• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • varfördåför
    Svar på #239
    vad skönt då vart det förklarat
    2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • romani beauty

varför gillade han inte pojkens familj? Var pojken också zigenare, o hur tog isåfall hans familj att flickans pappa slog honom?

Gizzie skrev 2009-01-17 12:20:15 följande:
    Min älsta kusin rymde med en man hit till sverige men hennes pappa kom efter och hämtade hem henne för han tycke inte om pojkens familj. Ocg gav stryk både till sin dotter och mannen.Och sen tar ofta mannen barnen och ger dom till sin mamma som ska uppfostra barnen, men de beror på så klart ifall mannen kanske inte ens tänker på de viset..
  • romani beauty

en till fråga till Gizzie

varför får inte finska zigenare sminka sig och färga håret?

• Coccolina
    Gizzie skrev 2009-01-17 12:20:15 följande:
    Dom har ju ganska mycket olika regler om vad man får göra och vad man inte får göra. En flicka ska tex inte klippa sig kort, man ska kalla gaffeln för ett annat ord på romska, man ska inte gå på toaletten ifall du har nån gäst som är gammal, har du gett oralsex åt en kille ska du inte äta vid mat bordet, och man får absolut inte vara i underkläderna i bilen mm.. Det är vad jag har hört men sen vet jag inte vad som stämmer.. Men jag tycker att finska romer är väldigt varma männsikor. Man blir väldigt fint bemött som gäst hos dom. Och alltid ska kvinnan laga ordentligt med mat när de kommer gäster och ditt hus ska vara öppen till alla besökare. Sen vet jag att många romer som vill gifta sig rymmer iväg ett tag för att sen komma tillbaka. För då vet alla att mannen har tagit hennes oskuld så då tillhör hon honom. Min älsta kusin rymde med en man hit till sverige men hennes pappa kom efter och hämtade hem henne för han tycke inte om pojkens familj. Ocg gav stryk både till sin dotter och mannen. Och sen tar ofta mannen barnen och ger dom till sin mamma som ska uppfostra barnen, men de beror på så klart ifall mannen kanske inte ens tänker på de viset..
    Hmm lite pinsamt att om du haft oralsex behöva bausunera ut det för alla genom att inte sitta med vid matbordet Hur länge gäller det sen 24 timmar eller för resten av livet??
    Varför måste man kalla gaffeln något annat (fattar inte riktigt)??
    Och i underkläderna i bilen fattar jag inte heller riktigt... jag menar man sitter väl som Romani Beauty säger i endast underkläderna i bilen Fast ok gör ju att om man bara har det på sig så måste man sitta naken då istället hehe
    Life's a bitch get used to it!!!
  • romani beauty

ah, jag undrar också över det här Oralsex är förvisso "förbjudet" bland oss, så jag förstår tanken bakom men vi har inga liknande förbud mot att sitta vid matbordet. Det med gaffeln kan jag förstå, allt med mat o kök är lite "heligt" så det är ju renare att prata på romanes..fast på vår romanes heter gaffel likadant som på rumänska..jag vet inte vad den heter på finsk romanes?

Coccolina skrev 2009-01-17 22:16:29 följande:
    Hmm lite pinsamt att om du haft oralsex behöva bausunera ut det för alla genom att inte sitta med vid matbordet Hur länge gäller det sen 24 timmar eller för resten av livet??Varför måste man kalla gaffeln något annat (fattar inte riktigt)??Och i underkläderna i bilen fattar jag inte heller riktigt... jag menar man sitter väl som Romani Beauty säger i endast underkläderna i bilen Fast ok gör ju att om man bara har det på sig så måste man sitta naken då istället hehe
  • Coccolina
    romani beauty skrev 2009-01-17 22:21:47 följande:
    ah, jag undrar också över det här Oralsex är förvisso "förbjudet" bland oss, så jag förstår tanken bakom men vi har inga liknande förbud mot att sitta vid matbordet. Det med gaffeln kan jag förstå, allt med mat o kök är lite "heligt" så det är ju renare att prata på romanes..fast på vår romanes heter gaffel likadant som på rumänska..jag vet inte vad den heter på finsk romanes?
    Hm verkar ju vettigare att det är förbjudet och man då inte gör det (skulle själv inte vilja leva utan det men ändå ) men att man visar så tydligt att man gjort det att man inte sätter sig vid matbordet tycker jag verkar lite skämmigt

