Inlägg från: Isorfidien |Visa alla inlägg
  • Isorfidien

Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?

The Cutest Blog fungerar äntligen igen!

• Isorfidien

guild skrev 2009-01-08 18:52:14 följande:

kopierar man bara texten som finns under sidan där bakgrunde är,  nu då och klistrar in där...?
    Du klistrar bara in html-koden i den stora textrutan och sparar.
  • Isorfidien

Ha! Nu har jag tips till er som vill leka lite med en ny header och jag återgår återigen till photobucket som jag tjatat som en galning om.

Det finns tydligen en funktion där om digi-scrapbooking och jag satt och lekte en hel del och fick till slut till en header som känns okej. frostensdotter.blogspot.com

Jag gjorde misstaget att spara denna scrap men det visade sig att det inte gick att använda den som bild då. Så jag gjorde en screen-shoot (på min dator heter knappen prt sc) och jag klistrade in bilden i mitt bildredigeringsprogram och klippte ut den bit jag ville ha kvar. När man först gör en print-screen så känns det som om man inte fått en kopia av sidan men det får du.

Jag ändrade storleken på denna bild till 640x480 i storlek för att den ska passa ordentligt i bloggen.

• Isorfidien

Leather Cravat skrev 2009-01-08 22:10:01 följande:

Blogg skrev 2009-01-08 22:05:13 följande:
    Googlade på "Thecutes", men kunde inte hitta något riktigt. =/Du får gärna förklara/länka. =)
    sidan heter The cutest blog on the block
    www.thecutestblogontheblock.com/

För tillfället går det inte att komma in på sidan tyvärr. De håller på och arbetar med sidan så det är bara att vänta. De har många snygga bakgrunder och widgets.
  • Isorfidien

*facepalm* (dunkar handflatan i pannan)

Det finns ju tusentals roliga gadgets!

Öppna för en ny gadget.
    Huvudlistan du får upp är bara den 19 grundläggande gadgetarna. Till vänster finns en meny med ett antal kategorier med ytterligare gadgetar!

• Isorfidien

Fru annmi skrev 2009-01-08 22:29:46 följande:

Millami skrev 2009-01-08 22:23:53 följande:
    Née de e lätt på Photobucket Men...Jag kan Hjälpa dig om du vill fast..inte ikväll
    Hehe - jag säger ju det! *skrattar*

Tydligen är det fler än jag som fastnat på photobucket. Min header till frostensdotter.blogspot.com har jag gjort där. Även den på ontaril.blogspot.com kom jag på nu.
  • Isorfidien

Som besöksräknare använder jag easycounter (. com) och den fungerar utmärkt för mig.

- Nu har jag även lyckats få till en signatur! ontaril.blogspot.com under inlägget om "Summering av tiden som gått".

Okej. Jag måste sova.

Det var någon här som ville ha hjälp med just att få till en signatur men jag kommer inte ihåg vem.

• Isorfidien

Mamasnest skrev 2009-01-09 08:20:45 följande:

Jag vill ha en signatur i bloggen! *viftar med handen*
    Har du tagit dig en titt på min blogg? frostensdotter.blogspot.com

Och nästa fråga - har du ett bildredigeringsprogram?
    Annars kan jag rekommendera getpaint.net - det är ett program som utvecklats av microsoft och det är helt gratis och lagligt att ladda ner!

Jag lyckades inte få till en genomskinlig bakgrund för det var första gången jag testade programmet i går så jag lade upp en vit bakgrund, använde "rektangel" verktyget för att markera en del av bakgrunden. Sedan suddade jag bort allting inne i denna ruta - jag hade suddverktyget på max tror jag. Fick bort allt på en enda gång.

Sedan med hjälp av textverktyget skrev jag mitt namn i rutan, markerade med rektangeln igen så nära signaturen jag kunde, crop to.. och sedan spara i .gif väljer du något annat format blir inte bakgrunden osynlig.

Denna signatur laddade jag sedan upp i bloggen på traditionellt sätt. Här kommer det fina i kråksången! Om man går in under html-redigeringen i detta inlägg så finns koden till signaturen längst ner. Kopiera den och förvara den i ett dokument någonstans på din dator och så använder du bara samma kod om och om igen för då behöver du aldrig mer ladda upp din signatur - den finns ju redan där en gång och du bara kopierar den så att säga.

En varning. Det kan bli en ram runt själva signaturen för den är numera även en länk. Kolla i layout och färgerredigeringen och kolla vilken färg du har på kanter eller ramar.. vet inte riktigt vilken det var. Ändra den så att den blir så lik färgen du har runt om denna kant så syns den knappt.

Jag försöker fortfarande komma på ett sätt att lägga in signaturen utan att det blir en länk.
  • Isorfidien

Hela inlägget försvann.. suck..

Ta hem programmet bara. Jag har även jag fler avancerade program men det känns lite onödigt att starta upp dem för något så litet som en signatur.

I alla fall är turerna i kort:

Genomskinlig bakgrund - skriv signaturen - crop runt signaturen - spara i .gif - ladda upp i inlägget och voila har du en signatur.

• Isorfidien

Ett foto i jpg försämras gradvis när du förminskar det.
    Gif är mer en icke försämrande förändring av bilden.

När det gäller bildredigering så kan du bara spara en genomskinlig bakgrund eller ha genomskinliga delar i bilden i gif. Väljer du jpg så blir alla dessa delar vita istället.

Svar på tråden Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?