• fenomena83

Sluta kalla min dotter för docka!!!!!

Jag blir riktigt j-a förbannad.
    Har försökt att hålla inne med detta sen dottern föddes, men nu kan jag inte längre.
    Jag blir helt enkelt galen när folk envisas med att kalla henne för docka!!
    "Men åååå en sån söt liten docka" är ju det enda man hör.
    JA JAG VET, hon är underbar
    MEN INGEN DOCKA!

Vet ni vad en docka är? Jo, en sak, en leksak, ett objekt.
    Min dotter är en MÄNNISKA, en person, en individ!
    Docka associerar jag till att man ska titta på, berömma och bedöma, göra fin, fixa håret på, gulla med.
    Och varför göra det med min dotter? För att hon är just.... en flicka???

Så fan heller. Det är helt sjukt att flickor objektiveras redan när de är bebisar. Redan i denna låga ålder så bedöms de och liknas vid TING... Fattar ni inte hur idiotiskt det är???
    Inte konstigt att det finns kvinnoförtryck, våldtäkter, porr och skönhetstävlingar när tjejer liknas vid saker redan vid 2 månaders ålder.

Och när mina pojkar var små så fick jag höra; vilken prins, vilken snygging, vilken tuffing...blabla.
    Låt gå för det, de fick i alla fall vara människor.

Jag accepterar fan inte att min dotter ska vara en jävla pysseldocka. Nästa gång som någon säger det så vet jag inte vad jag kommer ta mig till..

Tänk på vad ni säger folk!
    Jag fattar att det är en komplimang, men varför inte lika gärna bara säga att hon är söt eller gullig?
    VARFÖR DOCKA????

Överreagerar jag eller?
    Så låt mig göra det då!!!!

(ursäkta alla caps)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 11:23
    Såg ett litet misstag. Gulla med kan man ju gärna göra. Såklart. Men gulla med på ett lekliknande sätt, det är det som inte är ok.

• Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!
  • Pasadena

Jag kallar min dotter för min lilla docka ibland. Jag förknippar inte docka med endast ett objekt, jag förknippar det med att hon är perfekt som en docka !

• Gräddis
    Stargirl skrev 2009-03-24 17:49:42 följande:
    Jag kallar inte min dotter för docka och tycker att det låter helt fel. Men om ngn säger att dottern ser ut som en docka vet jag att den som säger det gör det i all välmening och därmed inget jag blir sur över. Oftast är det äldre personer som använder det ordet och de ser ju inte det negativa att kalla ett barn för ett livlöst ting. Men jag kallar iofs min dotter för lilla skrot-fia. Det är väl kanske heller inte så bra
    Ah lilla skrot-fia, sa underbart sott
  • Beckiz86

Om jag får en dotter någon gång så är det helt OK att kalla henne för docka :) Jag kommer helt säkert kalla henne det själv också.
    Jag tror knappast att människor menar det som att "men guud vilken liten död, plast sak som ligger där i vagnen" när dom säger docka.. Tagga ner och var glad över komplimangen istället :D

Ha det gott

• Marline
    Beckiz86 skrev 2009-03-24 17:56:43 följande:
    Om jag får en dotter någon gång så är det helt OK att kalla henne för docka :) Jag kommer helt säkert kalla henne det själv också. Jag tror knappast att människor menar det som att "men guud vilken liten död, plast sak som ligger där i vagnen" när dom säger docka.. Tagga ner och var glad över komplimangen istället :D Ha det gott
    Precis. Jag tror man läser lite för mycket in i ordet. Det är väl vad man menar som har betydelse? Den som säger "åh, vilken söt liten docka" menar ju något snällt. Varför ta det så negativt?
  • Rosenöga

Jaha, denna tråd lever fortfarande...Jag har kommenterat tidgare men har funderingar.

TS, du sa:

"..Docka associerar jag till att man ska titta på, berömma och bedöma, göra fin, fixa håret på, gulla med.
    Och varför göra det med min dotter? För att hon är just.... en flicka???..."

Beröm ger man både tjejer o killar.
    Göra fin, det gör man med båda könen.
    Fixa håret, gör man också med både killar o tjejer.
    Man gullar med alla barn också oavsett kön.

Skulle det kännas bättre om man sa: "Vilken fin liten pojkdocka" Är det där skon klämmer ? - Det finns både pojkdockor och flickdockor.

• mion

Att nån kallar henne docka är ju för att hon är docksöt o det är ju nåt folk säger är ju så man pratar för att dom verkligen ska förstå hur söt hon verkligen är, hur kan man blir sur över det???

