Inlägg från: romani beauty |Visa alla inlägg
  • romani beauty

Romer

haha..jag kan bli galen på min man ibland med hans affärer, ofta går de bra men ibland går det inte som han tänkt..han kan säga "jag kommer göra 70 000 nu" o sen så förlorar han 10 000 istället Då får man hålla sig luuuugn hahaha. Men oftast går det bra, men de finns alltid risker med allt som rör pengar.

Min svägerska har hela vårdnaden av dottern, pga att pappan är alkoholiserad samt har misshandlat henne och flickan. Hans mamma har henne ibland men han har dragit utomlands till italien, o de är lika bra tycker då vi. De har varit mycke bråk kring det där med flickan. Han vill ha henne men eftersom han är så olämplig har min mans familj helt vägrat. Min man har dock sin son, mamman bor i spanien med en ny man o de har inte mycke kontakt.

Det kan ta ett tag innan föräldrarna accepterar, men som din man säger, de har ju ingen val. Faktiskt jag tycker ofta så är de kvinnor som är värre då det gäller att acceptera en ny i familjen, oavsett om hon är zigenska eller inte. Jag har tur, min svärmor är jättefin men det finns många som har det jobbigt med att bli accepterade. Min fosterbror gifte sig med en romsk tjej från deras hemland, kosovo, o hon dög aldrig för föräldrarna..dessutom bodde de med dem i samma lägenhet. Stackars tjej, hon hade det jättejobbigt..städade o gjorde allt men de bara snackade dåligt om henne o skämde ut henne..tillslut skilde sig min fosterbror från henne. Den familjen är jättekonservativ, jag gillar inte sånt där. Man måste låta sina barn bli lyckliga med den de valt.

Juliiia skrev 2009-01-17 01:51:47 följande:
    Okej, förstår det..  om hon redan är frånskild så vill hon ha ett säkert kort :) ..affärer är viktigt hehe, min man är grym på det.Har hon ingen kontakt med hennes förra man? Och har dottern ibland? Brukar ju va så ibland att mannen tar barnen att bo hos han. Har faktiskt aldrig träffat hans föräldrar. Dom är kvar i Serbijen.. men dom vet att vi är tillsammans. hans mamma gillar det inte, och hans pappa bryr sig inte, han säger att bara hans son är lycklig så gör det inget om det är med en svensk. Dom kan ju inte göra ngt åt det iallafall. Min man har sagt till dom att dom måste acceptera den han valt. :)Hans familj och släktingar här i Sverige har inget emot mig,.. dom behandlar mig som en av dom.
  • romani beauty

haha..jag kan bli galen på min man ibland med hans affärer, ofta går de bra men ibland går det inte som han tänkt..han kan säga "jag kommer göra 70 000 nu" o sen så förlorar han 10 000 istället Då får man hålla sig luuuugn hahaha. Men oftast går det bra, men de finns alltid risker med allt som rör pengar.

Min svägerska har hela vårdnaden av dottern, pga att pappan är alkoholiserad samt har misshandlat henne och flickan. Hans mamma har henne ibland men han har dragit utomlands till italien, o de är lika bra tycker då vi. De har varit mycke bråk kring det där med flickan. Han vill ha henne men eftersom han är så olämplig har min mans familj helt vägrat. Min man har dock sin son, mamman bor i spanien med en ny man o de har inte mycke kontakt.

Det kan ta ett tag innan föräldrarna accepterar, men som din man säger, de har ju ingen val. Faktiskt jag tycker ofta så är de kvinnor som är värre då det gäller att acceptera en ny i familjen, oavsett om hon är zigenska eller inte. Jag har tur, min svärmor är jättefin men det finns många som har det jobbigt med att bli accepterade. Min fosterbror gifte sig med en romsk tjej från deras hemland, kosovo, o hon dög aldrig för föräldrarna..dessutom bodde de med dem i samma lägenhet. Stackars tjej, hon hade det jättejobbigt..städade o gjorde allt men de bara snackade dåligt om henne o skämde ut henne..tillslut skilde sig min fosterbror från henne. Den familjen är jättekonservativ, jag gillar inte sånt där. Man måste låta sina barn bli lyckliga med den de valt.