Nu när du nämde det där med att köket var heligt kom jag och tänka på en sak jag läste i skolan ang det... Den boken jag läste så stod det att om man sa att man bajsat på någons tallrikar osv så var de sedan orena även om man inte gjort det och skulle därför slängas...Stämmer det??
    Life's a bitch get used to it!!!
  • romani beauty

man gör det men man håller väldigt tyst om det Lite äckligt är det ju ur vårt perspektiv men samtidigt så är ju inte romer mer än människor heller. De äldre generationerna gör det säkert inte, men vi yngre..ja hmmm. Vi följer j inte reglerna lika hårt längr. Men de är en tabufråga, helt klart. Vi yngre kan retas med varann inbördes om det, o alla förnekar haha.

Man kan orena med ord ja, men om personen slänger tallrikar eller inte beror på hur mycke den tror på detta.

Coccolina skrev 2009-01-17 22:27:19 följande:
    Hm verkar ju vettigare att det är förbjudet och man då inte gör det (skulle själv inte vilja leva utan det men ändå ) men att man visar så tydligt att man gjort det att man inte sätter sig vid matbordet tycker jag verkar lite skämmigt Nu när du nämde det där med att köket var heligt kom jag och tänka på en sak jag läste i skolan ang det... Den boken jag läste så stod det att om man sa att man bajsat på någons tallrikar osv så var de sedan orena även om man inte gjort det och skulle därför slängas...Stämmer det??
  • Gizzie

På finska heter gaffeln haarukka och det kallar dom kvinnans underliv för.. Ifall man har haft oralsex så är man inte ren längre och därför ska man inte äta vid bordet fast de är ju ingen som säger de och då får man väl leva med de själv.. Jag tror att de där med under kläderna kan ha med att göra att man vill inte att ungdommar ska "mysa" i bilen.. Fast de är ju inte heller nått man skriker rakt ut..
    Och sen kom jag på en till grej att man får inte lägga glas, bestick eller tallrikar på golvet för dom blir dom också orena..

Fast det här med sminkning eller färgning vet jag inget om för båda mina kusiner har gjort/gör de än idag..

Ang pojkens familj tror jag att dom inte vågade göra nått då min kusins pappa ansågs vara lite galen.. Så jag tror inte att man vågade säga så mycke om de.. Utan att han fick skylla sig själv för han hämtade med hans dotter..Och dom är finska romer också

• romani beauty

hahaha..heter de så, ja då förstår jag att man inte säger det.
    Ja, det är samma för oss, man blir oren om man har oralsex..men för oss kan isåfall liksom bli dömd till marime o då får man ju inte umgås o äta med andra på ett tag..men såklart ingen berättar om man gör det alltså Men finska har väl ingen romani kris (domstol)? Hur beslutar de saker i gruppen?? Vem är bossen?
    Porslin på golvet är samma för oss = orent.

Ok, det är klart om han hade rykte om sig så är det bäst o bara va lugn.

Gizzie skrev 2009-01-17 23:07:21 följande:
    På finska heter gaffeln haarukka och det kallar dom kvinnans underliv för.. Ifall man har haft oralsex så är man inte ren längre och därför ska man inte äta vid bordet fast de är ju ingen som säger de och då får man väl leva med de själv.. Jag tror att de där med under kläderna kan ha med att göra att man vill inte att ungdommar ska "mysa" i bilen.. Fast de är ju inte heller nått man skriker rakt ut..Och sen kom jag på en till grej att man får inte lägga glas, bestick eller tallrikar på golvet för dom blir dom också orena..Fast det här med sminkning eller färgning vet jag inget om för båda mina kusiner har gjort/gör de än idag..Ang pojkens familj tror jag att dom inte vågade göra nått då min kusins pappa ansågs vara lite galen.. Så jag tror inte att man vågade säga så mycke om de.. Utan att han fick skylla sig själv för han hämtade med hans dotter..Och dom är finska romer också
  • Gizzie

Jag vet faktiskt inte om dom har nån slags egen domstol, det kan ju vara religiösa som går i nån förening eller sånt..

Men i min mosters familj var det pappan som bestämde det mesta.. Min moster hade ju talan men det var han som bestände ganska sent på deras äktenskap..