• Malon

Jag tycker att Docka är ett sött ord. Sen om du associerar det med en grej är ju din sak. Folk säger det ju inte för att vara jävliga...och sen att du går vidare från docka till "att det inte är konstigt att det finns kvinnoförtryck, våldtäkter mm" låter i mina öron helt utflippat (OBS i MINA öron). Det är inte på grund av söta komplimanger eller kläder utan på grund av djupt störda människor.
    Då kan man ju inte ge varken flickor eller pojkar komplimanger för varken fina kläder de har på sig eller att dom är söta mm.
    Jag förstår att du inte gillar ordet och respekterar detta, men jag kan inte tycka detsamma :)

• Malon

Jag glömde att säga att många har kallat min son för docka när han var bebis (och då visste dom om att det var en pojke). Jag kanske är ensam om att höra både pojkar och flickor bli kallade för docka?

• Måne och Sol
    1978nettan skrev 2009-03-24 12:09:10 följande:
    amen shit vilken överreaktion, hoppas inte man träffar dig nånstans. du hade kanske mått bättre då om man hade sagt: fan vilken ful unge du har.
  • pumila

HUR kan man reagera så negativt på postiva kommentarer om ens barn?

Det är inte första tråden som handlar om att man sablar ner snälla människors välmenade kommentarer om ens barn. Eller ännu värre, nån gammal tant som tog sig friheten att NYPA ett barns kind(minst fängelse för tanten!). Ta sen alla dumma svärmödrar som vill era barn väl men köper fel saker, usch och fy!

Efter att ha börjat läsa här på forumet så har jag förstått att man ska ignorera alla barn man ser på stan eller har i släkten. Inte se dom och inte bry sig helt enkelt helt enkelt!

Jag lovar från och med nu att aldrig låtsas om de små liven som är under 150 cm över havet. Lovar!

• Quintus Zebra

Så länge folk menar väl så får de kalla min dotter (8a månader gammal) vad de vill, jag tar inte illa upp.

Och andra föräldrar får självklart kalla sin dotter för docka hur mycket de vill.

MEN jag har flera gånger trevligt sagt ifrån eller humoristiskt pikat folk som kallar min dotter för docka eller prinsessa, av den enkla anledningen att jag inte tycker att dessa ord passar in på hennes personlighet. I mina ögon finns det inget "dock"- eller "prinsesslikt" i henne och det poängterar jag för folk, och då håller de nästan alltid med om det.

• oOrosamarängerOo

Docka, prinsessa eller  trollunge.....menat som gulliga kommentarer, struntar fullständigt i om mina barn kallas docka eller prins. Måste man tolka allt så ordagrant och koppla det till förtryck och förnedrande

• straw2008

Jag har ALDRIG i mitt liv hört någon kalla någon flicka för docka ??? ?

Min syster har två madicken-flickor otroligt söta enligt alla o det säger även alla, men dockor näää??
    Ett fenomen jag aldrig stött på...

• Quintus Zebra
    straw2008 skrev 2009-04-08 10:46:47 följande:
    Jag har ALDRIG i mitt liv hört någon kalla någon flicka för docka ??? ?Min syster har två madicken-flickor otroligt söta enligt alla o det säger även alla, men dockor näää?? Ett fenomen jag aldrig stött på...
    Jag har "råkat" ut för det flera gånger, men det är nog ett ord som främst används på bebisar.
  • straw2008

Quintus Zebra skrev 2009-04-08 10:54:07 följande:

Jag har "råkat" ut för det flera gånger, men det är nog ett ord som främst används på bebisar.
    Min systers barn har även varit bebisar, o mina vänners barn har hör o häpna även de varit bebisar, men aldrig har jag hört de kallas dockor ?
  • oOrosamarängerOo
    Quintus Zebra skrev 2009-04-08 10:54:07 följande:
    Mina döttrar har blivit kallade det flera gr som bebisar, mestadels av  gamla pensionärer i stil med: åhh hon är ju söt som en lite docka, eller vad heter den här lilla dockan då.
    Min bvc-tant säger oxå lilla dockan eller lilla prinsessan hela tiden.
  • Quintus Zebra
    SooJuicy skrev 2009-04-08 11:06:16 följande:
    Mina döttrar har blivit kallade det flera gr som bebisar, mestadels av  gamla pensionärer i stil med: åhh hon är ju söt som en lite docka, eller vad heter den här lilla dockan då.Min bvc-tant säger oxå lilla dockan eller lilla prinsessan hela tiden.
    Våra erfarenheter stämmer bra överens.

Det verkar främst vara äldre människor (bl.a. min egen mor, som i och för sig inte är pensionär än på ett tag) och även i folk sjukvården som envisas med detta .
Svar på tråden Sluta kalla min dotter för docka!!!!!