• memlan83

Sorg efter förlorad förälder, syskon eller annan närstående

Här kan vi träffas som behöver bearbeta och ventilera vår sorg och saknad.

Ingen sorg är för liten och inga problem för stora

Välkomna ALLA som vill dela med sig av sin sorg, eller bara skriva av sig lite

Länk de första 2 trådarna:

www.familjeliv.se/Forum-5-190/m34876883.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-190/m37789304.html

♥ William ♥ 6/5-06 & ♥ Elliot 13/10-07 ♥
  • Svar på tråden Sorg efter förlorad förälder, syskon eller annan närstående
  • mother of four children
    HannaL skrev 2009-04-07 18:16:43 följande:
    mother of four children: Bleklagar. Jobbigt å invänta begravningen.Vi finns här om du vill nått....
    Storliten skrev 2009-04-07 20:49:24 följande:
    mother of four children skrev 2009-04-07 17:58:45 följande:
    beklagar din sorg
    Tack så mycket...! Begravningen kommer att vara 30 april..Det är bergodalbana här hemma..speciellt när man möter folk som inte vet vad som hänt o dom frågar hur man mår..
  • HannaL

mother of four children skrev 2009-04-09 17:55:44 följande:

Tack så mycket...! Begravningen kommer att vara 30 april..Det är bergodalbana här hemma..speciellt när man möter folk som inte vet vad som hänt o dom frågar hur man mår..
    Förstår att det är jobbigt. Så där var det när jag kom tillbaka efter jul till jobbet, satt i personalrummet å folk frågade hur det varit i julas. Jodå, förutom att sonen var genomförkyld å att min far dog var det bra.

Det som jag tyckte var jobbigast var att på julafton skulle min bror komma till stan. Åker tåg från Gbg till Örebro.
    Vi ville ju inte ringa han å medela vad som hänt när han satt på tåget. Han är rätt kännslig, å tar sånt här svårt, så känndes inte rätt.
    Jag, sambon å vår son på 1½ år skulle hämta han vid tåget. Han kommer gåendes jätteglad, roppar på Eddy, å där står jag å måste berätta att vår far dog under natten. Det var nog det jobbigaste av allt :(
  • Storliten

Sitter och funderar lite på det här med sorgearbete. Min mamma dog för
    nästan exakt ett halvår sen. Var förresten vid graven idag. Gravstenen
    hade äntligen kommit upp. Det var skönt för det känns inte lika ödsligt längre.
    Trots att det har gått ett halvår så känns det inte riktigt som jag har fattat
    att hon verkligen aldrig mer kommer tillbaka! Visst har sorgen ändrat karaktär.
    Förrut tänkte jag på det hela tiden. Jag drömde mardrömmar, vaknade på
    natten osv. Det gör jag inte alls lika mycket längre. Men när sorgen kommer
    över mig - varje dag, flera gånger - är den som ett slag i magen. Det är
    ofattbart att jag aldrig kommer att träffa min mamma mer. Försöker
    tänka att hon finns med mig hela tiden på något sätt.
    Behövde bara skriva av mig lite.
    Tusen kramar till er!

• catarina06

Jag vaknade med den insikten nu på morgonen. Att pappa är död. Att han inte finns längre. Jag gör det ibland. Och det är en hemsk känsla när den kommer.
    Jag tycker inte alls att sorg läker. Jag upplever den extremt betungande.
    När sorgen kommer finns inte någon rättvisa. Inte någon logik.
    Då finns bara det faktum att pappa är död. Och att livet suger som tog pappa ifrån oss.
    Då känner jag ingen längtan inför sommaren, inger vårspritter i huvudet som jag alltid känner annars. Allt blir bara jobbigt och tungt.
    Och jag förstår inte hur sorgen skulle läka mitt pappa saknande hjärta.

I början, de första två-tre veckorna, så kände jag pappas närvaro. Jag gjorde verkligen det. Är det någon annan som förstår den känslan? Har ni också upplevt det?
    Just då kändes det lite obehagligt. Det var verkligen precis som man sett på film.
    Det var som om tiden stannade, som om min tankeverksamhet och mina motoriska förmågor gick långsamt, långsamt. Mitt i det så kändes det som om någon iakttog mig. Någon såg på mig. Någon fanns precis bakom mig. Stundvis.
    Nu känner jag inte så längre. Och har inte gjort det sen den stunden jag skakade bort gåshuden och tänkte att det var otäckt, och lite jobbigt.
    Försvann han? Nu vill jag att han kommer tillbaks. Jag vill känna den där otäcka känslan igen.

Usch vad jag saknar min pappa. Snart ett halvår sen du försvann.