Juliiia skrev 2009-01-17 01:51:47 följande:
    Okej, förstår det..  om hon redan är frånskild så vill hon ha ett säkert kort :) ..affärer är viktigt hehe, min man är grym på det.Har hon ingen kontakt med hennes förra man? Och har dottern ibland? Brukar ju va så ibland att mannen tar barnen att bo hos han. Har faktiskt aldrig träffat hans föräldrar. Dom är kvar i Serbijen.. men dom vet att vi är tillsammans. hans mamma gillar det inte, och hans pappa bryr sig inte, han säger att bara hans son är lycklig så gör det inget om det är med en svensk. Dom kan ju inte göra ngt åt det iallafall. Min man har sagt till dom att dom måste acceptera den han valt. :)Hans familj och släktingar här i Sverige har inget emot mig,.. dom behandlar mig som en av dom.
  • romani beauty

den har mycket med ålder och med kön att göra..en ung tjej har aldrig hög status..en "rom baro" är en lite äldre man som väljs som ledare för en kumpaniya - några släkter som lever ihop. Han väljs utifrån att han är en klok och rättfärdig person som är respektead inom samhälet. Även äldre kvinnor kan ha en hög status, man frågar dem mycke om råd.

lycra skrev 2009-01-16 14:18:41 följande:
    Jag undrar lite hur det här med klanhierarkin ser ut? Vad bygger den på och hur har den kommit fram? Går det att ta sig "uppåt" eller "neråt" i klanen?
  • romani beauty

ja, jag vet inte hur de räknar..för oss så är pappa rom så är alltid barnen romer..även de som bara har en mamma som är roma kan räknas som romer om de uppfostrats i kulturen.

Jomppelina skrev 2009-01-17 11:04:54 följande:
    romani beauty skrev 2009-01-16 23:01:03 följande:
    Det beror väl på hur man bedömer? Jag har svårt att hitta tillhörighet utan att ha växt upp med kultur och släkt och vad jag förstår så ses inte "blandbarn" som tillhöriga direkt heller... Min far, som jag dock inte växt upp med, har dock önskat att jag skall byta efternamn till hans.
  • romani beauty

Barnen hör pappans släkt till, så är det ju. men det händer ändå att kvinnor tar barnen vid skilsmässa, det är inte alls ovanligt. Bland de vi umgås med är det nog vanligare att mamman har barnen (börjar räkna efter nu haha)..har även en vän från Serbien, han lever med en serbisk-romsk tjej o hennes 2-årige son..o en släkting som var gift med en rom från kosovo, hon har också deras son hos sig..

Jag skulle absolut inte vilja lämna över barnen till pappan usch..får lov att inte skilja mig haha då min man ju vill ha barnen efter skilsmässan, fast i hans fall så ville väl inte Adrians mamma ha honom heller..hennes nya man accepterar inte honom (mannen är rumän, inte rom).

Ja, en del vill bara göra problem, det finns de som gjort det för oss också, för de gillade inte mig från början då jag är frånskild o har barn med en afrikan, de tyckte väl jag var dålig..så de försökte få oss att bråka också..men de har gett sig haha..de har märkt att min man älskar mig o jag han

Ja, det var väl en stor orsak till skilsmässan, han orkade inte stå emot föräldrarna o hon var trött på alltihop. De var tvungna att bo med dem för de skulle hjälpa föräldrarna i hemmet o sådär.

Juliiia skrev 2009-01-17 11:25:52 följande:
    oj jag somna visst igår :O  Okej då förstår jag att hon har vårdnaden! ..men är det vanligt hos er att mamman tar barnen när dom skiljs? Vad jag förstått det så är det vanligast att pappan tar dom, och mamman letar ny man och gifter sig och skaffar barn?!Något jag aldrig skulle gå med på. Hur skulle du göra? Precis, min man har trotsat hela hans familj för mig.. Gått rätt mycket snack om oss.Och i början försökte några göra så vi skulle bråka.. sa till mig tex att han hade fru i sitt land.. och till han att jag va värsta horan.. Men sen märkte dom att vi verkligen älska varandra.. så då sluta dom.. och nu är jag som en i familjen :) Stackars tjej :S ..stör mig på sånt, förstår inte varför man inte bara kan acceptera. Hon verkade ju ha kämpat rätt hårt med att passa in.. Skiljde dom sig pga det? Va de föräldrarna som ville att dom skulle bo med dom?
  • romani beauty

ja, det är väl så..sen är det inte helt ovanligt att romska män har barn utanför äktenskapet, med icke-romska kvinnor..det är inte bra med otrohet såklart, men samtidigt så är det ingen skandal om en man har det..dubbelmoral tjoho

