• fenomena83

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Jag blir riktigt j-a förbannad.
    Har försökt att hålla inne med detta sen dottern föddes, men nu kan jag inte längre.
    Jag blir helt enkelt galen när folk envisas med att kalla henne för docka!!
    "Men åååå en sån söt liten docka" är ju det enda man hör.
    JA JAG VET, hon är underbar
    MEN INGEN DOCKA!

Vet ni vad en docka är? Jo, en sak, en leksak, ett objekt.
    Min dotter är en MÄNNISKA, en person, en individ!
    Docka associerar jag till att man ska titta på, berömma och bedöma, göra fin, fixa håret på, gulla med.
    Och varför göra det med min dotter? För att hon är just.... en flicka???

Så fan heller. Det är helt sjukt att flickor objektiveras redan när de är bebisar. Redan i denna låga ålder så bedöms de och liknas vid TING... Fattar ni inte hur idiotiskt det är???
    Inte konstigt att det finns kvinnoförtryck, våldtäkter, porr och skönhetstävlingar när tjejer liknas vid saker redan vid 2 månaders ålder.

Och när mina pojkar var små så fick jag höra; vilken prins, vilken snygging, vilken tuffing...blabla.
    Låt gå för det, de fick i alla fall vara människor.

Jag accepterar fan inte att min dotter ska vara en jävla pysseldocka. Nästa gång som någon säger det så vet jag inte vad jag kommer ta mig till..

Tänk på vad ni säger folk!
    Jag fattar att det är en komplimang, men varför inte lika gärna bara säga att hon är söt eller gullig?
    VARFÖR DOCKA????

Överreagerar jag eller?
    Så låt mig göra det då!!!!

(ursäkta alla caps)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 11:23
    Såg ett litet misstag. Gulla med kan man ju gärna göra. Såklart. Men gulla med på ett lekliknande sätt, det är det som inte är ok.

• Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!
  • Snossan

Ja, tror inte att jag blivit så upprörd om jag hade haft en flicka. Ser nog det mest som en metafor. Att någon bara föröker ge färg åt hur riktigt söt hon är. kanske påminner hon så om någons docka.

Kanske om jag fick höra det dag ut och dag in,  men då säkert mest på att jag skulle tänka.. ser inte människor någon annan kvalite i min lilla och hur mycket sätter dom värdet i männsikan utan det vackra men sedan skulle jag hejda mig igen...f-n bara någon som tycker hon är söt ju.

Nu har ju jag bara pojkar, stora killen har fått höra att han är så söt..söt som en flicka. söt som socker bla, kanske docka med när jag tänker efter.
     Skulle man/jag ju också kunna reagera på men åter igen, man förstår ju va folk menar.

Vi  dom ger ju komplimanger, kan man väl inte bli så arg på?

Var sätter man gränsen för påhopp? Stark som en björn, han ser ut som en 7 åring, pratar som en vuxen.

Saker som jag inte alltid tycker är så bra. Att han är strak, lång och uppfattas som äldre och blir bemött så. Fast dom som säger det här ser ju inte det så.

jaja nu svamlar jag kanske..

• Snossan

och mycket märkligt skrivet blev det också..ursäktar mig och glider vidare

• Schohoo

Jag orkar inte läsa alla dina svar, men jag brukar själv kalla OTROLIGT SÖTA flickbäbisar för dockor/docka!
    Eftersom dockor oftast är just söta!

Så det kanske är fler än jag som menar så? Du kan ju alltid fråga när/om du får höra det igen!?!

• Pallas
    Schohoo skrev 2009-02-22 23:19:19 följande:
    Jag orkar inte läsa alla dina svar, men jag brukar själv kalla OTROLIGT SÖTA flickbäbisar för dockor/docka! Eftersom dockor oftast är just söta!Så det kanske är fler än jag som menar så? Du kan ju alltid fråga när/om du får höra det igen!?!
    Funderat något på varför du säger det om just flickbebisar och inte om pojkbebisar?
  • bbpop

Snossan skrev 2009-02-22 23:14:07 följande:

Nu har ju jag bara pojkar, stora killen har fått höra att han är så söt..söt som en flicka. söt som socker bla, kanske docka med när jag tänker efter.
    Olika varianter "söt som en flicka"-temat fick vi höra många gånger när vår son var bebis. Otroligt irriterande och korkat! Som om pojkbebisar skulle vara mindre söta än flickbebisar.
  • fenomena83

Vet ni vad, jag tror inte att jag hade blivit RIKTIGT lika arg om jag bara hade döttrar...

