Inlägg från: romani beauty |Visa alla inlägg
  • romani beauty

Romer

haha..nä inte vill jag ha någon annans kläder

ickeromer kallas gaje (plural) gajo (maskulin) gaji (feminin)

Jemmifer skrev 2009-01-24 23:10:15 följande:
    Nu när tråden finns så måste jag bara passa på och fråga: hur ställer ni romer er till det idiotdumma yttrandet -zigenare stjäl tvätt i tvättstugan. Jag har hört detta sägas hur många gånger som helst sen jag flyttade hemifrån för 20 år sen.Vet man om de romska tvättreglerna så blir det påståendet hysterisk puckat, eller hur?Har försökt att få folk som har sagt detta att inse att om romer sorterar sin tvätt enligt strikta regler varför i jösse namn skulle de då sno mina svennekläder? Vad kallas vi ickeromer btw? Har ngt svagt minne av att det kan börja på g men jag kan ha fel, det var länge sedan jag läste om romerna i sverige.
  • romani beauty

sorterar ni inget??? inte ens kökshanddukar, bordsdukar? kan du tvätta dem med underkläder?

Juliiia skrev 2009-01-25 16:48:35 följande:
    Dom strikta tvättreglerna har inte alla romer.. tvättar som "vi" också. Visste faktiskt inte att vissa tvätta så innan romani beauty berätta :) Vet en gammal kvinna som alltid gick ner i tvättstugan morgon och kväll för att se om någon glömt kvar något.. Men hon gick aldrig in när någon tvätta. Vi bodde i samma trappuppgång förut..
  • romani beauty

oj..jag finns inte ens tvätta mina underkläder med mitt exs underkläder o han är inte rom, utan muslim

Juliiia skrev 2009-01-26 16:35:19 följande:
    jag tvättar underkläder för sig, handdukar för sig och sängkläder för sig... det har blivit så automatiskt hehe..  Men våra kläder blandar jag, kille som tjej. Ingen som sagt något om det. Och har aldrig sett någon som inte blandar.. inte för jag sett så många tvätta haha men typ dom 3 kvinnorna jag sett blandar ungefär så som jag. En bara slängde i allt hon fick i me, sket i grader, färger o shit, bara det blev tvättat typ.
  • romani beauty

det är på gott och ont. I sverige så går individen före kollektivet, med ensamhet som följd. Hos oss går kollektivet före individen, på bekostnad av den individuella friheten. Jag har pendlar mellan att tycka det är skönt med vår syn till att känna mig lätt kvävd. Jag har haft mina utflykter ut från gruppen och har testat "friheten"..jag tycker illa om ensamheten som följer men samtidigt så har jag erfarenheter som en romsk kvinna som alltid följt familjens vilja inte har..och ibland gör det att jag hamnar i inre konflikt med vad jag borde göra och vad jag vill göra. Som tur är så är min man ganska frisinnad o vi har båda beslutat att inte bo på samma ort som familjen, för att få vara lite som vi vill ibland. Vi bor nog nära för att kunna träffas ofta, men nog långt ifrån för att kunna strunta lite i de äldres åsikter.

Brio skrev 2009-01-26 14:58:52 följande:
    Just den där sammanhållningen verkar mysig
  • romani beauty

mm..jag tvättar underkläder med underlakan och handdukar för underkroppen..allt det är ungefär lika äckligt

TBS skrev 2009-01-26 19:14:10 följande:
    romani beauty skrev 2009-01-26 05:14:36 följande:
    Jag tvättar inte underkläder med "vanliga" kläder däremot med lakan o dyl. som kan tvättas i 95 grader.Känns jäkligt ohygieniskt att tvätta en bordsduk med mina trosor. urk!
  • romani beauty

ha! Visste väl att våra regler inte bara är "tjoller" Är övertygad om att de hjälpt oss överleva som folk under svåra förhållanden.

TBS skrev 2009-01-26 19:25:48 följande:
    romani beauty skrev 2009-01-26 19:23:00 följande:
    Håller med!Det är inte alldeles ologiskt heller. E-colibakterierna dör ine vid 40 eller 60 grader, så man kan faktiskt göra någon sjuk om man blandar tex bordsdukar som tvättas i lägre temperaturer med smutsiga underkläder.
  • romani beauty

ja, såklart härstammar reglerna från före tvättmaskinens tid..då hade man t.o.m olika baljor för olika tvätt osv..

Jemmifer skrev 2009-01-27 13:28:11 följande:
    Om man tänker efter så är ju romska tvättregler mycket logiska.Ponera att du bor i husvagn eller liknande, allt handtvättas, då tvättar man inte allt hursomhelst tillsammans. Babykläder för sig, för de blir ju inte så smutsiga alls. Sängkläder blir smutsigare, kräver varmare vatten osv osv.....Eller tycker/tror ni att jag har fel?Återigen, himla bra tråd utan en massa påhopp och utan alla är på samma planhalva och spelar s.a.s.
  • romani beauty

Visst fångade man mindre vilda djur förr för att äta, och fiskade då man kunde det. Min man älskar fiske, vi är ute mycket på somrarna vid sjöarna här omkring..männen fiskar, o så grillar vi, har musik, spelar kort o har det trevligt ute i naturen. De flesta romer älskar att vara ute i naturen .

Jag känner ingen som jagar i egentlig mening..men känner en del romska killar från rumänien som kan fånga småvilt med bara händerna..harar, ekorrar..u name it..

Bitelis skrev 2009-01-29 13:17:33 följande:
    Romani Beauty, och alla andra, tack för engagemanget och tålamodet att besvara så många frågor. Har lärt mig grymt mycket. Riktigt roligt.Det som skrevs om domstolen var hyperintressant. Går att dra mängder med paralleller. En udda fråga från mig. Tidigare när man levde ett kringflackande liv, borde man inte ha varit vass på fiske eller fällfångst? Är det något som finns kvar idag? Har aldrig pratat jakt med någon rom.
  • romani beauty

en tonårig son är man, och det är främst pappan som har hand om fostran av honom. Han måste naturligtvis visa sin mamma respekt.

Farth Vader skrev 2009-01-27 20:38:09 följande:
    En sak funderar jag lite över romani beauty skrev tidigare att männen står över kvinnorna. Det visste jag sedan tidigare, men gäller det även ens egna söner?Jag läste att man anses vara man i tonåren, gäller då tonåringens vilja över mammans?Hihi, det kan väl i så fall sluta "illa". Kanske missförstod det hela också? Ibland slarvläser jag lite.
  • romani beauty

ja..själv börjar jag ju närma mig 30 men vi umgås även med de som är yngre, runt 20, och de följer med oss..och barnen också såklart o även äldre..

Brio skrev 2009-01-29 13:45:42 följande:
    Vad mysigt det låter med fisketurerna! Naturen är härlig, men många i min ålder (jag är nitton, fyller 20 om två månader) tycker att det är skittråkigt att vistas i naturen. Tyvärr.. Bruker även unga romer tycka om naturen som du beskrev? Det är svårt att svara för alla, men din uppfattning, romani beauty? : )