Inlägg från: Carisma95 |Visa alla inlägg
  • Carisma95

Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?

mrsbygg skrev 2009-03-04 11:52:21 följande:
    jag har lekt lite med dom där sakerna men jag fattar iiiinte mycket haha...jag får prova mig fram, kommer bara ha två kolumner än så länge!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Carisma95
    mrsbygg skrev 2009-03-04 22:07:57 följande:
    euhm, host harkel...nån vänlig som vill kika vad det är för standard mått på minima mallen. typ längd å bredd?blir totalt snurrig av all text å siffror..
    Nu har jag inte kvar standardbredden i min html, men jag är rätt säker på att bredden på outerwrapper var 640 px.
  • Carisma95
    02Smulan skrev 2009-03-04 22:32:58 följande:
    Hallå tjejer! Sitter o funderar på om det är olika bredd på "bloggytan" i de olika bakgrundsmallarna?Min blogg är så smaaaaal så inläggen blir superlångsmala och känns inte helt enkla att läsa.Är nu rädd att alla gadgets o sånt försvinner om jag byter bakgrundsmall...Är det så?Är alla lika smala?Tacksam för svar från experterna!
    Är det hela bloggen som är smal, eller bara kolumnen du skriver i?
    Kolla iså fall i html-koden vad du har för bredd på mainwrapper.
  • Carisma95
    02Smulan skrev 2009-03-05 11:05:03 följande:
    Så jag kan alltså ändra bredden i mainwrapper oavsätt vilken mall jag har??Bra isf... om jag kan hitta den vill säga,är så förb mkt text i htmlkoden ju!
    Den kan ju inte bli bredare än själva bloggen. Men det är ju inget som hindrar dig från att bredda bägge delarna.

Min blogg är 940 px, varav mainwrapper är 500 px och sidebarwrapper (höger och vänster, eftersom jag har 3 kolumner) är 220 px var. (= totalt 940 px).
  • Carisma95
    02Smulan skrev 2009-03-05 11:18:59 följande:
    Nu ändrade jag width på mainwrapper från 483 till 583 för att testa, men det funkade inte alls, alla gadgets åkte ner då!Så jag får nog ha det som jag har det....Gaah önskar jag kunde mer html, då kan man ju styra om mallen som man vill ju!
    Ja, om du BARA ändrar mainwrapper så får inte sidebarwrapparna (säger man så? *asgarvar*) plats!
    Du kan inte ha en 640 bred blogg och 583 på mainwrappern om inte sidebaren bara är resterande 57 px... Är den bredare så får de båda inte plats i bredd och då flyttar den ner istället.
  • Carisma95
    02Smulan skrev 2009-03-05 12:13:35 följande:
    Så man kan inte ändra bredden på hela bloggen? Jag har ju en massa yta på sidorna om själva bloggtext- och sidebar-ytan....

Så här ser mitt ut:

#outer-wrapper {
    background:#ffffff;
      width: 940px;
      margin:0 auto;
      padding:10px;
      text-align:left;
      font: $bodyfont;
      }

#left-sidebar-wrapper {
    width: 220px;
    float: $startSide;
    word-wrap: break-word; /* fix for long text breaking sidebar float in IE */
    overflow: hidden; /* fix for long non-text content breaking IE sidebar float */
    }

#main-wrapper {
      width: 500px;
      float: left;
      overflow: hidden;     /* fix for long non-text content breaking IE sidebar float */
      }

#sidebar-wrapper {
      width: 220px;
      float: right;
      overflow: hidden;      /* fix for long non-text content breaking IE sidebar float */
    }

Men jag förstår inte vad det är du vill bredda?
    Du är alltså nöjd med skrivytan och sidebarerna?

• Carisma95
    02Smulan skrev 2009-03-05 14:25:49 följande:
    Nej jag är inte nöjd med skrivytan! Tycker inläggen blir så långsmala och jobbiga att läsa...Jag vill alltså ha bredare skrivyta.Tack för texten, ska jämföra med min.
    Tänk på att min är anpassad efter 3 kolumner!
    Har du bara två behöver du inte ha 940 px bred blogg.
  • Carisma95
    MammaSusan81 skrev 2009-03-05 16:25:36 följande:
    Kikar in igen med "liten" fundering. Kan jag lägga in flera mindre bilder överst på min blogg i olika vinklar? & sätta mitt bloggnamn nedanför dem?Så här ser det ut just nu, tkr det är lite grötigt samt att det vore fint med fler mindre bilder (har sett det i andras bloggar men de kanske inte hade blogger?) hoppas ni förstår hur jag menar mammasusan.blogspot.com/
    Ja, det kan du. Men du måste göra en header med många små bilder i ett bildredigeringsprogram i så fall. t.ex. photoshop eller liknande.
    För du kan bara ladda in en fil i headern på blogger.
  • Carisma95
    guild skrev 2009-03-06 09:58:22 följande:
    den med blocket var urfräckt
    Håller med. Men gillade inte den "bajsbruna" färgen till höger om blocket..
Svar på tråden Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?