Inlägg från: romani beauty |Visa alla inlägg
  • romani beauty

Romer

Queen70 skrev 2009-03-29 03:56:52 följande:
    kja så klart, men skulle du protestera?? Eller bara gilla läget?romani beauty skrev 2009-03-29 03:53:42 följande:
    klart jag skulle protestera, gråta, skrika..men jag skulle nog inte lämna han
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-03-29 03:57:51 följande:
    men varför har alla samma frisyr?? Upprullat med kammar i kanterna?? Nu tänker jag iof. mest på finska Zigenare igen... :)
    hahha..nä, jag har då olika frisyrer..allt från utsläppt till flätor
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-03-29 03:59:43 följande:
    En bedragen man tycker inte det är pinsamt alltså?? Att han blivit lurad?romani beauty skrev 2009-03-29 03:58:11 följande:
    jag vet inte vad en man känner. De känner väl det o därför besteffar de sin kvinna för att återställa hedern
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-03-29 04:02:07 följande:
    Ok, så de tänker att visserligen vet folk att jag blivit bedragen, men nu kan de även se att jag minsann bestraffat henne också...romani beauty skrev 2009-03-29 04:00:50 följande:
    ja nåt sånt
  • romani beauty
    Molly1982 skrev 2009-03-29 04:03:54 följande:
    Kanske för att det är lättast att sätta upp hela håret så...tänk på att tjockt hår blir vansinningt tugnt när det är uppsatt!jag har iofs sett en massa olika håruppsättningar på dessa damer.
    ja på sommaren är det rätt jobbigt med det långa håret!
  • romani beauty
    PetraDeliu skrev 2009-03-29 11:47:47 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-29 03:58:48 följande: känner du på det sättet för att "du är den du är" eller har du anpassat de tankarna och hade reagerat annorlunda om du inte var rom
    det vet jag inte..jag kännr bara väldigt starkt att jag inte skulle lämna honom för nåt sånt.
  • romani beauty

jag tycker väl du verkar jobba rätt bra. Tyvärr så jobbar du väl i motvind..många många zigenare förutsäter att folk inte gillar en redan innan och man kan va lite avvaktande eller upplevas som sur..eller så är man välidgt övekänslig och reagerar på kanske inte illa menade kommentarer. Själv så jobbar jag också inom vården och känner mig mer hemma i den miljön därav..men jag tillhör den "misstänksamma" sorten..jag försöker alltid vara snäll o trevlig men söker omedvetet efter tecken på motvilja hos icke-romer..tyvärr. Och ofta så bekräftas det också. Men sjukvårdspersnal är inte de värsta att ha att göra med. Väktare, polis, soc mm har mycket mycket mer negativa attityder och man blir nästan alltid illa behandlad.

