Romer
haha..nä inte vill jag ha någon annans kläder
ickeromer kallas gaje (plural) gajo (maskulin) gaji (feminin)
haha..nä inte vill jag ha någon annans kläder
ickeromer kallas gaje (plural) gajo (maskulin) gaji (feminin)
sorterar ni inget??? inte ens kökshanddukar, bordsdukar? kan du tvätta dem med underkläder?
oj..jag finns inte ens tvätta mina underkläder med mitt exs underkläder o han är inte rom, utan muslim ![]()
det är på gott och ont. I sverige så går individen före kollektivet, med ensamhet som följd. Hos oss går kollektivet före individen, på bekostnad av den individuella friheten. Jag har pendlar mellan att tycka det är skönt med vår syn till att känna mig lätt kvävd. Jag har haft mina utflykter ut från gruppen och har testat "friheten"..jag tycker illa om ensamheten som följer men samtidigt så har jag erfarenheter som en romsk kvinna som alltid följt familjens vilja inte har..och ibland gör det att jag hamnar i inre konflikt med vad jag borde göra och vad jag vill göra. Som tur är så är min man ganska frisinnad o vi har båda beslutat att inte bo på samma ort som familjen, för att få vara lite som vi vill ibland. Vi bor nog nära för att kunna träffas ofta, men nog långt ifrån för att kunna strunta lite i de äldres åsikter. ![]()
mm..jag tvättar underkläder med underlakan och handdukar för underkroppen..allt det är ungefär lika äckligt ![]()
ha! Visste väl att våra regler inte bara är "tjoller"
Är övertygad om att de hjälpt oss överleva som folk under svåra förhållanden.
ja, såklart härstammar reglerna från före tvättmaskinens tid..då hade man t.o.m olika baljor för olika tvätt osv..
Visst fångade man mindre vilda djur förr för att äta, och fiskade då man kunde det. Min man älskar fiske, vi är ute mycket på somrarna vid sjöarna här omkring..männen fiskar, o så grillar vi, har musik, spelar kort o har det trevligt ute i naturen. De flesta romer älskar att vara ute i naturen
.
Jag känner ingen som jagar i egentlig mening..men känner en del romska killar från rumänien som kan fånga småvilt med bara händerna..harar, ekorrar..u name it.. ![]()
en tonårig son är man, och det är främst pappan som har hand om fostran av honom. Han måste naturligtvis visa sin mamma respekt.
ja..själv börjar jag ju närma mig 30 men vi umgås även med de som är yngre, runt 20, och de följer med oss..och barnen också såklart o även äldre..