• Missy Cat

Phil & Ted syskonvagn del 13

Välkommen till 13:e Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!

www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/p...

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy...

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/p...

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m37771801-275.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

BILDTRÅD 2

www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-31 12:20
    Demofilm av en sport V1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 10:11
    Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-vs-dash.html
  • Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 13
  • Lokatt

missy cat: men jag har ju inget orginal att titta på ju

Våga vägra blogga
  • buffybus

ninaboel: ok ska in o kolla där nu..

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • buffybus

men en fråga till..

vi säger att man har 1 barn i en phil o teds.. oavsett modell... ha den som enkelvagn o barnet vill ligga helt fullt liggläge... då undrar jag. är det helt öppet där bak??? vad gör man åt det isåfall? det kan ju inte va så smart o ha helt öppet.. :-S hehe

• Lokatt
    buffybus skrev 2009-02-03 15:42:25 följande:
    men en fråga till..vi säger att man har 1 barn i en phil o teds.. oavsett modell... ha den som enkelvagn o barnet vill ligga helt fullt liggläge... då undrar jag. är det helt öppet där bak??? vad gör man åt det isåfall? det kan ju inte va så smart o ha helt öppet.. :-S hehe
    Det följer med ett bakstycke i plast, för att skydda mot väder o vind
    Köper man dessutom singel mygg/uvnät så ingår en bakstycke i uv-nät man kan använda separat där bak
    Våga vägra blogga
  • buffybus

Lokatt: åh va bra.. tänkte väl det för annars blir det rätt blåsigt!! ja då va den saken löst!!

• Cissi o Nattis

Hej! Ny här

Vi ska ha syskon till dottern som är 2 år och 4 månader nu. Syskonet kommer i Juli, och jag räknar med att få använda syskonvagn iallafall när vi går i stan och på trafikerade gator eftersom Natalie  springer dit hon själv vill hela tiden, och det går ju inte att lämna barnvagnen och springa efter. Hon är ganska liten, väger ca 12kg, hoppas hon inte är för stor för en Phil & Ted barnvagn? Jag är inne på att köpa en Phil & Ted, har sett att det finns en sort som heter Vibe och en som heter Sport, kan ni rekommendera någon av dom? jag ser ingen skillnad på dom? Vet någon om man måste köpa till mjuklift till bebisen som sitter därbak eller om det inte behövs? Hur har ni gjort?

ღMamma till Natalie 061011ღ
  • Lokatt
    Cissi o Nattis skrev 2009-02-03 17:03:34 följande:
    Hej! Ny här Vi ska ha syskon till dottern som är 2 år och 4 månader nu. Syskonet kommer i Juli, och jag räknar med att få använda syskonvagn iallafall när vi går i stan och på trafikerade gator eftersom Natalie  springer dit hon själv vill hela tiden, och det går ju inte att lämna barnvagnen och springa efter. Hon är ganska liten, väger ca 12kg, hoppas hon inte är för stor för en Phil & Ted barnvagn? Jag är inne på att köpa en Phil & Ted, har sett att det finns en sort som heter Vibe och en som heter Sport, kan ni rekommendera någon av dom? jag ser ingen skillnad på dom? Vet någon om man måste köpa till mjuklift till bebisen som sitter därbak eller om det inte behövs? Hur har ni gjort?
    hej, din dotter är absolut inte för stor för p&t, min stora som åker väger 17,5 kg

Det är designen som skiljer vagnarna åt, vibe och sport, sen några finesser skiljer oxå. Vilken man väljer är en smak och behovs sak, sporten är billigare.

Bebisen ligger inte där bak, bebisen ligger under till att börja med. Liften är inte ett måste, det beror på behoven
    Våga vägra blogga
  • Värmlandsfrun

För alla er som har funderingar på Dash. Jag fick precis svar från Fritidsportalen att de i detta nu håller på att lägga upp modellen på hemsidan och att den ska gå att beställa inom 3 dagar. Hoppas nu att det blir ett paketpris som på de andra modellena.

• buffybus

Cissi o Nattis: Viben väger mindre än sporten. och sporten har större syskonsits än Viben men det skiljer nog inte mkt tror jag.. där är många trådar där uppe du kan öppna om info om vagnarna hur dem funkar o så. själv e jag också ny på detta.. ska också ha barn i juli..
    viben går förresten att fälla med syskonsitsen men inte sporten.

du ska ju ha en liggdel såklart eftersom du har en nyfödd ju så då fäller man över sitsen i helt liggläge o lägger bebisen där o sen sätter man syskonsitsen ovanpå den.. typ..

• Lokatt
    buffybus skrev 2009-02-03 19:35:13 följande:
    Cissi o Nattis: Viben väger mindre än sporten. och sporten har större syskonsits än Viben men det skiljer nog inte mkt tror jag.. där är många trådar där uppe du kan öppna om info om vagnarna hur dem funkar o så. själv e jag också ny på detta.. ska också ha barn i juli.. viben går förresten att fälla med syskonsitsen men inte sporten. du ska ju ha en liggdel såklart eftersom du har en nyfödd ju så då fäller man över sitsen i helt liggläge o lägger bebisen där o sen sätter man syskonsitsen ovanpå den.. typ..
    jo, det skiljer ganska mycket mellan syskondelarna har vi kommit fram till.
    Viben går att fälla med syskonsitsen bak, men sporten går att fälla med syskonsitsen uppe.
    Viben väger ca 1kg mindre, men är istället bredare och klumpigare både fälld och uppfälld.
    Våga vägra blogga
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 13