Men nu så kombinerar jag detta docka-tjafset med allting som jag fått höra och får höra om mina pojkar, och då ser man hur dumt det verkligen är (sen sätter man det i samband med annat, analyserar vidare och ja då blir man riktigt förbannad).
    Mina pojkar får höra att de är tuffa, riktiga tuffingar, snygga, hjärtekrossare, min 2,5åring (!!!) får höra att han är "stor och stark", och så ständigt ett jäkla tjat om att de är duktiga pojkar när de sitter ner och är tysta (men ingen säger det till kompisens dotter när hon gör samma sak), pojken gillar grävmaskiner just för att han är pojke, och så vidare och så vidare.
    Och allt detta ihop med att min dotter, ja hon är en söt liten prinsessa och docka.

Fattar ni vad man tolkar in i detta....

• goldensea

Jag förstår inte alls resonemanget i ts. Märker ju dock att många är av samma åsikt.

Vi väntar barn om några veckor. Blir det en flicka kommer hon definitivt ha mycket rosa i sin garderob och en pojke kommer att ha mycket blått. Blir de kallade för docka, prinsessa eller prins så kommer jag att ta det för en komplimang. Kommer säkerligen att säga det själv ibland.

Jag tycker att samhället och skolorna var betydligt mer städade och barnen i allmänhet mer väluppfostrade när jag var liten och gick i skolan. Idag när hysterin kring sådana här frågor är så stor så är samhället värre än någonsin. Respekt för lärare, klasskamrater och föräldrar nästintill obefintlig hos många barn. Det tycker jag är skrämmande. Förstår inte för allt i världen hur man kan jaga upp sig på att någon kallar dottern för docka.. men det är ju jag!

• susannemalmö

goldensea skrev 2009-02-23 08:20:31 följande:

Jag tycker att samhället och skolorna var betydligt mer städade och barnen i allmänhet mer väluppfostrade när jag var liten och gick i skolan. Idag när hysterin kring sådana här frågor är så stor så är samhället värre än någonsin. Respekt för lärare, klasskamrater och föräldrar nästintill obefintlig hos många barn. Det tycker jag är skrämmande. Förstår inte för allt i världen hur man kan jaga upp sig på att någon kallar dottern för docka.. men det är ju jag!
    Jag förstår inte ditt resonemang, skulle samhället bli lugnare om vi kallade alla flickor för prinsessor och pojkar för prinsar?
    Att ha respekt för sina medmänniskor är självklart för mig och det kommer jag lära min dotter med, men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Skulle flickor som har blivit kallade dockor ha mer respekt för andra?
    Du kan nog inte skylla dagens samhällsklimat på jämställdhetsdebatten tyvärr, gör du det ändå får du gärna utveckla resonemanget lite mer så vi förstår.
  • goldensea

susannemalmö skrev 2009-02-23 08:45:55 följande:

goldensea skrev 2009-02-23 08:20:31 följande:
    Jag förstår inte ditt resonemang, skulle samhället bli lugnare om vi kallade alla flickor för prinsessor och pojkar för prinsar?Att ha respekt för sina medmänniskor är självklart för mig och det kommer jag lära min dotter med, men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Skulle flickor som har blivit kallade dockor ha mer respekt för andra?Du kan nog inte skylla dagens samhällsklimat på jämställdhetsdebatten tyvärr, gör du det ändå får du gärna utveckla resonemanget lite mer så vi förstår.
    Nej, jag menar inte att flickor som blivit kallade för dockor skulle ha mer respekt för andra. Det jag menar är att jag inte kan se hur det skulle leda till ett sämre eller mindre jämställt. Det jag menar är att jag inte kan se hur att sluta kalla barn för dockor/prinsar/prinsessor skulle leda till mindre kvinnoförtryck, färre våldtäkter etc.
Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!