• fenomena83

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Jag blir riktigt j-a förbannad.
    Har försökt att hålla inne med detta sen dottern föddes, men nu kan jag inte längre.
    Jag blir helt enkelt galen när folk envisas med att kalla henne för docka!!
    "Men åååå en sån söt liten docka" är ju det enda man hör.
    JA JAG VET, hon är underbar
    MEN INGEN DOCKA!

Vet ni vad en docka är? Jo, en sak, en leksak, ett objekt.
    Min dotter är en MÄNNISKA, en person, en individ!
    Docka associerar jag till att man ska titta på, berömma och bedöma, göra fin, fixa håret på, gulla med.
    Och varför göra det med min dotter? För att hon är just.... en flicka???

Så fan heller. Det är helt sjukt att flickor objektiveras redan när de är bebisar. Redan i denna låga ålder så bedöms de och liknas vid TING... Fattar ni inte hur idiotiskt det är???
    Inte konstigt att det finns kvinnoförtryck, våldtäkter, porr och skönhetstävlingar när tjejer liknas vid saker redan vid 2 månaders ålder.

Och när mina pojkar var små så fick jag höra; vilken prins, vilken snygging, vilken tuffing...blabla.
    Låt gå för det, de fick i alla fall vara människor.

Jag accepterar fan inte att min dotter ska vara en jävla pysseldocka. Nästa gång som någon säger det så vet jag inte vad jag kommer ta mig till..

Tänk på vad ni säger folk!
    Jag fattar att det är en komplimang, men varför inte lika gärna bara säga att hon är söt eller gullig?
    VARFÖR DOCKA????

Överreagerar jag eller?
    Så låt mig göra det då!!!!

(ursäkta alla caps)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 11:23
    Såg ett litet misstag. Gulla med kan man ju gärna göra. Såklart. Men gulla med på ett lekliknande sätt, det är det som inte är ok.

• Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!
  • JA77

susannemalmö skrev 2009-02-22 21:17:22 följande:

Ok, jag tycker det är ganska ohyffsat att försöka pracka på okända människors barn ens egna värderingar. Vill andra uppmuntra sina barn att vara väna dockor och prinsessor så är det upp till dem, men varför detta behov av att försöka forma min dotter till någonting som passar deras världsbild?Och för att lugna dig kan jag säga att jag inte är otrevlig mot människor som säger så, jag antar att det är för att de inte vet bättre. Men jag är i min fulla rätt att tycka och tänka precis vad jag vill om dem ändå.
    Det har du rätt i, så länge du inte nedvärderar kommentaren.

Så tråkigt med dessa könsfasoner, varför kan inte en tjej få vara prinsessa om hon vill?
  • Pallas

Jan H skrev 2009-02-22 18:11:19 följande:

Det är f-n inte konstigt att det är krig i världen om man reagerar så hårt på att någon kallar ens barn för "docka" eller "prins".De som säger så är förmodligen inte elaka utan hittar inget bättre ord...Kolla era blodtryck, skaffa en hobby och var glada för att era barn är fina...
    Men mina är ju tydligen inte fina, för de har aldrig blivit kallade dockor.
  • susannemalmö

Min dotter får gärna vara en prinsessa om hon vill, senast idag lekte hon det och gjorde en krona av lego.
    Men jag gillar inte när andra säger åt henne att hon är det, hade det varit nån gång då och då hade jag kunnat överse med det men det är ju en standardreplik från folk på gatan. Lägg sen till släkt och vänner som ytterligare prackar på henne sina åsikter och prinsessleksaker och dyl.
    Jag vill att min dotter ska vara precis det hon vill, men folk ska inte berätta för henne vad hon bör vilja vara eller ge henne komplimanger bara när hon har rosa och kallar sig sessa. Då försvinner hennes egen vilja och hon blir de hon tror att andra vill att hon ska vara.

JA77 skrev 2009-02-22 21:20:14 följande:
    Det har du rätt i, så länge du inte nedvärderar kommentaren.Så tråkigt med dessa könsfasoner, varför kan inte en tjej få vara prinsessa om hon vill?
  • Jan H

Ok, jag tycker det är ganska ohyffsat att försöka pracka på okända människors barn ens egna värderingar. Vill andra uppmuntra sina barn att vara väna dockor och prinsessor så är det upp till dem, men varför detta behov av att försöka forma min dotter till någonting som passar deras världsbild?Och för att lugna dig kan jag säga att jag inte är otrevlig mot människor som säger så, jag antar att det är för att de inte vet bättre. Men jag är i min fulla rätt att tycka och tänka precis vad jag vill om dem ändå.
    Jag tror du lägger för mycket värde i orden, se det som en komplimang. Ingen säger det för att vara elak. Så länge de inte vill fostra dina barn kan det väl vara ok...
  • Jan H

Pallas skrev 2009-02-22 21:22:32 följande:

Jan H skrev 2009-02-22 18:11:19 följande:
    Men mina är ju tydligen inte fina, för de har aldrig blivit kallade dockor.
    Kanske har du inte träffat dessa frispråkiga människor som delar ut "prins o prinsesstitlar"
  • Pallas

Jan H skrev 2009-02-22 22:15:39 följande:

Kanske har du inte träffat dessa frispråkiga människor som delar ut "prins o prinsesstitlar"
    Ja, jag kanske haft sån tur!
  • Jan H

Pallas skrev 2009-02-22 22:18:00 följande:

Jan H skrev 2009-02-22 22:15:39 följande:
    Ja, jag kanske haft sån tur!
    Du ser det så du...
  • susannemalmö

Men jag fattar inte varför man sätter en sån stämpel på ett barn man inte känner.
    När det gäller släkten så vill de ju tydligen fostra mitt barn eftersom de ger henne rosa prinsessaker av ren princip fast de vet att jag inte gillar det.
    Som sagt, jag skulle aldrig snäsa åt en äldre tant som kallar min dotter för docka, jag förstår att hon säger det för att vara snäll.
    Men jag tycker inte att det är ok, det går emot mina principer som säger att man inte fostrar barn in i könsroller utan att man bör låta dem vara sig själva. Jag tycker att jag har rätt att tycka att det är fel och att jag har rätt att förklara för min dotter att hon är så mycket mer än en docka. Samtidigt lär jag henne att säga tack när någon ger henne en komplimang så varken jag eller hon är otrevliga mot någon.
    Jan H skrev 2009-02-22 22:14:16 följande:

Jag tror du lägger för mycket värde i orden, se det som en komplimang. Ingen säger det för att vara elak. Så länge de inte vill fostra dina barn kan det väl vara ok...
  • Flapper

Att kvinnoförtryck, våldtäkter, porr och skönhetstävlingar hade sitt ursprung i ordet "docka" hade jag ingen aning om! Man lär sig något nytt varje dag...

• Pallas
    Flapper skrev 2009-02-22 22:22:04 följande:
    Att kvinnoförtryck, våldtäkter, porr och skönhetstävlingar hade sitt ursprung i ordet "docka" hade jag ingen aning om! Man lär sig något nytt varje dag...
    Vem har sagt något om ursprung? Samband, möjligen...
Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!