• JosephineS

Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?

Jag har kikat på programmet Unga mödrar en bra tid tillbaka i tiden och förvånas över att de inte kan ta med en familj som INTE har väldiga problem med det ena eller det andra.

Jag fyller 20 år inom kort och har en jättebra ekonomi (enligt min mening) dvs jag kan handla mat, kläder, nödvändigheter. Vi behöver inte känna ångest i månadens slut utan med glädje lägga undan de pengar som finns kvar på kontot.
    Vi har en fin bil och en mysig hyreslägenhet. Vi har det bra! Kan de inte visa att unga föräldrar kan klara sig galant?

Jag är stolt över att vara ung mamma, men tyvärr skäms jag när vi framställs som trasiga familjer med fruktansvärd ekonomi och usla äktenskap.

Det är så synd!

• Svar på tråden Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?
  • Blue Bear

Jag är ingen ung mamma men tittar på Unga Mödrar..
    Det är ganska enkelt att lista ut: Sånt säljer!
    Trasiga förhållanden, dålig ekonomi, osund livstil m.m. Dramatik och kaos säljer..
    Tyvärr.. En vanlig familj, utan ekonomiska- och familjeproblem kansk inte skulle vara såååå lockande för de flesta tittare, även om många skulle vilja ha det med..

Det är därför såpor som Glamour och Våra Bäsa År fortsätter år efter år efter år efter år......

• Stargirl

Jag ÄLSKAR det programmet. Kollar varje dag. Får inte missa. Jag är iofs inte en ung mamma men jag tror att det är just så situationen ser ut för många. Det finns ju en massa olika typer av mammor i programmet. Malou Stella som bara bryr sig om sitt utseende och låter mamman ta hand om barnet. Camilla som arbetar och har separerat från barnets (olivers)pappa. Tar ansvar och arbetar. Sofie som väntar barn med Simon som hon separerat ifrån och Simon är även pappa till Michelles dotter. Familjen som har sonen Sebastian och har just köpt hus och väntar sin andra son. Verkar ha ok ekonomi då de har bil och hus. Familjen som blev fällda för bidragsfusk och har tre söner. Stabilt förhållande. Leukemi sjuka mamman med sonen Sebastian och nya pojkvännen verkar ju en bra mamma med fint hem och normal ekonomi? Det är ju en massa olika sorters mammor med olika problem. Men merparten av unga mammor separerar från pappan till sina barn. Det är ju inget konstigt. Tycker att programmet speglar olika mammor i olika situationer.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • Joje

Jag är ingen ung mamma, men jag följer serien med stort intresse!!

Visst är det unga föräldrar i serien, men det betyder ju inte att det bara är dem som har alla dessa problem med dålig ekonomi, separationer, arbetslöshet mm... Det förekommer i alla åldrar!!!

Men det stör mig att dem röker överallt och när dem är gravida och har en liten bebis på armen.... Skrikandes

♥ Mamma till ♂ 17 april -07 & ♀ 12 juli -08 ♥
  • Stargirl

Ang rökningen. Det är vanligt i Danmark och accepterat. Men jag gissar på att det finns många mammor i vissa sociala grupper som även de röker under grav och då de ammar fast de inte syns på TV.

• JosephineS

Stargirl skrev 2009-02-10 11:07:18 följande:

Jag ÄLSKAR det programmet. Kollar varje dag. Får inte missa.
    [/citat]

Jag kollar oxå på det när jag är hemma För som flera andra har sagt i tråden att det är faktiskt spännande och se dessa mammor eftersom deras liv innehåller det mesta

Tycker camilla är för rolig snacka om att ha beslutsångest.. hon började ju gymnasie nr 3 i kvällens program
    Stargirl skrev 2009-02-10 11:40:21 följande:
    [citat]
    Ang rökningen. Det är vanligt i Danmark och accepterat. Men jag gissar på att det finns många mammor i vissa sociala grupper som även de röker under grav och då de ammar fast de inte syns på TV.
    Klart det finns massa som röker men jag tycker fortfarande det ser jätte hemskt ut när det röker med barna i famnen.. *ryser*
  • SaraHeleneBirgitta

tycker om programmet men ibland blir jag så förbannad. Ogillar otroligt mycket deras inzomningar på barnens kön! Barnporrnografi är ju förbjudet så varför visas då nakna barn i tv? Konstigt det där. Tycker de lite för ofta är framme med kameran så fort det flyger upp en blöja ur förpackningen.. tjingeling

• mrsuran

de e ju sånt som folk vill se inte en vanlig familj de måste ju vara lite spänning och intriger...det verkar som folk här bara vill skryta om sitt perfekta liv bra att ni har det så bra men de flesta unga har det svårt...och de unga som har det bra är det oftast tack vare pappan som oftast är äldre och kanske hunnit med utb. osv....

• Stargirl
    mrsuran skrev 2009-02-11 14:32:30 följande:
    de e ju sånt som folk vill se inte en vanlig familj de måste ju vara lite spänning och intriger...det verkar som folk här bara vill skryta om sitt perfekta liv bra att ni har det så bra men de flesta unga har det svårt...och de unga som har det bra är det oftast tack vare pappan som oftast är äldre och kanske hunnit med utb. osv....

WORD...... bra sagt. Tycker unga i regel vill gärna prata högt om hur bra ekonomi de har osv. Det är ju knappast deras förtjänst då de oftast varken har ngn SGI, utbildning eller egen inkomst och de flesta lever på bidrag eller studerar.

Självfallet finns det undantag men jag vet ingen 19 åring som hunnit arbeta upp en SGI eller skaffa sig en utbildning.

• Alisa

Känner inte heller igen hur det var för mig när min första son föddes, då jag nyss fyllt 20. Jag och pappan hade båda fast jobb, fick en stor lägenhet i ett barnvänligt område, hade goda sociala kontakter.
    Kan dessutom lägga till att vi INTE rökte nära barnet, det gör mig mest förbannad när jag ser på programmet.

• pussgurkan86

KÄNNER EN SOM ÄR 18 ÅR SNART 19 ÅR OCH HAR ETT FAST JOBB OCH HAR EN OTROLIG BRA LÖN.

Stargirl skrev 2009-02-11 14:38:02 följande:
    WORD...... bra sagt. Tycker unga i regel vill gärna prata högt om hur bra ekonomi de har osv. Det är ju knappast deras förtjänst då de oftast varken har ngn SGI, utbildning eller egen inkomst och de flesta lever på bidrag eller studerar.
    Självfallet finns det undantag men jag vet ingen 19 åring som hunnit arbeta upp en SGI eller skaffa sig en utbildning.
Svar på tråden Programmet "Unga mödrar" på 5:an speglar definitivt inte mitt liv! Någon annan?