Jomppelina skrev 2009-01-17 11:32:04 följande:
    romani beauty skrev 2009-01-17 11:20:03 följande:
    Jag vet inte om det kan vara någon sådan grej? Även om vi inte har växt upp tillsammans och inte känner varandra så har han frågat mig när jag var 15 om jag ville ta hans efternamn. Jag har senare som vuxen frågat om han fortfarande skulle godkänna om jag bytte och det var helt ställt utom all tvivel trots att han är gift och har två barn med sin fru som inte vill kännas vid att jag finns, förstås. Jag har tyckt att det är lite märkligt, eftersom det visar på ett annat sätt att tänka? Att inte vilja/kunna -många skäl- ha kontakt med sitt barn men ändå vill ha ägomärke på det på något konstigt sätt? Vet inte om jag har missförstått något eller tänkt fel, eller om det är ett sätt för mig att få access och ett "bevis" på att jag är "erkänd" av honom? Jag förstår inte. Finns det någon som helst logik?
  • romani beauty

du kanske kan hjälpa jomppelina med frågor om de finska zigenarna? Jag vet ju inte så mycket om dem Berätta lite av vad du vet om du vill.

Gizzie skrev 2009-01-17 12:08:37 följande:
    Jga tror att det är väldigt olika bland romerna beroende på vart dom kommer från.Min moster var gift med en finsk rom och levde helt och hållet upp till deras traditioner.. Bärde stor kjol mm.Dom fick två flickor ihop och sen på deras äldre tid hände de en massa saker som han orsakade.Idag är dom skilda tack vare vad han har gjort.Men mina kusiner lever helt olika liv.Äldsta flickan är gift med en rom och har barn ihop med honom och har stor kjol mm. Den yngsta av dom lever som en vanlig finsk. Hon har en finsk pojkvän, bär inte kjol, jobbar mm.många har ju väldigt mycket åsikter om finska romer med. Men det finns väldigt goda människor bland dom. Jag åkte varje sommar hem till min moster och fick lära mig en hel del traditioner och kultur av dom. Men sen finns de många knäppskallar med, vilket det finns inom varje folk slag.
  • romani beauty

det finns en hel del som är lika, t.ex. gästfriheten, att flickor inte ska klippa sig, man ska vara diskret med toalettbesök osv. Men jag undrar vem sjutton är i underkläderna i bilen ö h t?

Våra ungdomar rymmer dock inte utan antingen så arrangeras äktenskapen av föräldrarna eller så väljer man själv och giftr sig med den.

Gizzie skrev 2009-01-17 12:20:15 följande:
    Dom har ju ganska mycket olika regler om vad man får göra och vad man inte får göra.En flicka ska tex inte klippa sig kort, man ska kalla gaffeln för ett annat ord på romska, man ska inte gå på toaletten ifall du har nån gäst som är gammal, har du gett oralsex åt en kille ska du inte äta vid mat bordet, och man får absolut inte vara i underkläderna i bilen mm.. Det är vad jag har hört men sen vet jag inte vad som stämmer..Men jag tycker att finska romer är väldigt varma männsikor. Man blir väldigt fint bemött som gäst hos dom. Och alltid ska kvinnan laga ordentligt med mat när de kommer gäster och ditt hus ska vara öppen till alla besökare.Sen vet jag att många romer som vill gifta sig rymmer iväg ett tag för att sen komma tillbaka. För då vet alla att mannen har tagit hennes oskuld så då tillhör hon honom. Min älsta kusin rymde med en man hit till sverige men hennes pappa kom efter och hämtade hem henne för han tycke inte om pojkens familj. Ocg gav stryk både till sin dotter och mannen.Och sen tar ofta mannen barnen och ger dom till sin mamma som ska uppfostra barnen, men de beror på så klart ifall mannen kanske inte ens tänker på de viset..
  • romani beauty

Se där. Fantastiskt vad mycke som folk hittat på haha.

Miss Daisy skrev 2009-01-17 15:57:01 följande:
    När det första romerna kom hit så misstog man dem för tatater så därför onämns de som det i några skrifter. Slarvigt så fortsatte man sen att kalla dem för tatarer och sen blev det ett skällsord för romer, resande, osv.
  • romani beauty

varför gillade han inte pojkens familj? Var pojken också zigenare, o hur tog isåfall hans familj att flickans pappa slog honom?

Gizzie skrev 2009-01-17 12:20:15 följande:
    Min älsta kusin rymde med en man hit till sverige men hennes pappa kom efter och hämtade hem henne för han tycke inte om pojkens familj. Ocg gav stryk både till sin dotter och mannen.Och sen tar ofta mannen barnen och ger dom till sin mamma som ska uppfostra barnen, men de beror på så klart ifall mannen kanske inte ens tänker på de viset..
Svar på tråden Romer