Inlägg från: romani beauty |Visa alla inlägg
  • romani beauty

Romer

jag tänker inte så mycke på det, det bara ÄR så. Är ju uppvuxen med det, pappa bestämmer, pojkarna har mer frihet etc. Visst, inte alltid är det roligt när mannen gör exakt som han vill trots at man själv tycker annorlunda..men det är så det är.

Brio skrev 2009-01-18 12:45:55 följande:
    Har läst hela tråden och reagerade på en sak. Att kvinnor också har talan men att männen bestämmer. Känns det inte orättvist? Tänk om man inte har en snäll man som går att resonera med. Jag bara undrar, det känns så främmande för mig, som aldrig stött på det inom min familj.
  • romani beauty

Kom på en till sak..pojkarna hr ju rätt stark ställning och t.ex. min äldste "håller ställningarna" när mannen är borta..t.ex. om det kommer någon man på besök här och min man inte är hemma så är äldste pojken med och kollar läget, och min man vill t.ex. inte jag ska röka och det säger äldste sonen åt mig också, att jag inte får, ifall ci är ensamma hemma hihi.
    romani beauty skrev 2009-01-18 13:06:59 följande:

jag tänker inte så mycke på det, det bara ÄR så. Är ju uppvuxen med det, pappa bestämmer, pojkarna har mer frihet etc. Visst, inte alltid är det roligt när mannen gör exakt som han vill trots at man själv tycker annorlunda..men det är så det är.
  • romani beauty

i rumänien går fortfarande många romska barn inte i skolan.

Miss Daisy skrev 2009-01-18 21:12:26 följande:
    romani beauty skrev 2009-01-18 06:34:48 följande:
    Ja, verkligen. Det var nån tidigare i tråden som frågade om varför så få romer avslutar skolan, och när jag läste på så såg jag att en stor del av tidigare generationer av romer var analfabeter men att det hade sin förklaring. Fram tills nån gång på 60-talet så fick nämligen inte romer vistas på en och samma ort längre en tre veckor, så man kan ju tänka hur det blev med barnens skolgång. Många gick inte ens i skolan, trots att vi redan då hade skolplikt och rätt till utbildning i sverige. Det har givetvis lämnat spår ända tills idag; hur lätt är det att hjälpa sina barn med läxor och se till att de sköter skolan när man själv aldrig har fått gå i skolan.
  • romani beauty
    Men de gillas inte av alla
    Eliandosmamma skrev 2009-01-18 22:29:02 följande:
    alma djrovic skrev 2009-01-18 20:56:49 följande:
    Tyvärr finns det romer som lever och har det bättre än serber idag, det är bara så!
  • romani beauty

javisst sitter vi alla tillsammans också när vi har gäster, men om min man är ute och det kommer hit nån man själv i nåt ärende så är sonen med så man slipper missförstånd. Finns vissa män som tyvärr inte har respekt. :-/ O att inte släppa in personen är ju oartigt.

Eliandosmamma skrev 2009-01-18 22:36:51 följande:
    romani beauty skrev 2009-01-18 14:47:25 följande:
    En kvinna som vill bli otrogen och är inte nöjd med sin man, även om mannen eller "andra håller ställningen" så kan hon gå ut på första bussstationen och hitta en kille att göra det med om du farstår vad jag menar.Jag kan ju berätta att så är det inte hos oss i våra tradition, jag är en serbisk rom och vi lever som alla andra man kan aldrig se på oss att vi är romer vi skiljer inte oss från andra...hos oss behandlas både killar och tjejer på samma nivå, när vi får gäster sitter vi allihop tillsammans och bekantar oss.
  • romani beauty

han är ju bara en barn än så han kan inte bestämma så mycke som han önskar haha. Men han är mest mån om mig o därför gör han sådär..

TBS skrev 2009-01-18 22:45:21 följande:
    romani beauty skrev 2009-01-18 22:40:33 följande:
    Hur upplever sonen det? Och du?Min son blir också lite extra "beskyddande" mot mig när sambon är bortrest, han bryr sig iof inte om främmande män pratar med mig, men jag tror att han tar på sig lite av "mans-rollen" om du förstår hur jag menar.Har sin son något riktigt bestämmande över dig eller är det bara "på lek"?
  • romani beauty

mina barn är lite större, snart 10 o 7 år Min man är lite svartsjuk av sig, fast bara på vissa..de kommer så mycke rumänska romer som kommer o går o han litar inte på alla. Sen så har vi haft en del problem med folk som ljugit o därför är vi extra försiktiga.

Eliandosmamma skrev 2009-01-18 22:48:05 följande:
    När min man är inte hemma och när jag öppnar dörren så säger jag "han är inte hemma men du kan ju komma in"...och hittills har det aldrig hänt att dem kommer in, och skulle det hända tt han skulle komma in så kan inte en fyrra åring säga vad som har hänt eller inte hänt..och att lita på en liten pojke är ju lite dumt tycker jag...idag är barnen så pratliga och påhiliga.Det bero på vad man har för man om han är svartsjuk eller inte...det behöver inte betydda någonting om man kommer på besök när mannen är inte hemma.
  • romani beauty

hur är för romer i serbien? I rumänien är de rätt olika, finns allt från jättefattiga till rika, de som bor i stad o på landet o de som reser..

• romani beauty

ah såklart
    jag tänkte du sa de går inte skilja er från alla andra, är de så med alla romer i serbien..det är inte som i rumänien att en del är anpassade o lever som rumäner o andra lever väldigt utanför rumänska samhället o enligt romska seder? Vi har en romsk kompis från serbien o på dem märks inte mycke de är romer..han var gift en tag med en rumänska roma men de gick inte för han blev galen på hennes familj för han tyckte de var för traditionella.

Eliandosmamma skrev 2009-01-18 23:43:08 följande:
    Det är olika för alla det finns det som är jätte rika och sen finns det fattiga...men ¨så är det för alla i hela världen det finns rika människor och det finns fattiga.
Svar på tråden Romer