• Missy Cat

Phil & Ted syskonvagn del 13

Välkommen till 13:e Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!

www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/p...

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy...

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/p...

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37771801-275.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

BILDTRÅD 2

www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-31 12:20
    Demofilm av en sport V1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 10:11
    Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-vs-dash.html
  • Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 13
  • buffybus

Rosenbarn: ojsan sorry mena 6500.. hehe..

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • Värmlandsfrun

Värmlandsfrun skrev 2009-02-03 18:06:13 följande:

För alla er som har funderingar på Dash. Jag fick precis svar från Fritidsportalen att de i detta nu håller på att lägga upp modellen på hemsidan och att den ska gå att beställa inom 3 dagar. Hoppas nu att det blir ett paketpris som på de andra modellena.
    Det börjar närma sig! Nu visas Dash på fritidsportalen.se/ vilket säkerligen innebär att länken snart är klickbar
  • Amorficlya

Jag som haft både Vibe och Sport har nu en sport. Tycker att Viben e mycket klumpigare å upplevs mycket större ihopfälld än vad sporten gör. Sen de där att den ska vara lättare haha de kan ja inte hålla med om.. Min sport e så mycket lättare att köra med ett eller två barn än vad viben är med att köra ett eller två barn..

Viben där emot har en större suflett något ja saknar nu på sporten men bumperbaren den e bara ful på viben. Å varukorgen e såå mycket jobbigare att komma åt på viben än sporten..

Sen att syskonsittsen e mindre är ett minus till till viben. Min då 8 månaders kille fick inte plats i lutningsläget. Vilket han fortfarande får på sporten å han e 1 snart å dottern kunde sitta med lutningsläget tills hon va efter 2 nu sitter hon fortfarande i de men hasar sig ner själv..

Åk å kläm å känn satt stora syskonet i kolla så att den får plats ja allt ska ju klaffa..

• buffybus

ok det låter ju bra.. med sporten... just det där att sittdelen är mindre gör att jag väljer bort.. vagnen ska passa länge!! vill inte behöva byta

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • Värmlandsfrun

Värmlandsfrun skrev 2009-02-04 07:32:56 följande:

Värmlandsfrun skrev 2009-02-03 18:06:13 följande:
    Det börjar närma sig! Nu visas Dash på fritidsportalen.se/ vilket säkerligen innebär att länken snart är klickbar
    Nu ligger Dashen uppe på www.fritidsportalen.se/product.asp&lang=se
  • littlemum

Jag hittar inga bilder på P&T med ett barn i liggläge, nån som har en bild? Hittar bara med syskonsits och ser inte riktigt hur ett lite större barn sitter/ligger i vagnen.
    Är vagnen bra för ett barn på 2½ år, ca 90 cm? Även att sova i?
    Tacksam för svar.

• AnetteGunnarsson

stinky79 skrev 2009-01-20 15:26:28 följande:

Sätter in bilderna på suflett till syskonsitsen här oxå så jag missade att skriva var jag köpt den i gamla bildtråden! Det är allstå en Akta Gracos solskärm till bilstolen som säljs separat. Jag köpte min på Barnens Hus för 195 kronor men den borde ju gå att få tag på hos alls som säljer Akta Gracos bilstolar.På insidan av skärmen i nedre kanten finns två stora knappar. Runt dessa har jag fäst en bit gummiband som jag sedan fäst andra ändan av runt chassit, nere där man sätter fast syskonsitsen. Jag har knytit fast gummibanden ordentligt där och som sagt bara gjort en ögla i andra ändan så är "fästena" alltid på plats även om man inte använder sufletten just då!När man inte behöver skärmen knuffar man bara ner den! Helt super!
    Ah shit va smart! :O) Vilka färger finns den i?? :O) Svart eller röd tex? Eller grå? :O)
  • Lindadjo
    littlemum skrev 2009-02-04 10:23:48 följande:
    Jag hittar inga bilder på P&T med ett barn i liggläge, nån som har en bild? Hittar bara med syskonsits och ser inte riktigt hur ett lite större barn sitter/ligger i vagnen.Är vagnen bra för ett barn på 2½ år, ca 90 cm? Även att sova i?Tacksam för svar.
    Daniel sitter ovanpå sovande ZebbeHär sitter storebror och softar ovanpå lillebror
    Ögonkontakt i bebisläget på en Phil&Tedsoch stora lillebror ligger under. Hans fötter sticker ut där fram. Funkar utmärkt.
    Längtar till 31 mars då vi flyttar till vårat första hus!!!!!!!
  • Värmlandsfrun

AnetteGunnarsson skrev 2009-02-04 10:28:15 följande:

Ah shit va smart! :O) Vilka färger finns den i?? :O) Svart eller röd tex? Eller grå? :O)
    Den finns bara i svart
  • Billabong

Är Dash den ultimata P&T-vagnen?

Vilka minus har den som egenskaper? För alla vagnar har ju sina för- och nackdelar... Är helt inne på en P&T OM jag ska ha en syskonvagn öht. Men har svårt att veta vilken modell som är "bäst" för oss...

Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 13