• Ulle 74

Höstmammor i Linköping ***del 15***

dags för ny tråd.
    God Fortsättning!

• Svar på tråden Höstmammor i Linköping ***del 15***
  • StinaTina

Oj, nu är det länge sen jag var här Jag är inne och läser men har sällan tid att skriva något. Stort GRATTIS till alla 1-åringar som fyllt år.
    Knyttet ja, på lördag så kör det igång igen. Ska bli kul.

Idag har jag lyckats göra mandel och mjölkfria SEMLOR Gottit! Ännu ett sätt att få i Emma ägg (om hon hade ätit nåt av dom ). Sen 1 - 2 månader tillbaka ger vi Emma ägg. Går super, har ännu inte märkt någon form av reaktion *pust* Svårigheten ligger mera i att komma på saker (förutom muffins och sockerkaka) som gräddas i ugn och hon kan tänka sig att äta Har ju inte använt ägg på över 3 år så alla recept är liksom ute ur huvvet........

Linda F, har du sett att Go Greens grädde är omgjord? Den är flytande när den kommer ur tetran och numera så blir den fluffig "som vanlig grädde" Blir jättegod med lite vaniljsocker i.

Tezz, Emma har ridit uppe i Valla och hon tycker att det är jätteroligt. Något hon ofta pratar om och vill göra varje vecka om vi hade tid. 

nu är det melodifestival........
  • vetegrodd

Appropå alla allergier. Vi har ju varit välsignade från dem, men inte längre. Igår fick vi höra att Sara troligtvis var sekundärt laktosintolerant. Typ hennes tarmar har pajat så mkt av den diarré hon fick av penicillinet hon fick när vi hade streptokocker härom veckan så att hon inte tål laktos så bra. Så vi ska begränsa laktosen och se om det blir bättre och sen lugnt föra in det igen när tarmarna funkar. Som tur är hon så pass liten ännu så hon inte äter allt vi äter så vi måste inte sanera huset på mjölk. Men det är mkt barnmat det är mjölk i. Vi som redan undvek lök. Hitta barnmat utan lök och mjölk - yippie.

criwi: du får gärna skicka vidare receptet på semlorna. (vi undviker nötter också för att gubben var nötallergiker som barn. Onödigt att introducera det när de är små)

• linfre

Vetegrodd: trist. Hoppas det rättar till sig. Laktos finns det dock mycket ersättningsprodukter för. Många leverantörer som har laktosfria produkter.

Criwi: Har inte testat GoGreens grädde men mht vad du säger så är det värt ett försök.
    Äggmat, ugnspannkaka med bacon i, gjort på havremjölk. Rårakor med ägg i och havremjölk och rivenpotatis. Vi har haft det några gånger men kör med NoEgg. Blir supergott. Lätt knaperstekt bacon och lingonsylt till. Hampus äter allt utom bacon.

Här hemma har vi en liten doktor som åker iväg med ambulansen och hjälper människor som han ska laga. Mamma är doktor också och pappa är sjuksköterska.

Ska ta och klä på oss och gå ut och skotta undan lite snö och leka ute. Ledigt på sim idag så inget inplanerat på hela dagen.

• viola74

Criwi Paj med äggstanning kanske är något att prova?

• StinaTina

Idag har jag gjort något som jag aldrig gjort förut Jag har ändrat min hårfärg!
    Nu är det blonda slingor och klippt lugg

Emma har ju helt och totalt vägrat bajsa! Hon håller sig jättelänge och blir sjuk, ont i magen och kräks.
    Nu kör vi belöningsystemet på Emma och hon får själv välja vad vi ska göra efter hon bajsat 5 ggr (med eller utan resulax). Hon har valt busfabriken 2 ggr så vi var där i lördags (14:e) och idag. Passade helt enkelt på att gå till frissan medan hon (och pappa) lekte med en dagiskompis. Smidigt!
    Funderar på att försöka styra in henne på ett biobesök till nästa gång....... kan ju bli lite tjatigt med busfabriken varje vecka (både för henne och för oss)

Tack för alla tips på "ägg-mat"

Linda F försökte få tag i er idag men tydligen hade ni hunnit ut i snön........ Sen blev Emma trött och tjurig, ingen idé att försöka hitta på nå´t på eftermiddagen

Vetegrodd, ta det bara lugnt med laktos ett tag så ska du se att det snart är borta. Finns många bra produkter som är laktosfria. Det är inte helt ovanligt med så´n laktosintollerans hos små barn.

• StinaTina
    Vetegrodd, baka "vanliga" bullar till semlor fast du använder mjölkfritt/laktosfritt margarin och laktosfri mjölk. Jag fyllde sedan dom med Oatly´s vaniljvisp (mjölkfri) blandad med GoGreen´s havrevisp (mjölkfri vispgrädde) och smulorna från bullarnas urgröpning. Sen hade jag GoGreen´s havrevisp istället för vanlig vispgrädde och på med locket och florsocker över Mums!

Om du ska byta till laktosfritt så tror jag att det finns laktosfria vaniljvisp i handeln att köpa annars gör du "vanlig", typ ekströms pulver-vanilj, med laktosfri mjölk . Laktosfri grädde finns att köpa.
    Gottit!
  • fröken

Nu är vi äntligen hemma igen efter en hel sportlovsvecka hos min pappa. Skönt att ha fått uppleva ordentligt med snö istället för den fjuttiga mängd vi har här.

• vetegrodd

Tack för hjälpen med laktosfria alternativ. Jag var lite busig och bakade semlor idag som var med laktos. För inte behöver väl en bebis semlor. (de var fö sagolikt goda, ska ta med till jobbet imorgon och sukta med... )

Kollade in ekholmen efter laktosfri mat. Det finns en hel del burkmat men mest på 5-6 mån maten. 8 och uppåt så blandar de i mjölk i nästan allt. De är inte direkt hjälpsamma mot laktosintoleranta barn. Kan tänka mig att det inte är superlätt för vuxna heller. Syrran blev ju laktosintolerant för ett halvår sen. Men så länge man gör allt själv är det ju bara att byta till laktosfri mjölk etc. Det är halvfabrikaten etc som det är sämre med. Stackars lilla Sara får mest pasta och potatismos nu. Fantasilösa föräldrar...

criwi: har ni fått emma att bajsa 5 ggr per vecka? Belöningssystem funkade ju för oss när J skulle gå på toa och inte behöver hon mutor nu längre som alla befarade.

• Elouise

Criwi, vad snyggt det låter med ljusa slingor och lugg.

Visst är det roligt med snön här har vi gjort snögubbar på tomten, och åkt pulka för fullt.

Freja är på sitt nya dagis nu. Det går bra. Till skillnad från förra dagiset finns det många tjejer i hennes egen ålder.
    Lillbrorsan sover, så nu har jag tid helt för mig själv. Lyxigt!
    Alfons har börjat drömma mardrömmar om nätterna. Han vaknar och skriker hysteriskt. Man undrar vad han drömmer, stackarn.

• StinaTina

Vetegrodd, att hon bajsade 5 ggr på en vecka var nog "nybörjar tur". Nu är vi tillbaka till att inte bajsa igen Hon är så jä**a envis det lilla livet.

Svar på tråden Höstmammor i Linköping ***del 15***