• Anouschka
    catarina06 skrev 2009-04-10 06:26:04 följande:
    I början, de första två-tre veckorna, så kände jag pappas närvaro. Jag gjorde verkligen det. Är det någon annan som förstår den känslan? Har ni också upplevt det? Just då kändes det lite obehagligt. Det var verkligen precis som man sett på film. Det var som om tiden stannade, som om min tankeverksamhet och mina motoriska förmågor gick långsamt, långsamt. Mitt i det så kändes det som om någon iakttog mig. Någon såg på mig. Någon fanns precis bakom mig. Stundvis. Nu känner jag inte så längre. Och har inte gjort det sen den stunden jag skakade bort gåshuden och tänkte att det var otäckt, och lite jobbigt. Försvann han? Nu vill jag att han kommer tillbaks. Jag vill känna den där otäcka känslan igen. Usch vad jag saknar min pappa. Snart ett halvår sen du försvann.
    Min mamma gick bort i lunginflammation som orsakades av lung-och hjärntumörer för sju ar sedan. Jag höll henne i handen da hon gick bort. Tiden mellan hennes bortgang och begravning hade jag en mycket stark känsla av närvaro. Natten innan hennes begravning var hon med mig - hon lag och kramade om mig i sängen (jag kände ett stark tryck, som en stark kram, hela natten) och strök mitt har. Det var just da betryggande och lugnande, i efterhand har det gjort mig rätt sa ängslig (jag har svart att somna/sova själv sedan denna natten, trivs inte med ensamheten vilket jag gjorde innan)
  • lotten100
    catarina06 skrev 2009-04-08 22:35:35 följande:
    Hejsan. Jag har en liten fråga angående sorgearbete.Min pappa gick bort mycket mycket hastigt i oktober förra året. Helt utan förvarning.Han dog av en extremt kraftig hjärtinfarkt som inte yttrat sig alls. Han dog på ett par sekunder.Min mamma mår så otroligt dåligt. Hon sover inte på nätterna och har inte gjort det sen han dog. Max 2-3 timmar per natt. Hon har fått super starka sömntabletter men inte heller dom lyckas lura bort tankarna och inbringa sömn. Nu har sömnen börjar ta på henne. Hon kan knappt resa sig utan att bli yr och hängig.Det är hemskt att se henne. Även om hon inte visar något för oss så syns det i hennes ögon hur meddtagen hon är.Hon har fått hjälp att gå till kurator och en terapeut.Men jag ser ingen förbättring.Jag vet inte vad jag ska göra. Hade hoppats att det fanns någon form av stödgrupp där det fanns fler i samma situation. Jag tror massor på sånt. Jag tror det är lättare att finna tröst och tillit hos människor som genomgår eller har genomgått samma sak.Jag tycker av egen erfarenhet inte att det är alls lätt att ty mig till människor som omöjligt kan förstå. Iallafall så hittar jag ingenting sånt.Är det någon här som kan tänkas veta om det finns liknande grupper.Eller som kanske har andra tips på vad mamma ska kunna må bättre av?Kramar om alla som sörjer, saknar och kämpar.
    Tycker du ska höra med kyrkan där ni bor. Vet att min mamma blev erbjuden att gå och tala med andra där som hade mist sina anhöriga.
  • Hoppets stjärna

Trotts all sorg vi har runt om oss så hoppas jag att ni får en så trevlig påsk det går.

Jag ska denna helg fira min första födelsedag utan mamma, har gråtit till och från sedan förra helgen då det var 6 månaders mamma somnade in. Känns som att sorgen förtillfället är större än jag orkar.

Kram

• HannaL

Tack desamma Hoppets stjärna. Nu sattsar vi på en skön å trevlig påsk.
    Känns inte så jobbigt här, brukade inte fira påsk med pappa så ofta, utan va mest hos mamma då, å så även imorgon.

Ha det nu så bra alla

• Extramoster

November 07 dog Min älskade pappa hastigt och oväntat troligen av en hjärtinfarkt.
    Han skulle bara vara borta några dagar så det var bara ett vanligt hejdå när han åkte iväg till sin kompis, när han varit iväg 1,5dag fick vi dödsbudet. Han hade trillat ihop på fasters köksgolv, kompisen som var med var utbildad inom räddningstjänsten så han gjorde allt han kunde och larmade. Men det fanns inget att göra, inom mindre än 1minut var hans liv slut.

Pappa dog 3veckor innan sin 64års dag.

Ikväll saknar jag pappa mer än på länge, längtar så efter honom.

• HannaL

Extramoster. Ja längtan kommer å går, ibland är den extra jobbig :(

Svar på tråden Sorg efter förlorad förälder, syskon eller annan närstående