Romer
en till fråga till Gizzie
varför får inte finska zigenare sminka sig och färga håret?
en till fråga till Gizzie
varför får inte finska zigenare sminka sig och färga håret?
ah, jag undrar också över det här
Oralsex är förvisso "förbjudet" bland oss, så jag förstår tanken bakom men vi har inga liknande förbud mot att sitta vid matbordet. Det med gaffeln kan jag förstå, allt med mat o kök är lite "heligt" så det är ju renare att prata på romanes..fast på vår romanes heter gaffel likadant som på rumänska..jag vet inte vad den heter på finsk romanes?
man gör det men man håller väldigt tyst om det
Lite äckligt är det ju ur vårt perspektiv men samtidigt så är ju inte romer mer än människor heller. De äldre generationerna gör det säkert inte, men vi yngre..ja hmmm. Vi följer j inte reglerna lika hårt längr. Men de är en tabufråga, helt klart. Vi yngre kan retas med varann inbördes om det, o alla förnekar haha.
Man kan orena med ord ja, men om personen slänger tallrikar eller inte beror på hur mycke den tror på detta.
hahaha..heter de så, ja då förstår jag att man inte säger det.
Ja, det är samma för oss, man blir oren om man har oralsex..men för oss kan isåfall liksom bli dömd till marime o då får man ju inte umgås o äta med andra på ett tag..men såklart ingen berättar om man gör det alltså
Men finska har väl ingen romani kris (domstol)? Hur beslutar de saker i gruppen?? Vem är bossen?
Porslin på golvet är samma för oss = orent.
Ok, det är klart om han hade rykte om sig så är det bäst o bara va lugn. ![]()
okej. Vi har ju en slags domstol som består av äldre respekterade män i gruppen som samlas o man får reda ut olika problem som uppstått inom gruppen. Rent i familjerna så är det männen som har sista ordet, jag har ju en talan och får ha åsikter men det är min man som bestämmer.
aha okej. Måste varit allvarliga saker han gjort då?
Visst verkar det väl konstigt för utomstående, men de finns mycke som svenskar gör som jag tycker är konstigt och dåligt så det jämnar väl ut sig.
Klar man inte får visa sitt kön, det gör väl inte svenskar heller hur som helst hahahahaha?????
det är inte bra o ha djur alls hemma, men ute går det ju bra. Kaniner kan man ha ute. Fast för mig är kaniner mer mat än keldjur haha.
tja, det kan man väl inte veta, men det är ju bäst om man kan köpa sånt som är förpackat, inplastat.
ja, mannen bestämmer, därefter äldste sonen, då han är vuxen.
Ang tvåplanshus, så får yngre inte vara ovanför äldre, och kvinnor inte ovanför män, undantaget då flickor och gamla kvinnor.
hur man blir behandlad är ett kapitel för sig..sverige är ju bra om man jämför med resten av europa där många romer bor i läger, blir diskriminerade hela tiden, får inte gå i skolan, blir förföljda, råkar ut för våld etc. Här är det största problemen diskriminiering då det gäller jobb, bostäder och i affärer. J
ja, man gifter sig helst inom sin egen natiya..vilket har inneburit problem under de tider då romer varit belagda med reseförbud inom europa. En natiya kan ju vara fördelad över många olika länder, men blir en grupp isolerad i ett land så har man inte så stort urval. Min man är släkt med mig, men på långt håll.
det är ju klart kjolarna står ut, med tjockt sammetstyg ihoprynkat sådär. Våra traditionella kjolar står ju också ut, o vi har tunnare tyg i våra..så jag tycker inte det är det minsta konstigt att kjolarna ser stora ut.