• JosephineS

Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?

Jag har kikat på programmet Unga mödrar en bra tid tillbaka i tiden och förvånas över att de inte kan ta med en familj som INTE har väldiga problem med det ena eller det andra.

Jag fyller 20 år inom kort och har en jättebra ekonomi (enligt min mening) dvs jag kan handla mat, kläder, nödvändigheter. Vi behöver inte känna ångest i månadens slut utan med glädje lägga undan de pengar som finns kvar på kontot.
    Vi har en fin bil och en mysig hyreslägenhet. Vi har det bra! Kan de inte visa att unga föräldrar kan klara sig galant?

Jag är stolt över att vara ung mamma, men tyvärr skäms jag när vi framställs som trasiga familjer med fruktansvärd ekonomi och usla äktenskap.

Det är så synd!

• Svar på tråden Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?
  • LillaMajzan

Jag tycker d är en bra blandning på olika personen. både dom som har det jätte bra och dom som har det lite sämre. Men blir sjukt irriterad på att nästtan alla röker inne. är själv rökare men skulle aldrig tända en cigarett innomhus.

• FrökenLarsson

Det stör mig något enormt att pogrammet heter Unga mödrar. Snacka om att spä på fördomar gentemot unga föräldrar ännu mer.

.
  • Enniie

FrökenLarsson skrev 2009-02-22 23:25:02 följande:

Det stör mig något enormt att pogrammet heter Unga mödrar. Snacka om att spä på fördomar gentemot unga föräldrar ännu mer.
    Det håller jag med om, men man får väl hoppas att människor är kloka nog att inte dra alla över en kam, samt att inte tro på allt som händer i dem programmen, då det kan vara helt annorlunda i verkligheten...
  • AllraBästaMamman

Faktiskt skulle jag vilja säga att jag tycker att de flesta verkar ha tillräckligt med pengar, fina lägenheter och grejer till barnen. Det jag är mest förvånad över är att nästan ALLA verkar röka, och inomhus dessutom, men man får väl inte glömma att det är Danmark :/

• Natie

vad hände i dagens avsnitt om jag får sno tråden litegranna? Är nyfiken, brukar följa de men jobbade ikväll :P

• Stargirl
    Natie skrev 2009-02-23 23:06:49 följande:
    vad hände i dagens avsnitt om jag får sno tråden litegranna? Är nyfiken, brukar följa de men jobbade ikväll :P
    Det handlade om ngn ny tjej som hette Marlene som blivit utsjängd av sin mamma då hon blivit gravid vid 16 års ålder. Man fick se då hon flyttade ut sina grejer ur huset och hur mamman förklarade varför hon slängt ut sin dotter....lite hemskt.
    Louise´s man åkte iväg och skulle göra värnplikten då han vill bli brandman. Hon har två månader kvar till förlossningen.

Sen minns jag inget mer.....
    *~Två blåbär och ett lingon~*
  • Lillanonna

Jag har bara läst TS och håller helt med. Känner inte igen mig i nån av dom i serien. Synd om folk ser negativt på serien och acossierar det med unga föräldrar överlag, drar alla över en kam.
    Men blir lika förbannad varje gång när dom sitter och röker brevid barnen inomhus.
    Röker inte över huvudtaget, men man kan väl för fasen gå ut om man nu vill röka, och inte röka inomhus.

• Enniie

Var det bara jag som tyckte att mamman till Marlene överdrev när hon kastade ut sin dotter när hon vart gravid. När mammas försvar var, att hon inte trodde det om henne, hon som var så ordentlig ? Vad hände med stödet ? Det "pedagogiska" ?

• Lillanonna

TvåBarnsMamma88 skrev 2009-02-24 11:31:40 följande:

Var det bara jag som tyckte att mamman till Marlene överdrev när hon kastade ut sin dotter när hon vart gravid. När mammas försvar var, att hon inte trodde det om henne, hon som var så ordentlig ? Vad hände med stödet ? Det "pedagogiska" ?
    Låter lite underligt att kasta ut sin 16 åriga dotter när hon säkerligen behöver sin mamma som mest. Fine, hon blev gravid,dumt misstag. Men det blir INTE bättre av att hon kastas ut av sin mamma. Stödet från sin mamma när man ska ha barn är nog ett av det viktigaste.
  • Stargirl
    Lillanonna skrev 2009-02-24 11:35:41 följande:
    TvåBarnsMamma88 skrev 2009-02-24 11:31:40 följande: Låter lite underligt att kasta ut sin 16 åriga dotter när hon säkerligen behöver sin mamma som mest. Fine, hon blev gravid,dumt misstag. Men det blir INTE bättre av att hon kastas ut av sin mamma. Stödet från sin mamma när man ska ha barn är nog ett av det viktigaste.
    Jag tycker synd om henne men tar man ett beslut att skaffa barn som 16 åring så bör man ta ansvaret över barnet och vara beredd på att offra sitt liv för det barnet. Mamman har inte gjort ngt misstag i detta fallet och vill nu börja att leva sitt liv utan småbarn. Det var ju mycket hört och lät väldigt känslokallt men inte mer än rätt. Har man sex och blir gravid måste man vara beredd att ta konsekvenserna av det hela. De har dessutom flera döttrar. Det är ju ett bra sätt att visa att man måste ta sitt ansvar om man gör "vuxen" grejer som sex ändå är.
    *~Två blåbär och ett lingon~*
Svar på tråden Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?