• Bellabimba

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Detta stod att läsa p åAftonbladets hemsida, och 86% hade svarat ja, resten nej.

Men hur kan man i moderna Sverige INTE tro på evolutionsläran? Är den inte tillräckligt "sexig"?

? "Orsaken är att Darwins teori har politisk kraft, säger Fredrik Sjöberg (Aftonbladet). Att religiösa människor backar inför det naturliga urvalet är kanske inte så förvånande. Darwins värld är blodig, styrs av blinda krafter och har inget mål. Där finns ingen plats för några gudar, och människan är bara en djurart bland andra."

Jag blir alltid lika irriterad då människor förkastar evolutionsläran därför att den inte passar in i deras rosa-fluffiga sockersöta dröm om ett himelskt liv bortom detta och en snäll farbror Gud som tar hand om oss alla.

• Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?
  • M C

Du har ett nytt fan: mig. Jag är stum av beundran. Lysande!

mindless skrev 2009-02-06 16:44:39 följande:
    Den här diskussionen kommer inte att leda någon vart; inte för att hemligt inte förstått vad evolutionsteorin är, hur vetenskap fungerar eller vad ett bevis är, utan för att hon inte hyser ens det minsta intresse av att lära sig det.Att efter alla dessa sidor fortfarande komma med invändningen att evolutionsteorin inte förklarar hur livet uppstod eller varför schimpanser inte utvecklas till människor talar sitt tydliga språk.Jag noterar en ny strategi: att kalla allt vetenskapligt arbete med evolutionsteorin för gissningar och antaganden. Förmågan att se att dessa gissningar och antaganden inte skiljer sig ifrån de gissningar och antaganden som förekommer i alla vetenskapliga discipliner och är grunden för att skapa alla typer av teorier, ja den finns naturligtvis inte. Att lyssna på andras förklaringar är även det att hoppas på för mycket. Denna intellektuella fattigdom torde i sig vara nog för att fösa den mest drivne debattör mot frustrationens brant, men än värre blir det av alla anklagelser om att de är de andra som saknar sunt förnuft. När 999 tecken av 1000 pekar i en riktning så är man alltså begåvningsmässigt handikappad för att man inte lägger all vikt vid det tusende, det som har stöd i Bibeln. Mot denna mentala kortslutning finns det inget att kontra med. När argument, bevisföring och logisk argumentation viftas bort som illasinnande sammansvärjningar gör man nog för gott i att dra sig ur, korka upp fredagsölen och invänta kvällens semifinal i På spåret.
  • M C

hemligt skrev 2009-02-06 18:19:28 följande:

Jag önskar dig all lycka, all visdom och frid i överflöd. Min önskan är inte att tvinga någon att ändra sin tro, jag hoppas däremot att ni alla någon gång i livet får möjlighet att lära känna Gud, bli hans vän och ta del av Jesu kärlek. Då kommer ni att minnas tillbaka på denna tråd, små le och tänka... -Nu fattar jag vad hon menar! Hur galet var inte allt....Men man lär så länge man lever! ;)Ha en underbar helg!
    Men vet du vad? Jag känner den lyckan varje gång jag ser mina barn. Det är under inga som helst omständigheter bara gudstro som kan känna lycka. Jag är lycklig i mig själv, helt utan tro.
  • AlvaLovisa
    Svar på #643
    Ännu ett fan sällar sig till skaran På spåret och öl blir det. Trevlig kväll allihopa!
  • Elfva

För många religiösa är vetenskapen inte ett ont ting, de vill absolut att deras barn träffar en vettig läkare som behandlar barnet om barnet är sjukt. Istället kan man se det som att många av dem ber Gud att de ska träffa en bra läkare som hjälper dem så gott denne kan, att de ska möta sjukvårdspersonal med kompetens och de ber också för att alla inblandade ska må bra och de ber också även för att tacka dem för det stöd och den hjälp de får och ber Gud välsignade... De kan känna att Gud hör deras bön när de ber för barnets tillfrisknande i och med att de träffar en bra läkare... Något i den stilen fungerar tron för de allra flesta i min erfarenhet och så som jag fått förklarat för mig av de jag mött som är religiösa...

