Pallas skrev 2009-02-03 04:02:05 följande:
Quintus Zebra skrev 2009-02-02 22:52:12 följande:
Min man (biolog) hälsar att du inte förstått vad evolutionen går ut på. Den har, enkelt förklarat, inget som helst att göra med överlevnadsinstinkt eller vilja att fortplanta sig att göra. Den organism som får flest avkommor som når vuxen (reproduktiv) ålder, relativt populationen, har störst fitness = sprider sina gener mest.
Då tror jag inte att han förstår vad jag menar, vilket inte är konstigt alls eftersom jag i allmänhet har svårt att uttrycka mig kortfattat (kan vara genetiskt

) och dels eftersom det var länge sedan jag studerade biologi så jag minns inte riktigt vokabulären. Jag förstår utmärkt vad evolution går ut på, jag är bara väldigt skeptisk till allting och jag kan ibland "störa" mig på att allt för få naturveteskapligt studerande vågar ifrågasätta och grovgranska de "heliga" teorierna. Ifrågasättande för utvecklingen framåt
Men om alla djur i början av jordens uppkomst bara la sig ned och dog och inte brydde sig om att fortplanta sig, eller om de inte ens kunde fortplanta sig eller om de saknade våra gener och deras avkomma därför inte utvecklades så som vi gör och istället blev exakta kopior av sin/sina "förälder/rar". Då hade ju allt bara stannat av och evolutionen hade aldrig tagit fart.
Så i min "lilla" hjärna så kan jag just bara se fyra förklaringar till detta. Antagligen fanns "viljan" att fortplanta sig, förmågan att fortplanta sig och genen från början vilket är lite mystiskt, eller så är det någon avgörande faktor i evoltionen som vi ännu inte känner till, eller så skedde evolotionen i början på ett hitills okännt sätt, eller så är jag ute och cyklar