• romani beauty
    lokisse skrev 2009-03-30 19:38:50 följande:
    Finns det inga riktlinjer inom varden för hur roma och sinti bör bemötas och liknande har för mig att det finns för muslimer tex som ju oksa har en del "egenheter" (inte menat som nervärderande men jag kommer inte pa nagot bätre ord)
    det ingår lite i vårdutbildningarna vad man ska tänka på, t.ex. då det gäller att skyla kroppen, kvinnor o män, etc.
  • romani beauty
    Hemligalåda skrev 2009-03-30 19:56:26 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-30 19:02:33 följande: Du kanske söker för mycket och därför blir illa behandlad?
    ibland kan det väl hända..personen kanske bara har en dålig dag o jag tolkar det personligt. I andra fall, nej. T.ex så har det t.om. blivit nån slags "sport" bland oss att gå in på ICA maxi och räkna hur lång tid det tar innan väktaren går efter oss. Om det inte är personligt så måste då han ha dåliga dagar jämt.
  • romani beauty
    Hemligalåda skrev 2009-03-30 20:07:10 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-30 20:05:55 följande: Förväntar man att någon ska behandla en illa hela tiden så kommer de tillslut att göra det...
    eller så har förväntningarna uppkommit efter att man blivit illa behandlad alldeles för många gånger. Jag är ju inte nyfödd.
  • romani beauty
    MCE skrev 2009-03-30 21:31:08 följande:
    Oooh my goosh ! Okej, om du insisterar så skall jag läsa de sista 20-30 sidorna också En fråga bara, riktad mest till romerna "från" balkan.. då vi också "uttövar" en massa saker mot t ex onda andar, 40 dagar och förlossning, guldmynt på bröstet när man gifter, röda band runt handleden osv osv.. vet ni om det är från er vi fått det, eller om det helt enkelt är vanligt i balkan ?
    det vet jag inte, men jag är inte balkanzigenare utan vlackzigenare från rumänien och vi har dessa traditioner.
  • romani beauty
    Ännuenprick skrev 2009-03-30 12:45:26 följande:
    Nej, det har jag förstått och tycker är jättetrevligt! Hade älskat om alla hade samma stöd som den här killen hade. Familjen var förståeligt upprörd men vi pratade en del och jag tyckte det kändes bra efteråt. Det var ju inte ett upplopp, bara många människor på en liten yta. Blev mest upprörd över personalen som tyckte det var ett problem.Undrar dock fortfarande om det finns någonting särskilt jag ska tänka på för att visa respekt för patienter som är romer. Det kan ju finnas andra kulturella hänsyn att ta, tänker jag, som jag inte känner till! Skulle vara tråkigt om någon gick därifrån och kände sig äcklad eller överkörd för att jag ovetandes har gjort något fel.
    kom på en sak som jag tycker är rätt viktig..det gäller då man måste lägga sig på en brits eller liknande..att ni lägger dit nytt papper så jag ser..vill inte ligga på en brits där andra ev legat..liksom om det finns en kudde på den att papperet täcker den.
    never wash up, never clean up - the boy does nothing
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-04-02 21:34:50 följande:
    Hur många romer talar egentlign Romani?? Kan de flesta sitt eget språk eller talar de flesta det språket som landet de bor i gör?
    det varierar väl..de finska zigenarna kan väl inte prata så mycket romani..i rumänien så kan de flesta mer eller mindre..sen så är de så många olika dialekter att man inte förstår varann jämt
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-04-03 22:57:38 följande:
    En annan sak jag funderade på bilen idag :) Visst sa du att du lämnat en man som slagit dig tidigare, men också att du vr van att få strk av exempelvis din pappa och bror? Jag undrar hur din familj reagerade på att du lämnade den snubben, fick du stöd hemmfrån? Var hittade du den styrka när du är uppväxt med en kultur som säger att det är normalt att slå?romani beauty skrev 2009-04-03 15:35:19 följande:
    dom gilla inte han för han var inte rom så de sa inte så mycket emot det. Min pappa hade några uttalanden att om man "satt fan i båten bla bla bla" men inte mer.
  • romani beauty

sen kan jag väl tillägga att det är en viss skillnad att fått en o annan lavett från pappa o bror under uppväxten och bli sparkad på av sin man.

• romani beauty
    Queen70 skrev 2009-04-03 23:53:14 följande:
    Men de accepterade ändå att du valde en ickerom?romani beauty skrev 2009-04-03 23:30:42 följande:
    efter en tids avståndstagande. Men det är inte lika ovanligt att man gifter sig med icke-romer längre. Men han hade ju mer fel, han var desutom muslim o afrikan = låg status
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-04-04 01:55:05 följande:
    ..Jag har funderat mycket på dig som du ser...hahaOm du skulle välja att lämna din nuvarande man så skulle antagligen reaktionen från din familj bli annorlunda då? Tror du de skulle ta avstånd för evigt eller bara en tid??Anser romer att afrikaner är lägre status?? Än vilka då? Alla eller bara dem själva? Skulle det vara högre status att gifta sig med en vanlig svenne?romani beauty skrev 2009-04-04 00:55:17 följande:
    Ja, de skulle bli mer negativt inställda om jag lämnade min nuvarande..med allt de gjort för att fixa för oss och få ihop släkterna o ena o andra..men de skulle väl ändå acceptera i slutändan.

tja..en icke-rom är alltid en icke-rom men ju mer "annorlunda" denne är desto sämre ses det som. Dessutom, en svensk kan ju ha vissa fördelar i samhället, t.ex. mycket kontakter, kanske är välutbildad och har ett bra jobb, pengar...klart bättre än en invandrare som går på soc och inte kan bidra med något. Min släkt är inte precis utfattig så att få in en kille som inte ens kan köpa guld i brudgåva är ju inte så poppis.
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-04-04 02:04:13 följande:
    hmm..Om man var tvungen att välja mellan en socsvensk och en rik afrikan då?? :)Du fick inga barn med ditt ex?romani beauty skrev 2009-04-04 02:01:13 följande:
    hahaha..ja, hade afrikanen kommit med massa pengar så visst kanske det haha

jodå, vi har ett barn tillsammans.
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-04-04 02:08:00 följande:
    Vad har ditt barn för "status" då? I släkten menar jag?romani beauty skrev 2009-04-04 02:05:22 följande:
    han är min förstfödda o min pappas ögonsten
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-04-04 02:18:44 följande:
    Vad bra :)romani beauty skrev 2009-04-04 02:17:19 följande:
    haha..han är äckligt bortskämd av min pappa. Sen kan man ju tycka vad man vill om att de betonar för han hela tiden att han är rom & kristen, INTE somalier o muslim..den sidan vill de helst inte kännas vid så mycket.