• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • 64ulla

Lusläst hela tråden. Tack för att ni vill dela med er o att ni "orkar" svara på alla frågor. Lägger till i favoriter.

• Kinne79

Superbra tråd. Är so-lärare men har lärt mig massa nytt

• romani beauty

ja, jag har ju varit själv i 2 månader Blev jättetomt då både han o hans syster åkte..

Juliiia skrev 2009-01-16 23:50:30 följande:
    ååhh va skönt att du äntligen fick hem han ;D jahaa okej, då förstår jag att det blir fest, kul :D
  • varfördåför

hur är det med blod då.. är det rent.. tänkte på tex transfutioner *stavas*

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • vickis75
    analklåda skrev 2009-01-16 08:35:48 följande:
    vad pinsamt att jag skrev zigenare med c.. skyller på tröttheten.
    Äh, du kanske var lite lagom röksugen?

*slänger mig in i tråden*

Vad gäller finska zigenerskors kjolar kan jag berätta att jag en period arbetade på en förskola där det fanns en finsk zigenarfamilj som hade sitt barn där. Jag minns att någon i personalen frågade om kjolarna en gång, och de fick till svar att det var illans mycket tyg plus att de har någon form av skumgummiring upptill i kjolen för att få den att stå ut. Sen vet inte jag om det är så rent allmänt eller om det bara var de som hade kommit på en smart grej för att få kjolen att pjutta ut snyggt.
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår.
  • Juliiia
    romani beauty skrev 2009-01-17 00:13:55 följande:
    ja, jag har ju varit själv i 2 månader Blev jättetomt då både han o hans syster åkte..
    förstår dig :( ..min man åkte ju till serbien i somras i 1 månad.. kändes som 1 år :/
    Umgås ni mycket du och hans syster?
  • romani beauty

hon bodde ju med oss i 4 månader, men vi blev jätteovänner på slutet hahaha..pratade inte på 2 veckor. Men vi är vänner nu men hon stannar i rumänien nu hos föräldrarna..hon är frånskild o har en flicka på 6 år o de är jättesvårt för henne, vi ville hjälpa henne o få typ jobb här men det är ju svårt..hn kan ju inte bo själv, hon har bott hos sin syster o man i italien, hos oss o nu hos föräldrarna..det är svårt o vara frånskild.

Juliiia skrev 2009-01-17 00:23:48 följande:
    förstår dig :( ..min man åkte ju till serbien i somras i 1 månad.. kändes som 1 år :/ Umgås ni mycket du och hans syster?
  • romani beauty

vi tar emot transfusioner om det behövs. Är nån sjuk så vill man göra allt för att den ska bli botad.

xylifon skrev 2009-01-17 00:14:48 följande:
    hur är det med blod då.. är det rent.. tänkte på tex transfutioner *stavas*
  • varfördåför
    romani beauty skrev 2009-01-17 00:26:41 följande:
    hon bodde ju med oss i 4 månader, men vi blev jätteovänner på slutet hahaha..pratade inte på 2 veckor. Men vi är vänner nu men hon stannar i rumänien nu hos föräldrarna..hon är frånskild o har en flicka på 6 år o de är jättesvårt för henne, vi ville hjälpa henne o få typ jobb här men det är ju svårt..hn kan ju inte bo själv, hon har bott hos sin syster o man i italien, hos oss o nu hos föräldrarna..det är svårt o vara frånskild.
    får man inet bo själv som kvinna?
    2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • romani beauty

ah, jag har också hört de har nån slags kudde under den.

vickis75 skrev 2009-01-17 00:23:34 följande:
    Äh, du kanske var lite lagom röksugen? *slänger mig in i tråden*Vad gäller finska zigenerskors kjolar kan jag berätta att jag en period arbetade på en förskola där det fanns en finsk zigenarfamilj som hade sitt barn där. Jag minns att någon i personalen frågade om kjolarna en gång, och de fick till svar att det var illans mycket tyg plus att de har någon form av skumgummiring upptill i kjolen för att få den att stå ut. Sen vet inte jag om det är så rent allmänt eller om det bara var de som hade kommit på en smart grej för att få kjolen att pjutta ut snyggt.