju inte varit det minsta intresserad av pottan eller toan tidigare, men vi bestämde oss för att testa iallafall. Och han blev ju så stolt över att få kalsonger på sig. "iihe kissa i songerna, blöta då, tättmasiiin". Så gick det 5 minuter så vrålar han från sitt rum " IHEEE KISSA I DEEEEE" han hade kissat i de, och var sååå ledsen. Men han fick nya och allt gick bra. Sen skulle vi och handla, så jag tog med extrakläder och så gick vi iväg. Som väntat kissade han ner sig och undrade vad som hände. Vi bytte byxor och handlade vidare, men 10 minuter senare kissade han ner de byxorna oxå
och jag hade inte med mig mer kläder
Så han fick vara blöt och ledsen hela vägen hem. När vi kom hem fick han nya kallingar, och har sprungit på toa minst en gång varje kvart, och varje gång har det kommit kiss. Han springer själv in på toan, så jag är väldigt imponerad! Ena gången hörde jag bara hur han ropade från toan "ja kan mamma" och då hade han bajsat på toan. *Stolt mamma*
-
Han säger att han tog tjänsledigt under utbildningen, då fick han ju lön därifrån istället.Lokatt skrev 2009-02-01 19:03:00 följande:ja tack, gör gärna det, min man är uppriktigt intresserad -
Min första blev blöjfri vid 3 år, så det är ungefär samma som med lillebror nu. Men jag var på 2,5-årskontroll på BVC med lillingen i torsdags och fick typ en utskällning för att han hade blöja än. Hon sa att de minsann är redo redan vid 1,5-års ålder- "up yours, kärring" vad var jag tänkte, men jag bara log och sa "jaha... ja, vi får väl försöka då".mamma2003 skrev 2009-02-01 20:00:24 följande:Lindadjo: Duktig liten kille! Lokatt: Men mellan är väl inte mer än 2,5? Då kan han väl få ha blöja ett tag till? *minns inte när de förväntas bli blöjfria*
Annars fick han godkännt på sin kotroll. Han är fullt normal (förutom blöjan då, om man ska tro henne). 100 cm lång och vägde 17,6 kg efter en helg med magsjuka och matvägran. Han behöver inte väga mer, han låg precis på samma kurva som innan. Fast han väger ju egentligen över 18 kg..
Som om inte en blöjfri dag för lilla vore nog idag. Jag har lagt stora killen utan välling
Ni anar inte vilken bedrift det är! Han sover med blöja än, och kissar oftast igenom den blöjan. Han kan lätt smälla i sig 3 vällingar vanligtvis. 6 dl, så det är ju inte konstigt att han inte klarar av att vara torr på natten. Slutar vi med det kommer säkert blöjorna bli torra. Pluss att det är bättre för tänderna!!!!
-
Välling är hans ALLT!!!Lokatt skrev 2009-02-01 21:18:08 följande:Meh, vilken jobbig bvc tant. vid 2,5 är det ju snarare normalt att ha börjat lite. Är de torra då är det ju ett plus bara, men knappast standard.Mina har fått sluta med välling när de fyllt tre. Fått i kopp om de vill ha dock.
Så sluta helt ska vi inte. Men det blir bara en och innan kissning och tandborstning. Sen får han en på morgonen oxå.
-
Fleeeeer bilder.... man ser ju knapptpassau skrev 2009-02-01 19:32:35 följande:nu har jag äntligen fått in ett kort på sulkyklädseln ;)
Nice med stjärnor, det gillar jag.
-
Han blev ledsen så klart, men det gick jättebra. Istället för att han skulle ligga och gråta och skrika efter välling utan att förstå varför han helt plöttsligt inte får det längre så förklarade jag en låååång och invecklad förklaring om att det inte är bra för tänderna, och snart får du dina vuxentänder som vi måste vara rädda om och bla, bla, bla.. och du kommer kunna sova utan blöja, och inte behöva vakna på natten och vara blöt osv. Varpå han svarar " Jag vill inte bli vuxen... jag vill ha välling!!!!".Lokatt skrev 2009-02-01 21:18:54 följande:skickade för tidigt, skulle säga att det kan ju vara tufft första nätterna utan välling, hur tog han det?
Men vi gjorde en deal, och jag satt bredvid honom tills han somnade, om han inte ropade efter välling längre. Jag sa även att jag inte kommer ge mig, det blir ingen välling, punkt slut, hur mycket han än skriker efter det. Så det är ingen idé
Så han kramade min arm, och jag strök honom över pannan och håret och viskade att han var jätteduktig och att jag älskade honom, och somnade så sött så, utan tårar
Vilken bra mamma jag var...för en gång skull
-
Alltså han somnade sött, inte jag