Nå väl för övrigt anser jag att den som söker korrekta svar av enbart insatta och kunniga människor har hamnat fel, familjeliv är fullt av alldeles vanliga människor med kunskaper inom de mest blandade områden och alla deltar gladeligen i diverse diskussioner med eller utan doktorsavhandling i ämnet. Det är väl också lite det som är charmen med ett sånt här ställe... TS efterfrågar väl inte heller åsikten från en person med doktorsavhandling i ämnet utan vill väl snarare diskutera och höra andras åsikter, tankar och om det finns de som inte tror på Darwins evolutionslära och jag hoppas att familjeliv kan vara ett ställe där alla kan känna att de kan svara ärligt på såna frågor utan att bli alltför påhoppade, de har ju rätt till sin åsikt, sen vad som är sanning i frågan eller ej är egentligen inte det viktigaste, man behöver inte omvända alla till än det ena än det andra, man kan mötas och diskutera ändå...

• PD77

hemligt skrev 2009-02-06 18:19:28 följande:

Jag önskar dig all lycka, all visdom och frid i överflöd. Min önskan är inte att tvinga någon att ändra sin tro, jag hoppas däremot att ni alla någon gång i livet får möjlighet att lära känna Gud, bli hans vän och ta del av Jesu kärlek. Då kommer ni att minnas tillbaka på denna tråd, små le och tänka... -Nu fattar jag vad hon menar! Hur galet var inte allt.... Men man lär så länge man lever! ;) Ha en underbar helg!
    Fast det ena måste ju inte utesluta det andra. Jag tror på evolutionsteorin. Inte ett tvivel där. Men samtidigt så tror jag på något själsligt också. Min egen gud liksom. H*n är jättebra.

Till er andra:
    OJ! Stackars er!
    Ni kommer med bevis på bevis och det är som att "hemligt" inte ens läser dem. En eloge till ert tålamod. Men jag håller med mindless. Lika bra att lägga ner om ni vill behålla ert förstånd.
  • Tygtiiger

Elfva: jag är "tandféagnostiker". Jag anser att man inte kan veta om gud finns eller inte, men håller hans existens för höggradigt osannolik, ungefär som med tandfén.

• M C

hemligt skrev 2009-02-06 09:16:31 följande:

mindless skrev 2009-02-05 22:28:47 följande:
    1. Det finns INGA bevis för utveckling!2. Det finns bevis för att människor & djur anpassar sig till verkligheten vi lever i.3. Det finns bevis på SKADLIGA mutationer virus som muterar.4. Vi har ALDRIG fått se något liv uppkomma rån ingenting.Det här är FAKTA som fäller EvolutionsTEORIN. Men det är fritt att välja vad man vill tro på, det är det fina med den fria viljan =)
    Satt och bläddrade lite - men tjena mittbena. Nu slår du alla rekord!
  • Bellabimba

Ja, det blir ju lite frusterande när man har så många som lägger ner så mycket möda på att skriva och länka och så läser hon det inte ens! Eller så är det helt enkelt så att hon inte förstår, vad vet jag?

En intressant grej som hemligt skrev var typ "hur vet ni att inte alla fossiler som hittats inte bara dött ut - varför tror ni att de har utvecklats till nya arter?"

Det inressanta med denna frågan var att till skillnad från de andra frågorna så är detta en fråga som är legitim och sund och verkar nästan som om hon själv hade funderat ut den till skillnad för de skrattretande idiotfrågorna hon kopierat från någon sekts hemsida.

Synd att hon lämnat tråden, annars hade man lagt ner mödan på att försöka förklara men nu känns det inte så meningsfullt...

Lite konsigt också att vi aldrig fick något bevis för att vi alla blivit skapade av en gud, det fanns det ju så många men ändå kunde hon inte komma på ett enda. Undar varför...

• Bellabimba

Och de här frågorna har gång på gång förklarats för Hemlig, men ändå går det inte in. Speciellt intressant är det ju att se hur hon i punkt 4 helt säger emot sig själv utan att blinka eller reagera. Hon påstår att livet inte har utvecklats naturligt utan att det POFF från tomma intet uppstod en fullkomlig gud - för att sedan skriva att "vi har aldrig fått se liv uppkomma ur ingenting". Ja, det är märkligt hur en del resonerar, men vad göra?

1. Det finns INGA bevis för utveckling!

2. Det finns bevis för att människor & djur anpassar sig till verkligheten vi lever i.

3. Det finns bevis på SKADLIGA mutationer virus som muterar.

4. Vi har ALDRIG fått se något liv uppkomma rån ingenting.Det här är FAKTA som fäller EvolutionsTEORIN. Men det är fritt att välja vad man vill tro på, det är det fina med den fria viljan =)

Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?