• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • romani beauty

ja, problemet är väl att vi inte blandas

Miss Daisy skrev 2009-01-16 21:13:48 följande:
    Åh, så tråkigt. Det skulle vara kul om ni alla kunde berätta lite om era kulturer, vad som skiljer och vad som är samma. Helt sjukt egentligen att man vet så lite om både romer och samer trots att vi har levt i samma land så länge.
  • romani beauty

de är väl svenska resande, alltså sinter som kom hit på 1500-talet o är från samma ursprung som de finska zigenarna

Biba skrev 2009-01-16 22:52:25 följande:
    Jag tycker detta är så spännande. Men ordet tattare är det kopplat till svenska zigenare eller är det ett skällsord ( förlåt i såfall) En vän till min bror och vår famil heter Björk i efternamn och tydligen skall det vara ngn släkt som är zigenare eller liknande. Vad är dom? Svenska zigenare? ngn som hört talas om Björk?
  • romani beauty

hehe..så du är kaaleet då

Jomppelina skrev 2009-01-16 21:37:20 följande:
    romani beauty skrev 2009-01-16 20:46:01 följande:
    Jag skulle bli speciellt glad om du kunde berätta mer om den finska zigenska kulturen. Kanske kan du vara ombud. Jag frågar för att ... tar sats för det här har jag inte heller gått ut med tidigare... jag har anknytning till Lindgren men har inte växt upp inom släktet.
  • varfördåför
    Biba skrev 2009-01-16 22:52:25 följande:
    Jag tycker detta är så spännande. Men ordet tattare är det kopplat till svenska zigenare eller är det ett skällsord ( förlåt i såfall) En vän till min bror och vår famil heter Björk i efternamn och tydligen skall det vara ngn släkt som är zigenare eller liknande. Vad är dom? Svenska zigenare? ngn som hört talas om Björk?
    tattare är väl tatarer och de hade inget med romer att göra fick jag veta tidigare i tråden.. det är ett nomadfolk från tatarien (tattarstan). men jag trodde att det var zigenare också
    2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • romani beauty

nä, tattare är öknamn för svenska resandefolket som är sinter

xylifon skrev 2009-01-16 23:29:59 följande:
    tattare är väl tatarer och de hade inget med romer att göra fick jag veta tidigare i tråden.. det är ett nomadfolk från tatarien (tattarstan). men jag trodde att det var zigenare också
  • varfördåför
    romani beauty skrev 2009-01-16 22:59:29 följande:
    de är väl svenska resande, alltså sinter som kom hit på 1500-talet o är från samma ursprung som de finska zigenarna
    tattarna måste ju ha med tatarerna att göra.. eller har fler en jag blandat ihop dem och gett namnet tattare till de svenska zigenarna?!
  • romani beauty

exakt så..hopblandning

xylifon skrev 2009-01-16 23:32:23 följande:
    tattarna måste ju ha med tatarerna att göra.. eller har fler en jag blandat ihop dem och gett namnet tattare till de svenska zigenarna?!
  • varfördåför
    romani beauty skrev 2009-01-16 23:32:11 följande:
    nä, tattare är öknamn för svenska resandefolket som är sinter
    konstigt att tatarer kommer från tattarstan medans svenska zigenare är tattare.. någonstans måste någon ha gjort en förväxling eller något?!
  • varfördåför

oj vad vi skriver om varandra

• romani beauty

ja, haha...guu så tråkigt jag har..mannen jobbar o all släkt är fortfarande i rumänien o jag har inge o umgås med haha

xylifon skrev 2009-01-16 23:34:12 följande:
    oj vad vi skriver om varandra