catarina06 skrev 2009-04-08 22:35:35 följande:
Hejsan. Jag har en liten fråga angående sorgearbete. Min pappa gick bort mycket mycket hastigt i oktober förra året. Helt utan förvarning. Han dog av en extremt kraftig hjärtinfarkt som inte yttrat sig alls. Han dog på ett par sekunder. Min mamma mår så otroligt dåligt. Hon sover inte på nätterna och har inte gjort det sen han dog. Max 2-3 timmar per natt. Hon har fått super starka sömntabletter men inte heller dom lyckas lura bort tankarna och inbringa sömn. Nu har sömnen börjar ta på henne. Hon kan knappt resa sig utan att bli yr och hängig. Det är hemskt att se henne. Även om hon inte visar något för oss så syns det i hennes ögon hur meddtagen hon är. Hon har fått hjälp att gå till kurator och en terapeut. Men jag ser ingen förbättring. Jag vet inte vad jag ska göra. Hade hoppats att det fanns någon form av stödgrupp där det fanns fler i samma situation. Jag tror massor på sånt. Jag tror det är lättare att finna tröst och tillit hos människor som genomgår eller har genomgått samma sak. Jag tycker av egen erfarenhet inte att det är alls lätt att ty mig till människor som omöjligt kan förstå. Iallafall så hittar jag ingenting sånt. Är det någon här som kan tänkas veta om det finns liknande grupper. Eller som kanske har andra tips på vad mamma ska kunna må bättre av? Kramar om alla som sörjer, saknar och kämpar.
Hej! Det kan ta många år att traggla sig igenom traumatiska upplevelser, beroende på hur stark man är som människa och omständigheter runt omkring. Jag har som exempel gått i terapi sedan jag var liten..! Jag hade börjat få ordning på livet och få reda på vem jag är, då jag hamnade i denna kris. Just nu känns det bara som om livet är ett enda samtal med psykologer...;)
I vissa fall kan inläggning vara bra, jag vet inte hur det skulle bli för din mamma? Att få släppa allt och bara vara, få terapi och försöka samla ihop sig lite.
Det kan ta lite tid för henne att hitta någon form av livsglädje, men jag tycker absolut hon skall fortsätta i terapi, tillslut tror jag det kommer att bli bättre.
Jag beklagar förlusten, det var ju din pappa också. Kram!